Condica Manastirii Cotroceni, pastrata la Arhivele Nationale, rememoreaza evenimentele prin care a trecut locasul in trecut.
Manastirea Cotroceni a fost candva plina de bogatie si stralucire. Mosii, rumani, tigani si averi multe a dat Serban Cantacuzino manastirii. Toata viata economica si spirituala a lacasului de cult a fost pastrata in trei condici manastiresti. Serban Cantacuzino, domnitorul Tarii Romanesti intre anii 1678-1688, a ridicat Manastirea Cotroceni in anii 1679-1680 ca semn al iubirii sale fata de Dumnezeu. De pictura lacasului de cult s-a ocupat Parvu Mutu, celebru pictor de biserici. Pentru a fi sigur ca manastirea nu va suferi in nici un fel a inzestrat-o cu numeroase mosii, multi oameni si obiecte de cult. Toate daniile sale, dar si ale domnilor care l-au urmat apar in Condica Manastirii, un act ce avea atat caracter economic, cat si juridic. ISTORIE. Exemplarul aflat in posesia Directiei Arhivelor Nationale Istorice Centrale este unul din cele trei Condici ale manastirii. In el se gasesc copiate privilegiile capatate de aceasta manastire de-a lungul existentei ei, de la diversi domni. Autorul ei este Dionisie Ecleziahul, penultimul cronicar al Tarii Romanesti. De-a lungul activitatii lui, acest Dionisie a scris vreo 27 de asemenea condici. Condica Manastirii Cotroceni este scrisa cu alfabet chirilic, dar in limba romana. Documentul uimeste prin frumusete, prin atentia acordata detaliilor si mai ales prin finetea materialului folosit. Dupa aproape 200 de ani de cand a fost scrisa, Condica inca inspira aerul domnesc, inspira respect. Pe una din primele pagini ale Condicii este desenat ctitorul manastirii, Serban Cantacuzino, si Doamna Marica, impreuna cu feciorul lor, Gheorghe, sustinand manastirea, asa cum a aratat ea, pana in 1984, cand a fost demolata de Nicolae Ceausescu. LEGENDE CU PITULARI. "Aici este hramul manastirii, Adormirea Maicii Domnului, desenata in aur", spune domnul Marcel Ciuca, directorul Directiei Arhivelor Nationale Istorice Centrale, aratand una din filele cartii. Pagina este foarte importanta, deoarece "desenul vine si contesta legenda conform careia Cantacuzino, urmarit de dusmani, a fugit prin padurile din jurul Bucurestiului si pe-un deal din apropiere s-a cotrocit si in felul asta a scapat de urmaritori", explica domnul Ciuca. Legenda cotrocirii, a "pitularii", este contrazisa de doua elemente: "Acest desen, care arata ca hramul manastirii este asezat pe un alt hram, ceea ce inseamna ca acolo a fost un lacas mai vechi, peste care domnitorul si-a facut ctitoria sa si de faptul ca termenul «cotroceni» nu dateaza de la 1680, cand el s-a cotrocit acolo, ci il gasim de la 1619", afirma arhivistul. PE CAND S-A SCRIS. Pe fiecare pagina a documentului, privitorul poate observa o stampila, un semn ce autentifica aceasta Condica. Intr-unul din desenele cartii este prezentat domnitorul de atunci, Constantin Ipsilanti, care are in mana o matrice sigilara, un tipar sigilar, asistat spiritual de Serban Cantacuzino. "In momentul in care egumenul manastirii vine cu condica, pentru ca fiecare pagina unde sunt transcrise, copiate documente, sa fie autentificata. Fara aceasta autentificare, sigilare, documentele din condica nu aveau valoare juridica in instanta. Pentru ca acel moment nu s-a terminat in vremea lui Constantin Ipsilanti, n-a fost terminata condica, evenimentul se repeta pe vremea altui domn, de asta data nu stim cine este, ca nu-i mai scrie numele; de asemenea, are matrita sigilara in mana, este in scaun, egumenul impreuna cu marele logofat vin cu condica pentru a fi autentificata", explica directorul de la Arhive. La sfarsitul Condicii: "Vine domnul, in 1817, iulie, 24. Io, Ioan Gheorghe Caragea, voievod si domn Tarii Romanesti, dupa incredintarea ce ne da dumnealui, vel logofat - marele logofat - de Tara De Sus, Mihalache Manul, prin aceasta anafora, de sineturile ce sunt coprinzatoare intr-aceasta condica, dam si Domnia Noastra intarire ca sa-si aiba credinta si tinerea in seama", si condica era autentificata.
|
DECLARATIE"Io, Ioan Gheorghe Caragea, voievod si domn Tarii Romanesti, dupa incredintarea ce ne da dumnealui, vel logofat - marele logofat - de Tara De Sus, Mihalache Manul, prin aceasta anafora, de sineturile ce sunt coprinzatoare intr-aceasta condica, dam si Domnia Noastra intarire ca sa-si aiba credinta si tinerea in seama" Ioan Gheorghe Caragea |
Citește pe Antena3.ro
|
ACORD"Familia Cantacuzino doreste refacerea integrala a Bisericii Cotroceni. Este si dorinta Patriarhiei ca biserica sa aiba altar si sa fie sfintita. Presedintele Basescu a raspuns intentiei familiei Cantacuzino, sustine refacerea integrala a bisericii si sfintirea ei si se afla in discutie integrarea ei in circuitul muzeal" Bogdan Tataru-Cazaban consilier pe probleme de Cultura si Culte al Administratiei Prezidentiale |
REFACEREA BISERICII COTROCENI
| ||
|
ETAPE
|
Biserica a fost gandita ca o necropola domneasca. In pronaos au fost inmormantati mai multi membri ai familiei Cantacuzino, in frunte cu ctitorul ei. Manastirea a fost inchinata Muntelui Athos. O perioada importanta a fost in 1821, cand Tudor Vladimirescu si-a stabilit aici sediul, dupa care in 1852, in timpul lui Barbu Stirbei, s-a organizat o parte din gradina. Viata manastirii aproape s-a incheiat in timpul lui Al. I. Cuza prin secularizarea averilor manastiresti, in 1863, cand la Cotroceni au mai ramas probabil 8-10 calugari. Manastirea a fost transformata intr-o biserica de curte si aici si-a stabilit o resedinta de vara Cuza. In 1866, Principele Carol I si-a stabilit resedinta aici. In 1888, destinatia caselor domnesti si a fostelor chilii a fost schimbata in aceea de palat pentru Ferdinand si Maria.
|