Astfel, an de an vedem copii pornind la drum în condiții precare, în școli departe de standardele normale. În ultimii ani, mai multe organizații fără legătură cu sistemul centralizat și-au propus și au reușit să sară în ajutorul copiilor și să aducă instituții de învățământ la nivel occidental. Să vedem azi cazul școlii din Sălcioara, o comună mică din județul Ialomița.
Conform statisticilor, 1 din 10 copii din mediul rural nu frecventează nicio formă de învățământ și, în continuare, 180 de școli din România, toate în mediul rural, funcționează având grupuri sanitare în curte. Sunt imobile neracordate la o rețea de apă sau canalizare, precum și școli care în continuare se încălzesc cu lemne. Imaginea este aproape dezolantă, dacă e să privim și la rata abandonului școlar și a analfabetismului funcțional, care este cea mai mare din Europa. Iar în aceste condiții, anul acesta Ministerul Educației a primit cel mai mic procent din PIB, la nivel istoric.
Andra Munteanu, cofondatoare a organizației Narada, a decis să se implice în proiecte prin care cât mai mulți copii să aibă acces la o educație de calitate, după ce a citit un studiu despre motivele abandonului școlar în rândul micuților. Primele pe listă erau durerile de dinți și lipsa încălțărilor potrivite. Motive absurde într-o Românie europeană, dar dureros de reale în comunitățile marginalizate și vulnerabile din țară. În aceeași perioadă, Raluca Jianu s-a alăturat ca voluntar în sprijinul misiunii. Mai târziu, cele două și echipa lor au realizat un proiect amplu, materializat printr-o hartă la nivel național pe care sunt semnalate în amănunt problemele din fiecare instituție de învățământ. Obiectivul este îndrăzneț, dar realizabil: proiecte de impact pentru 500.000 de copii, până în anul 2030. „Tactica” pare simplă, dar necesită muncă asiduă: atragerea de companii dispuse să investească în refacerea școlilor și în actul educațional.
Elevii, provocați să spună cum arată școala de vis
Școala din Sălcioara este una dintre unitățile de învățământ care și-a primit luni copiii ca în Occident. În luna martie a acestui an, echipa Narada a vizitat școala din sătucul din Ialomița, unde a mai avut în trecut o intervenție pe infrastructură. Luând în considerare toate aspectele academice și sociale ale comunității, s-a simțit nevoia urgentă de a interveni. Elevii au fost provocați la un exercițiu de imaginație prin care au pus pe hârtie cum ar arăta școala lor de vis. Și cu ajutorul fondului de investiții Roca Industry și al firmei de arhitectură Miso Arhitects, școala a fost transformată radical în această vară: mobilier nou-nouț și ultramodern, săli de clase atrăgătoare, dar și tehnologizate și dotate cu table magnetice, o tablă smart ori videoproiectoare. Mai mult decât atât, elevii au fost supuși unor programe derulate pe tot parcursul anului trecut, pentru a învăța să-și gestioneze emoțiile - comunitatea din Sălcioara este una defavorizată, iar problemele de ordin familial și social îi pun în mare dificultate pe copii - și a se pregăti pentru viitor, prin cursuri de sustenabilitate a vieții și a viitoarei cariere.
„Ne-am uitat dincolo de a avea un spațiu pentru copii în care doar să vină la școală și să se simtă în siguranță, ci, mai degrabă la cum ar putea să arate un spațiu care să scoată ce-i mai bun din ei. Practic ne-am uitat la cum putem, dincolo de a da un mediu în care să-și depășească potențialul, să le deschidem orizontul în așa fel încât să-și construiască relații mai sănătoase și să descopere oportunități de carieră pe care altfel nu le-ar fi descoperit. E imposibil să vorbim despre educație și să nu vorbim despre provocările sociale sau de zonele vulnerabile și cum impactează ele”, a declarat Raluca Jianu, CEO Narada.