x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Omul care anunţă moartea. "Jurnaliştii nu sunt vestitori ai morţii"

Omul care anunţă moartea. "Jurnaliştii nu sunt vestitori ai morţii"

de Ionela Gavriliu    |    03 Oct 2011   •   21:00
Omul care anunţă moartea. "Jurnaliştii nu sunt vestitori ai morţii"

Prim-planuri cu fete care plang, gros-planuri cu ochi inlacrimati, melodii sfasietoare si montaj iscusit. Asa am­ba­leaza televiziunile, cel mai adesea, ne­norocirea unor familii. Le bat la usa oamenilor, inaintea au­to­ri­ta­ti­lor, si le spun sec, asteptand lacrima ce ridica rating-ul: "V-a murit fiul". Sau mama, sau sotul. Urmeaza marea in­­trebare, "cea mai tampita intrebare ce se poate pune", dupa cum mar­tu­ri­­seste un psihoterapeut: "Cum va sim­titi?". Sunt gafe de manual la care, pa­na la otevizarea presei, jurnalistii pri­­veau cu dispret. La ju­­ma­tatea ani­lor ’90, in elanul apa­ri­tiei presei libere, un reporter bate la usa familiei unui pi­lot mort in accident aviatic si incepe sa-i in­tre­be co­pi­lul: "Unde e tati? Il iu­besti pe tati? Tati nu mai e...". Moda jurnalis­mului lip­sit de omenie a re­ve­nit de cativa ani: au aparut jurnalistii de ca­tafalc, jur­­nalistii-hiena care har­­tuiesc familiile celor morti. Anul trecut, su­fe­rinta fa­­­miliei unui pompier mort intr-un in­­cendiu in Capitala a fost di­secata la te­­levizor zile intregi. De vi­na pentru ase­­­menea derapaje sunt concurenta prost inteleasa de cei din pre­sa si in­dis­cretia au­to­ri­ta­ti­lor, care dez­valuie da­­tele personale ale celor im­plicati. Si cei care consu­ma acest fel de presa ce se adreseaza emotiei, nu intelectului.

Imaginati-va ca, intr-o zi obisnuita, va tre­ziti la usa cu niste necunoscuti in­so­titi de camere de filmat si microfoa­ne. Ca va bat in poarta cu pixurile pre­gatite si, o data ce le-ati deschis, arunca doua cuvinte catastrofale si apoi va intreaba: "Cum va simtiti?". Imaginati-va apoi cum, timp de o zi sau mai multe, va vedeti la televizor din toate unghiurile, doborat de du­rere: prim plan pe fata schimonosi­ta de plans, gros-plan pe ochii in­la­cri­mati. Toata durerea expusa stiintific in numele dreptului la informare. Cum ajung jurnalistii sa treaca bariera profesionalismului in morbid si derizoriu?

Satul Valea Mare, Olt, o zi de mai a anului trecut. Doi tineri sunt anuntati in curtea Primariei de un barbat in uniforma de pompier: "E mort". "Cum?", intreaba unul din ba­ieti, Iulian. "In misiune...", vine raspunsul si baiatul pricepe. E vorba de fratele lui de 24 de ani, Ionut Ungureanu, pompier la Bucuresti si mandria familiei. Seful ISU Olt il anunta pe Iulian ca Ionut a murit in urma unui incendiu la Complexul Comercial Dragonul Rosu din Bucuresti. Urmeaza "o musca", adica ecranul se face negru, si urmatoarea scena arata o femeie ravasita, care-si plange baiatul cu vorbe pe ulita sa­tului. Montajul e maiastru. Se revine in curtea Primariei, fratele lui Ionut sta acum pe o banca, cu fruntea in palme. Isi freaca ochii fara sa-i vina sa creada, in vreme ce cativa barbati din jur il bat pe umar a imbarbatare. "Musca" din nou. Imaginea se co­loreaza cu chipul uni batran, cu sep­cuta rosie, ce plange mut, sprijinit de un gard. Durerea nu e lasata sa se raceasca. Fratele pompierului si tatal, care-si scoate respectuos sapca, sunt intrebati cum era Ionut, daca-i placea meseria pe care si-o alesese. Mama e scutita de marturisiri in fata microfonului, dar imaginile fac cat o mie de cuvinte: in inserturi scurte se arata cum i se da apa, cum se pravaleste langa un gard. La un an si jumatate de la moartea lui Ionut, tatal acestuia, Marin Ungureanu, s-a spanzurat. Stirea a aparut sporadic.

