x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Taxa de primă inmatriculare - Promisiuni cu detalii necunoscute

Taxa de primă inmatriculare - Promisiuni cu detalii necunoscute

de Adrian N. Ionescu    |    27 Apr 2007   •   00:00
Taxa de primă inmatriculare - Promisiuni cu detalii necunoscute

O parte din taxa de primă inmatriculare va fi returnată posesorilor dacă işi vand maşinile in străinătate. Ministrul Economiei speră să convingă UE că noua grilă de taxare pentru prima inmatriculare nu este discriminatorie. La conferinţa de presă de ieri, ministrul s-a incurcat in propriile calcule.

Poluarea se plăteşte

O parte din taxa de primă inmatriculare va fi returnată posesorilor dacă işi vand maşinile in străinătate. Ministrul Economiei speră să convingă UE că noua grilă de taxare pentru prima inmatriculare nu este discriminatorie. La conferinţa de presă de ieri, ministrul s-a incurcat in propriile calcule.

Dacă işi vor revinde in străinătate autovehiculele mai tinere de 15 ani, posesorilor acestora li se va returna de la buget o parte din taxa de primă inmatriculare, potrivit ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian. Detaliile noii grile de taxare la prima inmatriculare vor fi făcute publice săptămana viitoare.

GRAFICE ŞI CALCULE. Vosganian a explicat ieri că taxa reprezintă un cost al poluării in Romania pe anii care i-au mai rămas la momentul primei inmatriculări din durata de viaţă reglementată a maşinii, extinsă acum de la 6 la 15 ani. Dacă o maşină veche de doi ani este inmatriculată in Romania, proprietarul plăteşte taxa pentru 13 ani, iar dacă o revinde in străinătate după trei ani, i se va returna suma aferentă restului de 10 ani, potrivit ministrului Economiei. Pe de o parte, oficialul a căutat să demonstreze că nu vor fi discriminate maşinile străine la mana a doua, pentru că taxa va fi cu atat mai redusă cu cat valoarea maşinii este mai mică. Taxa va fi mai mică dacă motorizarea dispune de tehnologii antipoluante mai performante, motoarele tip Euro 5 nefiind taxate.

EMOŢIILE. Ministrul, revenit "la tablă" pentru ziarişti, a incurcat calculele şi graficele cand a fost intrebat dacă pentru o maşină veche inmatriculată la limita duratei de viaţă se plăteşte mai mult sau mai puţin decat pentru o maşină nouă. "Nu pot să vă spun decat că, de pildă, pentru o maşină dotată cu motor Euro 4 şi cu o vechime de peste patru ani, taxa specială va fi redusă la aproximativ jumătate din valoarea actuală", a spus Vosganian, nedorind să dea detalii nici despre ponderea cu care vor intra in calculul taxei varsta maşinii, respectiv performanţa ecologică şi capacitatea motorului. Noua grilă pare că se bazează pe faptul că maşinile mai bătrane vor polua o perioadă mai scurtă de timp, pentru că vor avea mai puţin de trăit, dar şi pe faptul că, neavand motoare mai performante ecologic, vor fi taxate cu atat mai mult cu cat standardul lor coboară de la Euro 4 la "non-euro".

25 DE MILIOANE DE EURO DAŢI DEGEABA?
JURNALUL FOTO
Premierul Tăriceanu (foto) nu a ratat nici o ocazie pană ieri de a-şi declara susţinerea pentru taxa de primă inmatriculare. In declaraţii repetate, Tăriceanu a arătat cat de bine este pentru Romania, din punct de vedere al reducerii poluării, ca maşinile vechi să nu fie aduse in ţară. "Nu dorim să devenim groapa de gunoi a Europei", motiva Tăriceanu. "O componentă importantă a acestei măsuri o reprezintă protecţia mediului de deşeurile care ar putea fi aduse in Romania, dacă se va renunţa la această taxă. Taxa auto există in majoritatea statelor UE. Dacă s-ar anula, atunci maşinile vechi şi care nu sunt echipate corespunzător pentru reducerea poluării ar anula practic programul de reannoire a parcului auto, in care s-au investit deja 25 de milioane de euro şi al cărui rol a fost tocmai combaterea poluării", se explica intr-un comunicat al Guvernului din ianuarie. Referirea financiară era tocmai la programul "Rabla", promovat de Sulfina Barbu, prin care romanii sunt stimulaţi să cumpere maşini noi, in schimbul unor maşini mai vechi de 12 ani, pe care trebuie să le ducă la casat, tocmai in ideea reducerii poluării. Ori acum, reducerea substanţială a taxei tocmai la maşinile vechi, va avea exact efect contrar politicii enunţate anterior de Executiv. Şi atunci cum rămane cu sloganul "Romania nu e groapa de gunoi a Europei?".
  • Aniela Nine
  • O taxă care era să se lase cu scandal european

