x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Traficanti de Brancusi cu radacini in serviciile secrete

Traficanti de Brancusi cu radacini in serviciile secrete

06 Feb 2005   •   00:00

SPECIAL/ANCHETA
Povestea lui "Narcis" - sculptura scoasa ilegal din tara si descoperita tocmai in Peru. In reteaua traficantilor si falsificatorilor era implicat si un fost sef al Serviciului de Protectie Interna al MI.

"Narcis" - alta piatra la gatul gruparii Brancusi

Campania Jurnalului National impotriva gruparii, care face trafic cu piese atribuite marelui sculptor Constantin Brancusi, continua cu noi dezvaluiri, in speranta ca autoritatile se vor sesiza si vor anihila aceasta grupare care stoarce milioane de dolari din piatra seaca. Astazi vom prezenta povestea incredibila a celebrei opere "Narcis", care in prezent a ajuns in vitrina de trofee a unui bogatas elvetian.
DANIELA DUMITRESCU, EUGEN CIUFU, GABRIEL BURLACU

INCERTITUDINE. Chipul despre care unii experti spun ca este o contrafacere, iar altii ca este rezultat al daltii brancusiene
Reamintim, pe scurt, faptul ca aceasta grupare "Brancusi" este structurata in doua divizii: productia si distributia. De "productie" se ocupa Radu Lucian Stanciu, expert de arta, recunoscut numai de Ministerul Justitiei si aprig contestat de Ministerul Culturii si de majoritatea personalitatilor artei romanesti contemporane, desi acesta detine documente de recunoastere profesionala si din partea acestei institutii. Stanciu pretinde ca descopera piese autentice de Brancusi prin podurile caselor din zona in care titanul sculpturii moderne ar fi creat pana sa plece din tara. Lucrari pe care le autentifica prin firma sa si le evalueaza la preturi de milioane si chiar zeci de milioane de dolari. Reteaua de distributie a pieselor descoperite de Stanciu era asigurata, pana zilele trecute, de catre "mecena" Adrian Bogza, controversat om de afaceri.

In urma articolelor noastre, Stanciu sustinea intr-un asa-zis "Drept la replica, in baza legii Pascu" (sic!), ca afirmatiile noastre nu au la baza nici o expertiza care sa infirme autentificarile sale. Jurnalul National prezinta astazi, in exclusivitate, o expertiza semnata de specialisti criminalisti, istorici si critici de arta, restauratori, investigatori chimisti, investigatori fizico-chimisti, geologi si sculptori conservatori. Expertiza a fost facuta in baza Ordinului semnat de fostul ministru al Culturii, Razvan Theodorescu. Greu de inteles este de ce acest dosar de expertiza era pastrat, neoficial, in regim de secret de serviciu, obtinerea sa impunand nenumarate demersuri. De asemenea, nu se cunosc inca motivele pentru care, la vremea respectiva, Ministerul Culturii a refuzat demersul comisiei de expertiza de a face public acest document extrem de important. In fine, tot astazi vom prezenta si expertiza facuta de Stanciu, dar si un pasaj extras dintr-un amplu interviu pe care acesta ni l-a acordat in urma cu cateva zile. Interviul este practic un "autodenunt" involuntar in ceea ce priveste moralitatea celor care fac negot cu "brancusei". Asta, pentru ca piesele atribuite lui Brancusi nu sunt, asa cum ar fi firesc, asociate cu numele unor mari case de licitatii sau colectionari rasati, ci cu lumea interlopa si fosti ofiteri din cadrul unor servicii speciale. O lume pestrita, in care "brancuseii" sunt rulati in schimbul a catorva mii de dolari sau tot felul de trocuri "de arta" si, mai grav, sunt folositi sub forma de garantii-tepe de milioane de dolari…

ROMAN. Despre "Narcisul" atribuit de Stanciu lui Brancusi s-ar putea scrie un adevarat roman. Stanciu sustine ca l-a gasit la "colectionarul Buzea", care banuia ca piesa ar putea fi un Brancusi. Apoi piesa trece prin mainile unui ploiestean si ale unui fost sef al controversatei UM 0215, pentru ca intr-un final sa ajunga la "un tigan din Sibiu", care ar fi scos-o din tara pe cai nelegale. Stanciu nu sesizeaza Politia decat la cateva luni de la furt, cand probabil a aflat ca ea s-a intors in tara. Piesa fusese confiscata de autoritatile peruane si trimisa in Romania in urma unor demersuri diplomatice. Stanciu o autentificase si evaluase la opt milioane de dolari. In Romania, Ministerul Culturii emite un ordin de constituire a unei comisii de expertiza, formata din cei mai apreciati experti ai momentului. Concluzia: "Narcis" este o facatura! Stanciu este bagat in corzi, fiind cercetat si urmarit penal. Furibund, sustine ca "Narcisul" nu s-a mai intors in Romania, neexistand, actele de intrare in tara, iar expertii din comisie sunt cu totii "impostori stiintifici".

