PASTI
Sarac sau bogat, romanul face eforturi pentru a sarbatori Pastile dupa datina crestina. In aceasta perioada febra cumparaturilor dubleaza vanzarile comerciantilor si ne lasa mai saraci cu cateva milioane de lei pe fiecare.
|
OFERTA BOGATA. Rafturile pline ochi incep sa fie golite inca de la primele ore ale diminetii de cumparatorii agitati |
Citește pe Antena3.ro
CALITATE
|
Atunci cand va duceti la piata sa va faceti aprovizionarea pentru Pasti, fiti foarte atenti la produsele pe care le cumparati. Chiar daca pretul va atrage, nu faceti rabat de la calitate.
|
Puisori breloc si iepuri de ciocolata
SIMBOLIC. Cadourile preferate sunt cele mici si ieftine |
TEXTILE
|
"In perioada sarbatorilor de Pasti vanzarile la articolele de imbracaminte vor creste cu 20% fata anul trecut. Se vand foarte bine tricourile unisex pentru copii. La fel s-a intamplat si anul trecut", a explicat Andreea Mihai, marketing manager Carrefour Romania. Articolele au preturi accesibile si sunt de calitate buna. Astfel, "cel mai ieftin tricou - «Puiut» costa 39.900 de lei, iar cel mai scump tricou - «Bellissima» costa 300.000 de lei, aceste articole fiind cele mai cautate", a mai spus Andreea. (Elena Stan)
|
Cozonacii, la putere
In aceasta perioada patiseriile lucreaza la foc continuu. Si cel mai bine vandut produs este, desigur, cozonacul. Pretul acestuia variaza in functie de continut, gramaj si de locul de achizitie. Un cozonac simplu, de 700 grame, costa 34.900-40.000 de lei, pentru unul cu nuca, de 500 grame, trebuie sa platim 45.000-60.000 de lei, iar pasca ne costa 50.000-65.000 de lei. "Anul trecut de Pasti am vandut 1.500.000 de cozonaci. Pentru anul acesta asteptam vanzari cu cel putin 35% mai mari si incasari de circa 70 miliarde de lei", a declarat Andreea Mihai, marketing manager la Carrefour. Nici Vel Pitar nu se lasa mai prejos. "Asteptam vanzari de trei ori mai mari comparativ cu anul trecut", a declarat Mona Tufeanu, reprezentant al acestei societati. Si laboratoarele "de cartier" o duc bine. "Daca anul trecut am vandut 1.000, anul acesta speram sa vindem 3.000 de cozonaci. La noi cozonacul are aproape un kilogram si costa 120.000 de lei bucata", a spus Demonte Dumitru, patron al patiseriei Piticot. Astfel ca el se asteapta ca, in saptamana Pastilui, sa aiba incasari de cel putin 360.000.000 de lei din vanzarile de cozonaci. Prajiturile se regasesc si ele pe listele de cumparaturi ale gospodinelor. Iari cele mai cautate sunt miniprajiturile. "In medie vindem in jur de 70 de kilograme de miniprajituri pe saptamana intr-o perioada normala. Inainte de Pasti se tripleaza aceasta cantitate", a declarat Andreea Mihai. Iar cofetarii "de cartier" spun ca stau si mai bine. "Daca in mod obisnuit vindem aproape 300 de kilograme de miniprajituri pe saptamana, de Pasti ajungem sa vindem 1.000 de kilograme", ne-a dezvaluit Ana Gramescu, contabil la cofetaria Piticot. (Elena Stan)
LISTA DE CUMPARATURI
| ||
|
|
Oua de 3 milioane de euroIn saptamana dinaintea Pastilor se vand circa 45 de milioane de oua, considera Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania. Daca un ou costa 3.000 de lei bucata, inseamna ca romanii cheltuiesc circa 3,7 milioane de euro pe oua. Insa nu trebuie sa uitam ca si taranii vin cu oua pe piata si ca oamenii de la sate consuma si oua de la gainile din ograzile proprii. "Taranii au cam 30 de milioane de gaini care oua cam 15 milioane de oua pe zi. Intr-o saptamana, la tara se obtin cam 100 de milioane de oua. 20 de milioane dintre acestea ajung tot la oras, pe la rude. Alte 30-40 de milioane de oua reprezinta autoconsumul. Restul merg cu ele la piata sau pun closti", a spus Van.Mai multa carneMinisterul Agriculturii a estimat ca in perioada Sarbatorilor Pascale sunt sacrificati in jur de 2,5-3 milioane de miei si iezi. Asta inseamna ca afacerile cu miei se ridica la peste 10 milioane de euro daca luam in calcul un miel cu o greutate medie de 7 kilograme si un pret de vanzare de 140.000 lei/kilogramul. Plus ca, in saptamana de dinaintea Pastilor, sunt scoase la vanzare circa 3.500 tone de carne de pasare, dupa cum spune Ilie Van.Munti de cozonaciPeste 4 milioane de cozonaci sunt aruncati pe piata cu ocazia Pastilor, de zece ori mai multi decat intr-o perioada obisnuita spune Aurel Popescu, presedintele patronatului ROMPAN. Iar oferta de cozonaci este pentru toate gusturile si buzunarele. In plus, sunt si romani - in special cel de la tara - care prefera sa faca cozonacii in casa. Si pasca se vinde bine, dar este mai putin cautata decat cozonacul. Producatorii estimeaza ca vanzarile de pasca se cifreaza la o patrime din cele de cozonac.Painea, ca de obicei"Daca pe 29 si 30 se cumpara mai multa paine, asta nu inseamna ca romanul mananca mai mult decat de obicei. Doar se aprovizioneaza ca sa scape de o grija", a declarat Aurel Popescu. O persoana consuma, in medie, o paine de 300 de grame zilnic. Cum suntem 21,68 milioane, inseamna ca, in cele trei zile festive, mancam cam 65 milioane de paini de 300 de grame. Daca consideram un pret mediu de 6.000 de lei, rezulta ca dam vreo 10 milioane de euro pe paine.Vin rosu din belsugSi vanzarile de vin cresc cu 30%-40% de Pasti, fata de luna anterioara, apreciaza Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). Iar vanzarile de vinuri rosii se majoreaza chiar cu 50%, a precizat acesta. "Se cauta vinurile mai bune, la 750 de mililitri, imbuteliate", spune Gheorghe. Si cum romanul este obisnuit sa bea sprituri, creste si consumul de apa minerala. "Romanii beau intr-o luna normala 42 de litri de apa minerala, insa de sarbatori consumul creste cu 25%", a declarat Mihai Ianos, director executiv la Patronatul Apei Minerale.Traiasca berea!Dar sunt multi romani care prefera sa inlocuiasca vinul cu berea. "Un calcul estimativ ne indica un consum de 150.000 de hectolitri de bere in cele trei zile de Pasti", apreciaza Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania. "Berea este sampania muncitorului", a precizat acesta. Statisticile arata ca 70% din bere se consuma in casa si ca 50% dintre romani prefera "lichidul gulerat" la sticla, in timp ce 30% dintre noi preferam berea ieftina, la PET.10 milioane de euro pe tariiSi vanzarile de lichioruri, vermuturi, rachiuri, votca sau gin cresc cu 40%-50% in perioada 15 aprilie-15 mai, spune Romulus Dascalu, presedintele patronatului Garant. "In cele trei zile de Pasti se beau cam 3 milioane de litri de alcool, pentru care se cheltuiesc cam 10 milioane de euro", a apreciat acesta. Grupaj realizat de Florina Zainescu |