In manualele de jurnalism, un exemplu clasic de "asa nu" dateaza de la inceputul anilor ’90. In urma prabusirii la Baia Mare a unui avion de mici dimensiuni, pilotul apa­ratului moa­re. In goana dupa sen­zational si exclusivitate, un repor­ter al unei televiziuni private mer­ge acasa la familia ce nu fusese inca anuntata si incepe sa-l intrebe pe baietelul pilotului, in varsta de 4-5 ani: "Unde e tati? Vrei sa-ti aduca tati bomboane? Tati nu mai e...".

Daca la inceputurile presei aceste manifestari jurnalistice puteau fi puse pe seama entuziasmului sau a lipsei de reglementari in exercitarea profesiei, faptul ca azi a redevenit moda are alte explicatii. "E lipsit de omenie, in primul rand, un astfel de comportament, dincolo de deontologie. Explicatia ar fi ca jurnalismul alege azi sa faca apel mai mult la emotii si mai putin la intelect. Plus, o concu­renta prost inte­leasa: daca ei au imagini cu familia care plange, noi dam cu sangele de la accident. E acel jurnalism de haita care se practica la noi mai riguros ca in alte parti si, luandu-se unii dupa altii, au aparut jurnalistii de catafalc. Dupa ce predai studentilor la Jurnalism atatia ani cum sa nu faca, iata ca practica prezenta le arata altceva", explica directoarea Centrului de Jurnalism Independent, Ioana Avadani. In opinia acesteia, si autoritatile au o parte din vina pentru ca nu protejeaza identitatea victimelor si nu anunta familia inaintea jurnalistilor.

In Codul Deontologic al Jurnalistului, elaborat de Clubul Roman de Presa, la articolul 4 se precizeaza: "Ziaristul este obligat sa respecte viata privata a cetatenilor. (...) Minorii si bolnavii aflati in situatii dificile si victimele unor infractiuni beneficiaza de pastrarea confidentialitatii identitatii".

Pentru psihoterapeutul Mugur Ciu­mageanu care a sustinut pentru jur­­nalisti traininguri pe tema sanatatii min­­t­ale, problema implicarii jur­na­listilor ca mesageri ai mortii are abor­dari din ambele sensuri. "Suferinta familiei cand moare cineva drag vine din evenimentul in sine, dar si din in­ter­­pretari. Jurnalistul trebuie sa ajun­ga la eveniment, preferabil, dupa ce fur­tuna emotionala a trecut. Jur­nalistii nu sunt vestitorii mortii. «Cum va simtiti?» e cea mai tampita intrebare jurnalistica si recomand celor din pre­sa care practica asa ceva sa faca o in­versiune de roluri, sa se puna in pielea celor pe care-i asalteaza in mo­mente dureroase. Astfel de stiri nu sunt de interes public. Totul a luat-o razna o data cu «otevizarea» televi­zi­u­nilor, dupa episodul in care televi­zi­unea de la care a plecat feno­menul a pus o camera de filmat in sicriul ba­ia­­tului care s-a sinucis din dragoste pen­tru o profesoara", explica Ciu­ma­­geanu.

Psihoterapeutul adauga ca relatarea unor astfel de stiri afecteaza la un moment dat si jurnalistul. Si, daca alte argumente nu tin, atunci oamenii din presa ar trebui sa fie atenti cand vine vorba de propria sanatate mintala. "Jurnalistii sunt categoria profesionala susceptibila de a suferi de soc post-traumatic: mai ales re­porterii de investigatie, cei ce lu­crea­za pe langa Politie, cei ce do­cumen­teaza si prezinta tot felul de ne­norociri. In cazul psihicului, vorba «ce nu ma omoara, ma face mai pu­ter­nic» nu se potriveste. Avem un pla­fon dincolo de care nu ne intarim. Da, poti deveni mai cinic, mai detasat, mai rece. Dar apar agresivitatea, izolarea, depresia. Si riscul de «a te arde», profesional", explica psihoterapeutul.

Cod Audiovizual
ART. 43 (1) ...Nu se pot difuza:
a) imagini ale persoanei aflate in situatia de victima, fara acordul acesteia;
b) imagini ale persoanei fara discernamant sau decedate, fara acordul familiei;
c) imagini care exploateaza sau scot in evidenta traumele ori traumatismele unei persoane.

ART. 44
(1) Orice persoana are dreptul la respectarea intimitatii in momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabila sau o nenorocire.
(2) In cazul situatiilor de suferinta umana, al dezastrelor naturale, accidentelor sau al actelor de violenta, radiodifuzorii au obligatia de a nu se amesteca nejustificat in viata privata.

×
Subiecte în articol: deces consemnare deces