x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Restaurant pentru procurori: Chiria pentru 88 mp în „buricul” Capitalei este de 2.200 de lei pe lună

Restaurant pentru procurori: Chiria pentru 88 mp în „buricul” Capitalei este de 2.200 de lei pe lună

de Ion Alexandru    |    16 Ian 2024   •   09:00
Restaurant pentru procurori: Chiria pentru 88 mp în „buricul” Capitalei este de 2.200 de lei pe lună

Procurorii care activează la Parchetul General nu vor mai fi „siliți” să se deplaseze din sediul instituției la restaurantele din centrul Capitalei, pentru a lua prânzul sau pentru a bea o cafea.

Ministerul Justiției, condus de Alina Gorghiu, a pregătit un proiect de HG, pentru a putea scoate la închiriere un spațiu, cu bucătărie și sală de mese, în suprafață de 88,03 metri pătrați, amplasat în imobilul din Bulevardul Națiunile Unite, vizavi de Palatul Parlamentului, pentru amenajarea unui bufet. Acest spațiu va fi scos la licitație, iar chiria va pleca, în acest caz, de la 2.200 de lei pe lună. Pe piața liberă, un spațiu similar poate ajunge, lunar, la o chirie de peste 8.600 de lei pe lună.

Potrivit notei de fundamentare care stă la baza proiectului de hotărâre de Guvern inițiat de către Ministerul Justiției, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție funcționează într-un imobil situat în Bulevardul Libertății, la numărul 14, vizavi de Palatul Parlamentului. Clădirea se află în proprietatea publică a statului și are un regim de înălțime de subsol, parter, mansardă, 6 etaje și terasă, cu suprafața utilă totală de 16.926,39 de metri pătrați. 

„La etajul 6, există mai multe spații, inclusiv bucătărie și sală de mese, în suprafață utilă de 88.03 metri pătrați”, se menționează în documentul respectiv. „În cadrul PÎCCJ își desfășoară activitatea aproximativ 385 de salariați. Pentru a evita deplasarea acestora la unitățile specializate în comercializarea produselor alimentare din proximitatea sediului și în vederea asigurării unor condiții civilizate de lucru, s-a considerat necesară contractarea unor servicii de alimentație publică și a unor servicii de preparare și de servire a mesei pentru salariați”, mai precizează nota de fundamentare.

Conform articolului 861, alineat 3 din Codul civil, bunurile proprietate publică pot fi date în administrare sau în folosință și pot fi concesionate sau închiriate. Conform Codului Administrativ, închirierea bunurilor proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale se aprobă, după caz, prin hotărâre de Guvern, prin hotărâre a Consiliului Județean, prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului București sau prin hotărâre a consiliului local. În cazul în care contractul de închiriere se încheie de către titularul dreptului de administrare, acesta are dreptul să încaseze din chirie o cotă parte între 20 și 50%. Închirierea bunurilor proprietate publică a statului se face pe bază de licitație publică.

 

Contract pe cinci ani, cu posibilitatea prelungirii până la 10 ani

Proiectul de hotărâre de Guvern în discuție are ca obiect de reglementare aprobarea închirierii unui spațiu de 88,03 metri pătrați, dintr-un imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea PÎCCJ, cu scopul organizării unui punct alimentar de tip bufet în această incintă.

În vederea închirierii, prin licitație publică, a acestui spațiu, Parchetul General, în calitate de administrator al imobilului, trebuie, potrivit acestui proiect, să organizeze procedura de licitație, iar contractul de închiriere ar urma să se încheie de către PÎCCJ pentru o perioadă de cinci ani, cu posibilitatea prelungirii, o singură dată, cu aceeași perioadă.

Ministerul Justiției arată că prețul minim pentru închirierea spațiului a fost stabilit de către Compartimentul Economico-Financiar și Administrativ din cadrul PÎCCJ la 5 euro pe lună pe metru pătrat, ceea ce ar însemna 2.200 de lei pe lună. Acest preț a fost calculat „în urma centralizării pieței cu privire la cuantumurile chiriilor spațiilor similare din cadrul altor instituții publice”, se precizează în nota de fundamentare. Astfel, pentru Ministerul Justiției a fost închiriat un spațiu de 75,5 metri pătrați cu 2.500 de lei pe lună. Institutul Național de Statistică a scos la licitație închirierea unui spațiu de 953 de metri pătrați, cu destinația de cantină, pentru care a fost stabilit un preț de pornire pe metru pătrat de 5 euro pe lună fără TVA. Nu în ultimul rând, Opera Națională București a organizat o procedură de licitație pentru închirierea unui spațiu de 65 de metri pătrați, pentru desfășurarea activității de tip bufet, pentru care a fost stabilit un preț de pornire de 15 euro pe metru pătrat pe lună.

 

Prețul zonei este de patru ori mai mare

În proiectul de HG inițiat de Ministerul Justiției se mai face precizarea că sumele care urmează a fi încasate de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu titlu de chirie se vor vira integral la bugetul de stat. De asemenea, se mai precizează faptul că imobilul vizat nu face obiectul unor litigii aflate pe rolul instanțelor de judecată și nici nu este grevat de sarcini. Mai mult, acest spațiu nu face nici obiectul vreunei cereri de revendicare.

Un simplu calcul arată că o chirie lunară de 2.200 de lei, pentru un spațiu de 88,03 metri pătrați în Bulevardul Națiunilor Unite, vizavi de Palatul Parlamentului, ar însemna o chirie anuală de 26.400 de lei. Perioada de contract, de cinci ani, înseamnă o chirie de 132.000 de lei, iar dacă acest contract se prelungește la 10 ani, înseamnă o cheltuială totală de 264.000 de lei.

„Jurnalul” a luat la mână tarifele de pe piața liberă, unde închirierea lunară a unui metru pătrat de spațiu comercial în zonă se situează de la 17,5 la 20 de euro. Ceea ce înseamnă că un spațiu cu o suprafață identică se închiriază de la 7.548,45 la 8.626,94 lei pe lună, în loc de 2.200, cât este prețul de pornire la sediul Parchetului General.

 

Parlamentul și-a concesionat trei spații, pentru a deveni restaurante de lux

Locația internă care să asigure serviciile de alimentație pentru salariați pare să fie o preocupare esențială pentru actuala guvernare. „Jurnalul” a dezvăluit, în vara anului trecut, faptul că Camera Deputaților, condusă, în prezent, de Alfred Simonis, anunța concesionarea a trei spații din incinta clădirii Palatului Parlamentului, pentru a fi folosite ca restaurant de lux și bufete. Instituția anunța, de asemenea, că durata contractului urma să fie de doi ani, cu posibilitatea prelungirii cu încă 12 luni, iar valoarea afacerii se ridică la minimum 14.074.570 de lei fără TVA, pentru concesionarea pe 24 de luni, și la maximum 21.088.588,74 de lei fără TVA, pentru concesionarea pentru o perioadă de 36 de luni, în cazul în care acest contract se va prelungi. Compania care urmează a fi selectată va trebui să achite o redevență lunară de 7.580 de euro cu TVA și să facă investiții, doar la Restaurantul „Salonul Brâncovenesc”, de aproape 100.000 de euro.

În cadrul acestei afaceri sunt puse la bătaie Restaurantul „Salonul Brâncovenesc”, bufetul amplasat la nivelul M1 și bufetul amplasat la nivelul 2 din Camera Deputaților.

×
Subiecte în articol: parchet general bufet procurori chirie