Dupa cum cred ca ati observat, in ziua de astazi nu mai putem face nimic fara tehnologie. Corpul nostru, antrenat vreme de secole la mersul pe jos, acum sta comod pe scaunul masinii – sau, in cazul meu, al metroului – asteptand cuminte sa fie dus la destinatie. In fiecare casa, televizoarele, computerele si internetul au ajuns sa ia locul pe care il avea, nu de mult, vatra, in cadrul familiei. Nu ne mai strangem cu totii la masa. Avem programe mult prea diferite. Dar ne adunam in fata televizorului pentru emisiunea preferata sau pentru a urmari un film. Iar despre tehnologia portabila nici nu mai vorbesc! Banalul telefon s-a transformat in cea mai complicata ustensila. Exista atatea aplicatii incat, in curand, acest mic obiect va ajunge sa ne schimbe si obiceiurile de dimineata. In loc sa dam drumul la casetofon – sau, ma rog, la oricare alta ustensila electronica ce ruleaza muzica – pentru a avea un fundal sonor in timp ce ne pregatim pentru o zi lunga, am putea pur si simplu sa ne luam telefonul in buzunar si sa avem muzica preferata si... parfumul pe nas.
O echipa de la Universitatea Nationala din Singapore a construit un sistem care le permite oamenilor sa-si faca propria amprenta sonora si olfactiva si sa o poarte cu ei pretutindeni, legata, evident, de telefonul mobil.
'Parfumul de sunete' este, mai exact, o pereche de ochelari dotata cu mici boxe si un sistem ce emana miros, localizate dupa urechi, puse in functiune de o aplicatie de telefon care se conecteaza cu ochelarii prin Bluetooth. Ideea inventatorilor este aceea de a crea o impresie unica atunci cand te intalnesti cu cineva, controland felul in care esti perceput la nivel olfactiv si sonor.
Senzori cu infrarosu detecteaza, prin aplicatia Sound Perfume, momentul in care te intalnesti cu o alta persoana si transmite automat in castile acesteia numele tau, datele de contact si preferintele tale muzicale si in materie de arome si mirosuri. Acumuland toate aceste informatii, aplicatia creeaza automat un raspuns si in ochelarii interlocutorului: prin incalzirea usoara a unui cablu, ochelarii emana una dintre cele opt fragrante predefinite, cea care se potriveste cel mai mult cu datele acumulate.
Echipa din Singapore a testat sistemul pe 52 de persoane. Rezultatul a fost unul pozitiv, toti aratandu-se incantati de reactiile pe care aceste informatii suplimentare le aduc in relationare. 'Cu totii au fost foarte incantati de noii stimuli si de diversele informatii acumulate in timpul conversatiei fata in fata', spune una dintre cercetatoare, Yoongsoon Choi. Acum echipa ei cerceteaza noi accesorii la care acest sistem sa poata fi aplicat.
La o conferinta de specialitate din Lisabona, multi s-au aratat foarte interesati de acest nou parfum si de intregul concept, dar au fost si destui care au criticat inventia. 'Chiar ar purta un individ intreg la minte un aparat care te face sa mirosi ca si cum ai trecut pe la o parfumerie extrem de proasta?', se intreaba Neil Martin, cercetator in domeniul psihologiei... parfumului (sau, ma rog, a omului in relatie cu parfumul) la Universitatea Middlesex din Londra. Intrebarea mea e mai simpla: ce se fac cei care nu poarta ochelari?