Specialiștii în căi ferate au declarat, pentru Jurnalul, că fenomenul care a constituit cauza producerii accidentului se numește „șerpuirea liniei” și se produce vara, când șinele se dilată, dacă nu au fost făcute lucrările anuale de „detensionare”. Sursele noastre din CFR spun că în ultimii 20 de ani s-au raportat ca fiind realizate mai multe lucrări care de fapt nu au fost făcute, iar rezultatele încep să se vadă. Același tip de „șerpuire a liniei” se poate produce oricând, în orice loc, în această vară, dacă nu s-a făcut detensionarea. CFR-iștii dau vina pe angajații Autorității Feroviare Române (AFER) care ar trebui să facă verificări, dar nu au competențele necesare pentru asta.
CFR SA a informat, marți, că două vagoane din compunerea trenului IR 1596 au deraiat la intrare în Atârnați. Circulația feroviară a fost oprită, pe relația Roșiori - Atârnați, firul II, din cauza deraierii trenului de călători care circulă în ruta Craiova - București Nord și plecase din stația Roșiori la ora 16.14. La ora 16.24, mecanicul a anunțat telefonic dispeceratul de circulație în legătură cu accidentul care, din fericire nu s-a soldat cu victime, mai ales datorită vitezei reduse pe care o impune canicula.
Dar în comunicarea oficială, reprezentanții CFR SA au omis câteva amănunte semnificative pentru înțelegerea gravității situației. În primul rând, imaginile care au fost transmise de la locul accidentului feroviar nu arătau nimic din ceea ce se numește „șerpuirea liniei”. Pe ruta București-Craiova se fac mai multe lucrări de modernizare a căii ferate, dar nu au fost astfel de lucrări pe porțiunea în care s-a produs deraierea.
Manualele vechi precizau cauza
Specialiștii în căi ferate contactați de Jurnalul au explicat însă, sub protecția anonimatului, că există o cauză foarte gravă a acestui fenomen, anume neefectuarea lucrărilor de „detensionare a șinelor”, care înainte de 1990 se făceau de două ori pe an, tocmai pentru că se cunosc foarte bine consecințele caniculei.
„Detensionarea liniei se făcea, de regulă, primăvara și toamna, dar nu s-a mai făcut în ultimii ani și așa se poate explica de ce s-a produs șerpuirea liniei, în acea zonă. Acolo unde nu se fac aceste detensionări, așa se întâmplă. Detensionarea constă în tăierea unor mici bucăți din șinele de cale ferată, foarte bine calculate de specialiști, ca să nu se dilate șinele din cauza căldurii. Ceea ce vedem că se întâmplă în ultimii ani, anume faptul că trenurile circulă vara cu 5 km/h în anumite zone, se întâmplă din cauză că nu se mai fac aceste lucrări de detensionare. Se raportează că s-au făcut lucrările, dar nu se fac, de fapt. Pe timpul lui Ceaușescu se făceau toate lucrările necesare, dar după 1990 s-au făcut puține sau deloc. Nu mai sunt nici oamenii care să le facă”, a explicat, pentru Jurnalul, un specialist care a lucrat peste 30 de ani la CFR.
OMERTA, chiar și la sindicate
Oamenii care cunosc situația căilor ferate din România spun că nimeni nu-și asumă să vorbească despre aceste probleme, iar situația reală nu este cunoscută, de foarte mulți ani, nici măcar la nivelul conducerii companiei sau la minister. Nici măcar sindicaliștii din CFR nu mai vorbesc despre problemele din interior.
Mai mult, sursa noastră spune că dacă începe investigarea cauzelor producerii deraierii de marți, ar trebui să se verifice și cine lucrează la control, în AFER, pentru că angajații CFR SA spun că au ajuns să îi controleze colegi de-ai lor care nu au avut niciun fel de performanțe în companie și au fost angajați pe alte criterii, nu pe cele de competență. Așa s-ar explica de ce nimeni nu a sesizat lipsa celor mai importante lucrări, în ultimii 20 de ani - problema dovedită de șerpuirea liniei de la Atârnați, pe principiul cauză-efect.
Relația cauză-efect e evidentă
„Pentru orice specialist în căi ferate, un lucru este cert: dacă nu se fac detensionările, linia se șerpuiește, atunci când temperaturile sunt foarte ridicate, vara. E indubitabil. Se știau lucrurile astea până în 1990 și se făceau lucrările, iar acum nu e nevoie să mai inventeze cineva apa caldă și mersul pe jos. Ar putea să ia manualele pe care noi le studiam înainte de 1990, să afle cauza. Problema e că se vor întâmpla mai multe astfel de accidente, pentru că lucrările de detensionare nu s-au mai făcut în foarte multe zone din țară, de peste 15 ani, din informațiile mele. La fel se poate explica și de ce iau foc locomotivele, pentru că înainte era tură la depou, unde se făceau verificările la locomotive. Orice locomotivă care ieșea din depou nu pleca fără să fie verificată. Acum, AFER controlează căile ferate, dar nu întreabă nimeni dacă acolo sunt oameni competenți care să controleze”, spune o sursă din CFR.
Acesta mai spune că dacă nu se va interveni de urgență pentru verificarea stadiului lucrărilor de întreținere a șinelor și a materialului rulant, iar ancheta în cazul deraierii de marți se va opri la un nivel superficial, se poate ajunge la tragedii care ar putea avea la bază aceleași cauze, în alte zone ale țării, unde sunt aceleași probleme nedeclarate de angajați și de cei care ar trebui să-i controleze.