Principala modificare se referă la tarifele care vor fi luate în calcul pentru plafonare, astfel că nu vor mai fi cele de la 1 martie 2022, ci tarifele practicate de asigurători la 28 februarie 2023, care sunt mai mari, în medie, cu 5%. Schimbarea a survenit la solicitarea companiilor de asigurare, care au spus că nu pot susține tarifele de anul trecut. Depășirea tarifelor de primă maximă stabilite de ASF se va sancționa cu amenzi cuprinse între 1.000 și 50.000 de lei. Noua variantă păstrează plafonarea comisioanelor percepute de brokeri la maximum 8% din prima brută încasată. Una din principalele modificări aduse se referă la tarifele practicate de service-uri pentru mașinile pe care le primesc la schimb șoferii cât timp automobilelor lor sunt reparate, o operațiune care este facturată ulterior companiilor de asigurări sub forma unui serviciu similar cu cel al închirierilor auto. Ele vor fi plafonate la prețul mediu al tarifelor de rent a car practicate de reprezentanțele auto. În plus, perioada de închiriere nu va mai putea depăși 30 de zile, iar valoarea facturii nu va mai putea depăși 25% din valoarea autoturismului nou. Măsura a fost impusă după ce asigurătorii au reclamat că trebuie să suporte facturi din ce în ce mai mari. Proiectul urmează acum să fie transmis Ministerului Finanțelor, după care va ajunge pe masa Executivului.
Devizele service-urilor auto transmise asigurătorilor în cazul reparațiilor făcute în baza polițelor RCA ating, de cele mai multe ori, sume astronomice. Asigurătorii spun de foarte mult timp că sunt obligați să deconteze facturi mult umflate. Consiliul Concurenței a propus acum folosirea unor platforme specializate în evaluarea şi administrarea daunelor auto. Concret, acestea conțin date de la importatorii producătorilor auto, iar în acest fel se poate verifica prețul pieselor schimbate. Probleme se înregistrează la service-urile auto independente, care s-au obișnuit să practice tarife mult umflate, a declarat pentru Jurnalul președintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), Mădălin Roșu. „Costurile reparațiilor în service-urile independente sunt cu mult peste cele din service-urile care sunt reprezentanțele unor mărci auto. Vin cu niște sume astronomice. Nu există absolut deloc predictibilitate în piață. De exemplu, pentru o bară lovită, pierderea șoferului este de 100 de lei, dar în final aceasta ajunge să coste 500 de lei pentru asigurător. În acest caz avem o problemă în piață”, spune Mădălin Roșu.
Plafonare și la tarifele de închiriere
O mare nemulțumire a companiilor de asigurări este și cea legată de tarifele practicate de service-uri pentru mașinile pe care le pun la dispoziția clienților până când mașinile acestora sunt reparate. „Și în acest caz vorbim despre facturi mult umflate, pe care companiile de asigurări sunt obligate să le deconteze. Practic, sunt cazuri în care acest preț este echivalentul prețului unei mașini noi. Sunt practicate adaosuri foarte mari și la aceste operațiuni de înlocuire a autoturismelor avariate pe perioada reparațiilor, potrivit președintelui BAAR. Prin noul proiect de plafonare a tarifelor RCA se propunea și reglementarea tarifelor la aceste activități pe care service-urile sunt obligate să le facă. Practic, tariful nu mai putea depăși, în perioada de plafonare, tariful mediu practicat de reprezentanțele rent a car. Perioada maximă pentru care se pot acorda aceste despăgubiri nu mai putea depăși 30 de zile de la data eliberării autorizației de reparație de către poliție sau a documentului de intrare în reparație eliberat de asigurătorul RCA, după caz. Această perioadă putea fi însă prelungită numai cu aprobarea asigurătorului RCA.
“În urma lansării în dezbatere publică a proiectului inițial de Hotărâre de Guvern privind stabilirea tarifelor de primă maxime ale RCA, instituții avizatoare, dar și reprezentanți ai pieței au formulat sugestii și observații privind conținutul acestuia.
În acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiară a urmat parcursul legal, care presupune analizarea acestora în vederea elaborării proiectului de act normativ, care va fi supus dezbaterii și aprobării Guvernului României. Principalul scop urmărit este protecția consumatorilor, adică scopul este să nu crească prețurile la asigurarea obligatorie de răspundere civilă.”
