O parte din taxa de primă inmatriculare va fi returnată posesorilor dacă işi vand maşinile in străinătate. Ministrul Economiei speră să convingă UE că noua grilă de taxare pentru prima inmatriculare nu este discriminatorie. La conferinţa de presă de ieri, ministrul s-a incurcat in propriile calcule.
Poluarea se plăteşte
O parte din taxa de primă inmatriculare va fi returnată posesorilor dacă işi vand maşinile in străinătate. Ministrul Economiei speră să convingă UE că noua grilă de taxare pentru prima inmatriculare nu este discriminatorie. La conferinţa de presă de ieri, ministrul s-a incurcat in propriile calcule.Dacă işi vor revinde in străinătate autovehiculele mai tinere de 15 ani, posesorilor acestora li se va returna de la buget o parte din taxa de primă inmatriculare, potrivit ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian. Detaliile noii grile de taxare la prima inmatriculare vor fi făcute publice săptămana viitoare.
GRAFICE ŞI CALCULE. Vosganian a explicat ieri că taxa reprezintă un cost al poluării in Romania pe anii care i-au mai rămas la momentul primei inmatriculări din durata de viaţă reglementată a maşinii, extinsă acum de la 6 la 15 ani. Dacă o maşină veche de doi ani este inmatriculată in Romania, proprietarul plăteşte taxa pentru 13 ani, iar dacă o revinde in străinătate după trei ani, i se va returna suma aferentă restului de 10 ani, potrivit ministrului Economiei. Pe de o parte, oficialul a căutat să demonstreze că nu vor fi discriminate maşinile străine la mana a doua, pentru că taxa va fi cu atat mai redusă cu cat valoarea maşinii este mai mică. Taxa va fi mai mică dacă motorizarea dispune de tehnologii antipoluante mai performante, motoarele tip Euro 5 nefiind taxate.
EMOŢIILE. Ministrul, revenit "la tablă" pentru ziarişti, a incurcat calculele şi graficele cand a fost intrebat dacă pentru o maşină veche inmatriculată la limita duratei de viaţă se plăteşte mai mult sau mai puţin decat pentru o maşină nouă. "Nu pot să vă spun decat că, de pildă, pentru o maşină dotată cu motor Euro 4 şi cu o vechime de peste patru ani, taxa specială va fi redusă la aproximativ jumătate din valoarea actuală", a spus Vosganian, nedorind să dea detalii nici despre ponderea cu care vor intra in calculul taxei varsta maşinii, respectiv performanţa ecologică şi capacitatea motorului. Noua grilă pare că se bazează pe faptul că maşinile mai bătrane vor polua o perioadă mai scurtă de timp, pentru că vor avea mai puţin de trăit, dar şi pe faptul că, neavand motoare mai performante ecologic, vor fi taxate cu atat mai mult cu cat standardul lor coboară de la Euro 4 la "non-euro".
| 25 DE MILIOANE DE EURO DAŢI DEGEABA? | ||
|
O taxă care era să se lase cu scandal european
![]() |
JURNALUL FOTO |
MODIFICĂRI. Fiecare autoritate care a aprobat propunerea iniţială a majorat valoarea acesteia. Sulfina Barbu (foto), fostul ministrul al Mediului, iniţiatorul taxei de primă inmatriculare, a explicat că taxa de primă inmatriculare reprezintă o măsură de mediu corectă, care "ar trebui să fie suportabilă pentru cetăţean". "Scăderea cuantumului taxei de primă inmatriculare reprezintă soluţia cea mai corectă, intrucat nivelul acesteia a crescut in momentul in care Parlamentul a aprobat Codul Fiscal", a declarat Sulfina Barbu. In proiectul iniţiat de Guvern se propunea o taxă de 0,5 euro pe centimetru cub pentru autoturismele de pană la 1.600 de cmc echipate cu catalizator Euro 2, insă Senatul a majorat taxa la 1 euro, iar Camera Deputaţilor la 1,3 euro. In plus, pentru acelaşi tip de maşini, insă echipate cu catalizator Euro 1, taxa a fost majorată de la 0,7 euro la 1,8 euro.
SUSŢINĂTORI. Premierul Călin Popescu Tăriceanu, după ce a declarat că "Romania nu este lada de gunoi a Europei", aflat in vizită la fabrica de automobile Dacia, a spus că nu trebuie să ne sperie faptul că există o intenţie a UE care s-a materializat şi faţă de alte state europene. "Dacă nu le convine titulatura, o să-i spunem taxa pentru o Romanie curată sau pentru păstrarea slujbelor", a spus Tăriceanu.
![]() |
Citește pe Antena3.ro





