x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Brand-ul Adrian Năstase şi istoria vie a experienţei

Brand-ul Adrian Năstase şi istoria vie a experienţei

de Serban Cionoff    |    10 Feb 2008   •   00:00
Brand-ul Adrian Năstase şi istoria vie a experienţei

Vorbind, cu nişte ani în urmă, cu domnul Adrian Năstase despre un eminent profesor al tinereţilor noastre, domnia sa mi-a răspuns, parafrazând un celebru adagiu: “Faptul că nu valorificăm măcar o parte din ceea ce ştie acest om nu este o crimă; este o gafă!”.

Vorbind, cu nişte ani în urmă, cu domnul Adrian Năstase despre un eminent profesor al tinereţilor noastre, domnia sa mi-a răspuns, parafrazând un celebru adagiu: “Faptul că nu valorificăm măcar o parte din ceea ce ştie acest om nu este o crimă; este o gafă!”.

Mi-am amintit (nu fără te­mei) de vorbele sale, vă­zând tăce­rea cu care unii au socotit că ar fi bine să primească primele cinci vo­lume din seria “România după Malta. 875 de zile la Externe”, apă­rute sub egida Fundaţiei Eu­ro­pene Titulescu, adevărat jurnal de campanie din perioada în care Adrian Năstase a fost mi­nistru al Afacerilor Externe al României (28 iunie 1990-19 noiembrie 1992).

Cartea, pentru că primele cinci volume apărute până acum alcătuiesc piesele unui ansamblu unitar, nu este însă una de amintiri ale fostului ministru de Externe al României, ci o cronologie a evenimentelor, o istorie vie a unor experienţe cu adevărat de pionierat. 

 

TEME. Adrian Năstase defi­neşte perioada mandatului său ministerial “la externe” ca fiind “perioada în care scena politică, după Războiul Rece, arăta ciudat, ca o tablă de şah, dar în care nu se ştia care sunt piesele albe şi cele negre”.

Pe de altă parte, nu trebuie uitat faptul că marile teme ale politicii mondiale ale sfârşitului de veac – lărgirea NATO, extinderea UE, integrarea statelor din Est în procesele de stabilitate regională sau chiar mondială – se aflau în stadiul de deziderat sau eventualităţi care urmau  să fie validate.

 

Această perioadă, atât de scurtă, dar atât de densă, poate fi definită ca fiind aceea a unei bătălii curajoase şi lucide pentru a scoate România din zona de tampon dintre Occident şi zona de Est. Cele cinci volume de documente ne ajută să ne apropiem de un răspuns mai echi­librat şi mai aproape de ade­vărul faptelor. Cu condiţia să pri­vim lucrurile prin prisma re­a­li­tăţilor acelui timp, şi nu prin cea a aşteptărilor de azi. Simpla cer­ce­tare a documentelor arată, până şi unui profan ca mine, că la 24 iunie 1991 în Parlamentul Ro­mâ­niei, ministrul Afacerilor Ex­terne, Adrian Năs­tase, ros­teşte Alocuţiunea privind Pactul Ri­bben­trop-Molotov. În seara ace­leiaşi zile, Parlamentul României aprobă în unanimitate Declaraţia privind Pactul Ribben­trop-Molotov şi con­se­­cinţele acestuia pentru ţara noastră. Fac, de asemenea, trimitere la răspunsul pe care ministrul Afacerilor Externe al României, Adrian Năstase, îl dă la conferinţa de presă din 26 iunie 1991 unei în­trebări referitoare la întâr­zierea cu care a fost de­nunţat odiosul Pact: “Am aşteptat 50 de ani cu această de­cla­raţie. Problema momentului ţine de o anumită evoluţie şi de ma­tu­rizarea noastră internă. MAE a făcut decla­raţii în mai multe rân­duri. Decla­raţia nu este făcută prea târziu şi nici de­vre­me”. Teribilă sancţiune morală pe care documentul de istorie recentă o aplică lupilor moralişti!

“România după Malta” pro­pune şi legitimează un model di­namic al diplomaţiei româneşti. Mai direct spus,  brand-ul Adrian Năstase. 

 

“Principala problemă cu care m-am confruntat în momentul preluării condu­ce­rii Ministerului de Ex­ter­ne a fost aceea a de­fi­­nirii, (...) unei strategii de politică externă, într-un mediu extrem, extrem de fluid (...). Păstrarea în 1990 a stabilităţii politice şi menţinerea integrităţii teritoriale a României au fost un rezultat ex­cep­ţional al acelei perioade (...)”

Adrian Năstase

×
Subiecte în articol: martorii nastase adrian