x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Blocaj - Cu bocancii in noroi, spre Magurele!

Blocaj - Cu bocancii in noroi, spre Magurele!

de Anca Scarlat    |    20 Noi 2006   •   00:00
Blocaj - Cu bocancii in noroi, spre Magurele!

Orasul Magurele a devenit un obiectiv de neatins... Nu pentru ca ar fi o destinatie turistica scumpa, de care nu te poti apropia. Ci din cauza drumurilor impracticabile. De cand au inceput lucrarile la canalizare pe Soseaua Bucuresti - Magurele, viata celor care parcurg zilnic acest traseu a devenit un cosmar.

Se merge acum pe Soseaua Alexandriei, pe linia de Centura, prin comuna Bragadiru. Drumul este mult mai lung decat cel direct. Iar la ore cu trafic intens, ambele sensuri sunt blocate. "Cozile de autovehicule sunt de obicei de la Domnesti pana la Gara Vartejul", spune Alin Dragan, locuitor al orasului Magurele. "Din cauza lipsei unui pod la Domnesti, se formeaza coloane de tiruri si automobile de 4-5 km ce blocheaza si accesul locuitorilor din Magurele catre Bragadiru, pe Centura. Iar de acolo catre Bucuresti."

PE VALURI DE PAMANT. Pe Bucuresti - Magurele inca se mai circula. Insa este o adevarata aventura pentru soferi si pentru pasagerii vehiculelor care intra pe fosta sosea. Urmeaza o vizita sigura la mecanic pentru proprietarii autovehiculelor. Daca nu chiar o vizita la medic pentru toti. Noi ne-am aventurat pe aceasta fosta sosea, printre camioane, carute si muncitori mereu in asteptare.

VESTI PROASTE PENTRU NOSTALGICI. Magurele a inceput ca un vis frumos. Al familiei Ceausescu si al fizicienilor din Romania, carora li s-a construit un oras pentru a-si desfasura activitatea. Multi fizicieni romani au amintiri placute legate de acest loc in care si-au facut studiile sau au lucrat. Unii chiar au ales sa locuiasca la Magurele, pentru a fi mai aproape de locul de munca. Ridicat in stilul comunist consacrat, cu blocuri tip cutii de chibrituri, Magurele s-a dezvoltat totusi, evoluand de la statutul de comuna la cel de oras. In voga pe vremea cand Valentin Ceausescu era la conducerea Institutului de Fizica Atomica, urbea a decazut dupa ’89. Acum este aproape moarta, dar este posibil ca foarte curand sa intre intr-o noua perioada de avant. Se fac deja investitii, constructii si modernizari in zona. Iar metrul patrat de teren a ajuns la 50 de euro, de la 2-3 dolari cat valora pana acum doi ani.

VINE IARNA PE ULITA DIN BUCURESTI! Accesul spre acest "apendix" al Capitalei este acum aproape imposibil. Iar iarna este un pericol. Lucrarile de la intrarea pe Soseaua Bucuresti - Magurele ii sperie deja pe locuitorii orasului si pe cei care fac naveta. "In aceste conditii, o data cu venirea iernii, noi, locuitorii din Magurele, vom fi cu siguranta izolati", spune alt locuitor al orasului Magurele, Decebal Gheorghe, unul dintre angajatii Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Tehnica. Cei aproximativ 200 de colegi ai sai care locuiesc in Bucuresti se asteapta la zile grele. Lasand la o parte problema aglomeratiei din mijloacele de transport in comun, unde fizicienii nostri se inghesuie zilnic pentru a ajunge la locul de munca. Nametii sunt o problema si mai grava! Iar Apa Nova nu va termina lucrarea foarte curand. Asta stie si Primaria Capitalei, care spune ca nu are solutii, deci va trebui sa asteptam dupa Apa Nova...

