REPORTAJ
Un pelerinaj la manastirile din Moldova si Bucovina iti poate schimba viata sau macar iti poate aduce o mare liniste in suflet. Doar cei mai indaratnici pot sa vina din aceasta calatorie tot cu sufletul uscat.
CARMEN ANGHEL
Catre manastirile din Moldova si Bucovina poti pleca de pe trei pozitii: ca pelerin-credincios practicant; ca turist care vrea sa vada locuri frumoase si oameni deosebiti si sa se infioare putin in fata maretiei creatiilor omenesti inspirate de Dumnezeu; sau pleci pur si simplu sa vizitezi niste muzee. Ceea ce e sigur: nu te intorci asa cum ai plecat.
SUB SEMNUL LUI STEFAN. Anul acesta se afla sub semnul lui Stefan cel Mare si Sfant. 500 de ani de la trecerea in nefiinta a domnitorului. Data istorica, o zi marcata cu cruce neagra in calendar. Oamenii din Moldova, insa, traiesc de parca l-ar astepta pe Stefan sa-i intrebe: "Ce-ati facut cu tara pentru care s-au jertfit ostenii mei? Ce-ati facut cu poruncile mele? Ce-ati facut cu bisericile si manastirile inchinate Domnului?".
In cinstea lui Stefan sau pentru ca asa s-a pastrat sufletul lor peste generatii - curat - , oamenii au facut din Bucovina o gura de rai. Expresie demonetizata s-ar putea spune. Dar calatorul prin Bucovina ii regaseste valoarea. De la Manastirea Neamt, la Putna, de la Moldovita, la Voronet, la Sucevita, de la Humor, la Bistrita, de la Varatec, la Agapia sau Secu. Frumusete, credinta in Dumnezeu si dragoste de tara.
Citește pe Antena3.ro
Sunt unele locuri in care starea de evlavie creste in intensitate si te transforma dintr-un orasean stresat, agitat, cu griji multe, intr-un anonim: linistit, cu vorbe soptite, cu privirea plecata, pe care abia daca indraznesti sa o ridici in fata icoanelor. Asa cum sunt toti cei care calca in curtea unei manastiri sau trec pragul unei biserici vechi de sute de ani, pe unde s-au inchinat domnitori, oameni de vaza, fete bisericesti si mireni de rand.
In Romania sunt multe manastiri, iar in Moldova, si mai multe. Poate prea multe, ar zice unii. Dar parintele Cleopa a gasit de mult raspunsul: "Sa stii ca nu vin credinciosii la manastiri pentru noi, ci pentru credinta lor curata, cum ca la manastiri este mai multa credinta si viata calugarilor este mai aleasa. Eu asa cred, ca Dumnezeu nu tine manastirile pentru noi, calugarii, ca suntem pacatosi; ci le tine pentru credinta credinciosilor iubitori de Hristos. Poporul roman este un popor de aur! Credinciosii din lume sunt mai buni ca noi" - din volumul "Ne vorbeste Parintele Cleopa", ingrijit de parintele Ioachint Balan.
CAND TII IN MANA VIITORUL. Parintele Iosif de la Manastirea Neamt ne face un tur rapid al asezamantului. Intre timp ne pune cateva intrebari din Cartile Sfinte, din Vietile Sfintilor. Parca am fi la un examen. Nu avem timp sa ne gandim ca, iata, vine ca un trasnet intrebarea urmatoare: "Cine s-a nascut si a murit de doua ori?". Luati prin surprindere, ne gandim prea mult, iar parintele ne iarta si ne da raspunsul: "Lazar". Apoi, parintele Iosif ne conduce misterios prin cimitir, spre ceva ce pare a fi o pivnita. Intram intr-un loc racoros si, dintr-odata, tacem toti. De spaima sau de mirare. In fata noastra se afla Viitorul. Zeci de cranii insirate ca niste soldati isi zgaiesc la noi orbitele golite de moarte. "Sunt calugarii care au fost iertati de Domnul de-a lungul timpului, apoi i-am adus aici, la osuar. Uitati, pe fiecare craniu scrie numele monahului, ca sa se stie cine a fost si de unde a venit", ne explica parintele Iosif. Un om care te cucereste prea repede, cu zambetul bland si privirea prietenoasa si vie.
Patania lenesului
Din aceasta calatorie pleci macar cu o invatatura.Traia odata un lenes. Era atat de lenes, ca altii il imbracau, altii il hraneau, altii il spalau. Toata viata lui nu a facut altceva decat a stat in pat si a dormit. Toata viata lui nu a mers nici macar o data la biserica.
Intr-o dimineata, auzind, cine stie pentru a cata oara, clopotele de la biserica, lenesul si-a zis ca ar trebui sa mearga si el pana acolo, macar sa vada cum este. Cu chiu, cu vai a deschis un ochi, s-a dat jos din pat si a facut un pas. Apoi, cu mare greutate, l-a facut si pe al doilea... si pe al treilea. Cand sa mearga mai departe, l-a cuprins o lene asa de mare ca, dintr-o singura saritura, a ajuns din nou in pat.
Nu trecu mult timp si lenesul a murit. A fost ingropat din mila altora. Sfantul Petru l-a luat si l-a dus in Rai. Acolo a stat trei ore si tocmai cand se obisnuise lenesul cu bucuria Raiului a venit Sfantul si i-a spus ca gata, este timpul sa mearga in Iad. "De ce, Doamne?" Si raspunsul a venit pe masura vietii lui: "Cele trei ore cat ai stat in Rai reprezinta cei trei pasi pe care i-ai facut catre biserica. Acum vezi ce ai pierdut?!".
Aceasta poveste am auzit-o de la maicuta care ii primeste pe toti cei care se hotarasc sa calce pragul Manastirii Humor. Un inger anonim care stie sa atinga coarda sensibila a sufletului pelerinului. Maicuta nu te lasa sa pleci pana nu ingenunchezi in biserica si pana cand nu trimiti o rugaciune catre Dumnezeu. "Macar "Tatal Nostru", ca o stie toata lumea! Nu puteti pleca altfel de aici, nu va las!"
Si, dintr-odata, dintr-un vizitator de muzee te trezesti un om umil, nu umilit, constientizandu-ti micimea in fata Cerului. Simti cum zidurile reci ale Humorului te cuprind intr-o imbratisare ocrotitoare, si Iisus, si Maica Domnului, si Arhanghelii, si Sfintii iti zambesc si parca se desprind din faldurile lor rosii si te mangaie pe frunte. Si spunem toti "Amin!". Maicuta ne binecuvanteaza. Iar privirea ei blanda, linistea sufleteasca ce i s-a intiparit pe chipul senin te fac sa te gandesti ca vei sta in Rai macar atat timp cati pasi ai facut in acest pelerinaj.
CONCLUZIE
"Roaga-te la Dumnezeu. Iar daca te rogi si nu ti se indeplineste rugamintea nu inseamna ca Dumnezeu nu te aude, ci doar ca nu iti trebuie atunci ceea ce ai cerut" - Invatamintele unui pelerin