Daniel Apostol- purtător de cuvânt ASF:
Facturile îi ard tare pe asigurători
Câteva facturi transmise de service-uri asigurătorilor pentru decontarea închirierii mașinilor puse la dispoziția șoferilor ale căror autovehicule sunt în service-uri arată că piața este complet scăpată din mână. Practic, pentru că au pus la dispoziția șoferului o mașină, de multe ori aflată într-o stare tehnică discutabilă, factura eliberată către compania de asigurări are o valoare echivalentă cu prețul unei mașini noi de lux. De exemplu, potrivit unei facturi aflate în posesia noastră, un service a tarifat către asigurătorul RCA mașina pusă la dispoziție șoferului pentru 354 de zile la un preț de 631.890 de lei, adică echivalentul a circa 127.000 de euro. Asta însemna că pentru fiecare zi, service-ul a tarifat asigurătorului RCA un preț de 358 de euro/zi.
Dau o mașină veche și iau una de lux
Cu acești bani se poate achiziționa, de exemplu, o mașină Volkswagen, modelul Touareg V10. Mașina are o cutie de viteză controlată electronic, este dotată cu un motor în 10 cilindri, diesel, care dezvoltă peste 300 de cai putere. În plus, mașina se poate orienta în teren cu ajutorul sistemului GPS, acesta permițând și localizarea automobilului oriunde s-ar afla. Prețul acestei mașini se poate ridica la 120.000 de euro în varianta cu toate dotările. Cu acești bani poate fi achiziționată, de exemplu, și o mașină electrică Tesla, care poate atinge 100 de kilometri la oră în mai puțin de 4 secunde.
O altă factură, același preț umflat
Cu nu mai puțin de 172.602 lei (circa 34.000 de euro) a fost facturat un alt asigurător RCA de un service pentru mașina închiriată timp de 98 de zile într-un dosar de daună. Astfel, pentru fiecare zi în care a pus la dispoziție autoturismul, service-ul auto a perceput 347 de euro. La acest preț se poate achiziționa o gamă largă de mașini noi, inclusiv SUV-uri. În ceea ce privește mașinile electrice, la acest preț se pot achiziționa modele Mazda MX 30, Opel Corsa, Peugeot e-208 etc.
„La aceste tarife umflate la închirierea mașinilor practicate de către service-uri, pentru asigurător este mai bine să dea daună totală. Ar scăpa mai ieftin. Nu uitați că pe lângă achitarea facturilor pentru închirierea mașinilor, asigurătorul RCA mai trebui să plătească și reparația mașinii, iar aici sunt alte tarife, care sar mult față de ceea ce ar fi normal”.
Broker de asigurări
Închirierile, mai ieftine la firmele specializate
Comparativ cu tarifele practicate de service-uri, cele ale companiilor specializate în închirierea mașinilor sunt mult mai mici. O rapidă căutare pe net, ne arată se poate închiria un automobil BMW X6 Automat 4x4 diesel cu 89 de euro/zi. Asta înseamnă un preț de 2.760 de euro pe lună. Cei mai puțin pretențioși au și alte opțiuni la îndemână, mult mai ieftine. De exemplu, un Opel Astra Wagon Diesel este oferit la închiriere chiar și la 26 de euro/zi (806 euro pe lună).
Taxa de parcare și cea de duș
Și ca masa să fie bogată, sunt service-uri care au inventat și o taxă specială, de depozitare. Adică, pe durata cât mașina stă în curtea service-ului, compania de asigurări va plăti parcarea. Nici în acest caz facturile nu sunt mici, ele bătând ca tarif de la distanță și cele mai scumpe parcări. De exemplu, o companie de asigurări a fost facturată cu 200 de lei/zi pentru mașina care a stat în curtea unității de reparații, per total, factura emisă fiind de 5.950 de lei pentru 25 de zile. Asta nu este singura invenție a service-urile. Cea mai tare este, de la distanță, „taxa de duș” cu care s-a trezit în factură un asigurător, potrivit surselor Jurnalul. A făcut mecanicul duș după ce a reparat mașina, iar apa consumată trebuia plătită de cineva.