    JURNALUL FOTO
    Autorităţile romane au decis să scadă nivelul mult controversatei taxe de primă inmatriculare după lungi dezbateri intre părţile implicate. Din cauza introducerii taxei auto, Romania a fost notificată la 20 martie 2007 de către Comisia Europeană (CE), acesta fiind primul pas din procedeul de infringement (incălcare a tratatelor). Conform scrisorii de notificare, taxa auto, intrată in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudenţei Curţii Europene şi Tratatului de aderare a Romaniei la UE. Comisia a dat termen Romaniei două luni, adică pană la jumătatea lunii mai, pentru soluţionarea problemei cu privire la nivelul taxei, altfel, cazul va ajunge la Curtea Europeană de Justiţie. Kovacs Laszlo, Comisarul european pentru Taxe şi Vămi, a apreciat, in nenumărate randuri, că taxa instituită de Romania este neconformă cu normele UE. Comisia contestă modul de calcul al taxei pentru maşinile vechi, care depăşeşte valoarea reziduală a maşinilor. Formula utilizată de autorităţile romane pentru calcularea taxei dezavantajează autoturismele second-hand, importate din UE, şi avantajează piaţa maşinilor autohtone.

    MODIFICĂRI. Fiecare autoritate care a aprobat propunerea iniţială a majorat valoarea acesteia. Sulfina Barbu (foto), fostul ministrul al Mediului, iniţiatorul taxei de primă inmatriculare, a explicat că taxa de primă inmatriculare reprezintă o măsură de mediu corectă, care "ar trebui să fie suportabilă pentru cetăţean". "Scăderea cuantumului taxei de primă inmatriculare reprezintă soluţia cea mai corectă, intrucat nivelul acesteia a crescut in momentul in care Parlamentul a aprobat Codul Fiscal", a declarat Sulfina Barbu. In proiectul iniţiat de Guvern se propunea o taxă de 0,5 euro pe centimetru cub pentru autoturismele de pană la 1.600 de cmc echipate cu catalizator Euro 2, insă Senatul a majorat taxa la 1 euro, iar Camera Deputaţilor la 1,3 euro. In plus, pentru acelaşi tip de maşini, insă echipate cu catalizator Euro 1, taxa a fost majorată de la 0,7 euro la 1,8 euro.

    SUSŢINĂTORI. Premierul Călin Popescu Tăriceanu, după ce a declarat că "Romania nu este lada de gunoi a Europei", aflat in vizită la fabrica de automobile Dacia, a spus că nu trebuie să ne sperie faptul că există o intenţie a UE care s-a materializat şi faţă de alte state europene. "Dacă nu le convine titulatura, o să-i spunem taxa pentru o Romanie curată sau pentru păstrarea slujbelor", a spus Tăriceanu.

    "Taxa de primă inmatriculare este benefică, intrucat are la bază protecţia mediului şi impiedică transformarea Romaniei intr-un ", a declarat Ivan Hodac, secretarul general al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). "Cred că poziţia CE nu este acceptabilă in privinţa condamnării unei ţări care propune o taxă bazată pe protecţia mediului. Dacă UE vrea să acorde o atenţie deosebită protejării mediului inconjurător, atunci trebuie să accepte şi ţări care impun taxe pe acest criteriu", a afirmat Hodac. Mai mult, acesta a sfătuit autorităţile romane să-şi bazeze documentaţia transmisă CE pe aspectele privind protecţia mediului.
  • Elena Stan

  • ×