VENITI IN VIZITA LA NOI! Se circula si pe trotuar, nu sunt semafoare, e foarte mult praf si trece cine poate, prin gropi, denivelari, santuri si munti de pamant. Cercetarea romaneasca trebuie sa se dezvolte. Iar partenerii din strainatate vor dori din ce in ce mai mult sa ne viziteze acasa. Totul e sa nu se sperie de la prima vizita si sa nu-si mai doreasca alta pe viitor! "Cei de la institut incearca sa stabileasca tot felul de contacte cu exteriorul. Invita specialisti din alte tari si trebuie sa-i duca spre Magurele pe drumul asta. S-a mai incercat camuflarea cu perdelute la geamurile masinii, cu geamuri fumurii, dar tot se vede...", mai spune Decebal Gheorghe. Nici inainte de inceperea lucrarilor nu era drumul foarte primitor pentru oaspeti, dar macar exista. Acum se poate circula pe o straduta (un fel de ulita) neasfaltata, pe un singur sens, care in nici un caz nu are capacitatea necesara pentru a prelua tot traficul din aceasta zona. Si pe Centura, pe unde se merge printre vehicule de mare tonaj. "Bravo lor! Fac ceva folositor. Dar mai conteaza si cum se face. Ne-am saturat de povestea cu Mesterul Manole! Aici e un haos total", adauga Decebal Gheorghe.

BOCANCI. Daca ar merge pe jos spre Magurele, fizicienii ar trebui sa se asigure cu bocanci si cizme zdravene...

BUCURESTI, CAPITALA EUROPEANA! "Am fost in Kosovo in 2001 si in 2002 si aveam aceeasi senzatie", spunea Alin Dragan, cand treceam impreuna printre utilajele de la intrarea pe Soseaua Bucuresti - Magurele. Am parcurs impreuna traseul spre Magurele pe linia de centura si ne-am intors pe soseaua cu lucrari. Inainte de a iesi din orasul fizicienilor, tot el ne-a declarat prieteneste: "E alegerea voastra. Doar ca trebuie sa va avertizez ca masina este asigurata, dar pasagerii, nu! Din pacate...". Am avut noroc si am ajuns inapoi in Capitala nevatamati. Cu toate ca am trecut si prin "Vietnam" - asa se numeste "lumea a treia" a orasului Magurele inca de la inceput. Oricum, in "Vietnamul" lor e mult mai liniste si curatenie decat in Ferentari sau Pantelimon, din Bucuresti. Pe drum ne-au mai amuzat si fragmentele de asfalt marcat regulamentar care se vad din sosea la fiecare intrare pe strazile laturalnice. Doar cate zece metri pentru fiecare! Arata ca o bluzita cu multe manecute scurte... Asta pentru ca premierul Tariceanu a fost invitat la sfarsitul verii la inaugurarea noului sediu al Institutului National de Fizica a Pamantului. Iar Primaria Capitalei a ordonat lucrari de urgenta pentru "cosmetizarea" traseului! Si n-a ajuns asfaltul pentru toate strazile, dar macar din masina trebuia sa se vada bine... N-a mai ajuns nici premierul, oricum.

REZOLVAREA? Fizicienii de la institutele din Magurele ar trebui, poate, sa iasa in strada precum locuitorii cartierului Ferentari, ca sa negocieze direct cu primarul Vanghelie. Pentru ca in Sectorul 5 sunt deja la ordinea zilei intalnirile de gradul zero cu autoritatile depasite de situatie… Ar putea interveni si aici faimosul Gigi Becali, calare pe Maybach, sa salveze situatia. Asa cum a facut marti seara pe teme de electricitate. Pana atunci, angajatii institutelor de fizica de la Magurele si studentii Facultatii de Fizica vor putea merge pe jos spre orasul care le-a fost dedicat.

SPRE LOCUL DE MUNCA
"Am foarte multi colegi care vin zilnic de la Bucuresti. Cativa au masini, dar cei mai multi vin cu autobuzul sau cu microbuzul. RATB-ul a fost deviat pe linia de centura, dar microbuzele se aventureaza pe aceasta varianta foarte greu de parcurs. Sa nu mai amintim de aglomeratie. Sau de pericolul mare de accidente pe Centura, pe unde circula tiruri"
Decebal Gheorghe
localnic

TREABA ROMANEASCA: NIMENI VINOVAT
Lucrarile de pe drumurile din Bucuresti nu afecteaza doar traficul din Capitala. De cand s-a inchis Soseaua Bucuresti - Magurele, orasul construit pentru fizicieni a ramas aproape izolat. Venirea iernii este deja o problema, deoarece Apa Nova, care executa lucrarile la canalizare in aceasta zona, nu le va putea finaliza pana la caderea zapezii. Ca de obicei, vinovat nu este nimeni. Primaria Sectorului 5 iese din discutie, deoarece se sapa pe spatiul municipalitatii. Aceasta din urma nu-si poate asuma vreo responsabilitate, deoarece executantul este Apa Nova. Iar firma in cauza, evident, nu are nici o vina pentru faptul ca nu s-a prevazut o alternativa la calea de acces pe care a blocat-o.
×