Click pentru a mari imaginea
DOVADA. Afacerea "Narcis", in mrejele "doi si-un sfert"
Click pentru a mari imaginea
PRET. "Narcis", evaluat la 8 milioane de dolari

EXPERTIZA. Jurnalul National a intrat in posesia actelor de insotire a "Narcisului" scos ilegal din tara si confiscat in Peru. Printre acestea, gasim expertiza efectuata de Stanciu si "colectivul sau de cercetare". Chiar si pentru profani, expertiza in sine este amuzanta. "Argumentele stiintifice" sunt interpretari ale unor puncte de vedere care, chiar daca exprima rezerve, ele sunt prezentate ca niste confirmari. Autentificarea semnaturii de pe "Narcis" este justificata de Stanciu prin tot felul de fraze abracadabrante, de genul: "Totalitatea elementelor filosofice, simbolice, grafologice si de stereotip istorico-mental evocate mai sus au fost desprinse, dupa cum am dovedit, din cercetarea pe cat posibila exhaustiva a semnaturilor cunoscute, autentice, ale lui Brancusi, intalnite atat pe statui, cat si pe documente de hartie, stabilindu-se un sistem de trasaturi specifice, inconfundabile, ale morfologiei semnaturii sculptorului, concentrandu-ne din ratiuni firesti aici asupra initialelor numelui". Dar argumentul suprem este si mai amuzant, fapt pentru care ii vom respecta inclusiv punctuatia haotica: "Daca maestrul Ion Irimescu, care l-a vizitat pe Omul din Hobita in exemplarul sau atelier din Paris, a putut sa scrie numai privind fotografia "Narcisului" pe 5.02.1996: "Cred ca ar putea sa fie o lucrare de Brancusi", marturisind, cu discernamant rational, ca ii mai lipseste un pas pana la siguranta totala (adica exact ce am intreprins aici - verificarea si autentificarea semnaturii), acum suntem in fata unei CERTITUDINI care face inutil "Pariul lui Pascal"". Cu alte cuvinte, "Uite poza si da-ti si dumneata cu parerea, ca de restul ne ocupam noi"…

EVALUARE. Ei bine, in baza acestei "stiintifice" expertize, din care am citat in cele de mai sus, Radu Lucian Stanciu evalueaza "Narcisul" la nici mai mult, nici mai putin de 8 (opt) milioane de dolari. Iata cum suna evaluarea: "In legatura cu sculptura prezentata de dl Patru Nicolae ("tiganul de la Sibiu" - n.n.), domiciliat in Strada Petru Maior, nr. 18, dupa ce am luat in considerare documentele referitoare la aceasta sculptura (expertize existente, articole publicate in legatura cu istoria si calitatea acestei sculpturi), precum si cataloagele de vanzari la licitatii internationale ale unor sculpturi asemanatoare (…), am ajuns la concluzia ca poate fi estimat un pret mediu pe piata licitatiilor internationale, la nivelul anului 1998, de opt milioane de dolari. Aceasta evaluare este orientativa si anuleaza orice alta evaluare anterioara facuta de firma Heliade si exprima o analiza a raportului cerere-oferta pe piata internationala". Semneaza "Consilier de specialitate, Lucian Radu Stanciu". Mentionam, la acest capitol, referitor la trimiterile la tot felul de articole, ca gruparea "Brancusi" a sponsorizat aparitia unor numeroase carti si albume, fiind acuzata ca prin aceasta metoda nu face altceva decat sa-si promoveze si "autentifice" piesele.

CONTRAEXPERTIZA. In 2001, Ministerul Culturii aproba printr-un ordin constituirea unei comisii de expertiza care sa stabileasca autenticitatea lui Narcis. 11 specialisti, printre care un expert-criminalist, un investigator fizico-chimist, un geolog si mai multi istorici de arta, au examinat lucrarea, studiind materialul din care este facuta, tehnica de lucru, dimensiunile, semnatura, datarea, analiza morfologica si fizico-chimica. Astfel, specialistii atesta "calitatea inferioara a rocii si o neglijenta in alegerea ei. (…) Proportia si aspectul sunt contrare conceptiei si rolului artistic pe care artistul il atribuia constant soclului. La sculptura "Narcis", nu avem de-a face cu o slefuire, care sa evidentieze direct materia, ci cu o pelicula obtinuta pe baza de acizi, lucitoare, care ii imprima un aspect acuzat de bibelou de portelan".

Expertiza nu atribuie semnatura lucrarii lui Brancusi si constata nedatarea lucrarii. Analiza morfologica a lucrarii constata ca formele geometrice imprimate sculpturii sunt preluate din mai multe portrete realizate de Brancusi. In cazul lucrarilor citate, artistul foloseste imbinari de forme si planuri geometrice bine conturate in spirit clasic, pe cand in cazul sculpturii cercetate se intalnesc forme curbe, serpuitoare, in spirit baroc". Concluziile celor noua capitole ale raportului de expertiza clasifica lucrarea ca fiind un fals.

Lucian Radu Stanciu: "Niste impostori stiintifici"

In interviul pe care ni l-a acordat, Lucian Radu Stanciu este la fel de abracadabrant ca si in expertizele sale. Argumentele sale, de-a dreptul sofiste, te lasa de multe ori fara replica. Practic, acest interviu ar putea fi definit atat ca "autodenunt", cat si ca o pledoarie.

EXTAZ SI AGONIE. Din proprietar si evaluator al piesei "Narcis", Lucian Stanciu a ajuns pagubit si cercetat penal

Jurnalul National: Sa vorbim despre expertiza… Lucian Radu Stanciu: Stiintific, de principiu si juridic, orice expertiza comisa fara vederea si tiparirea obiectului este una extrem de relativa sau chiar una falsa.

"Narcis" a fost expertizat…
Nu. Au constatat ca s-a furat asta, n-aveau decat poza si chiar si cu poza a fost o problema. Anchetatorul penal trebuie sa aiba o idee de proiect ca sa stie ce urmareste. Atunci cheama un expert judiciar, care vede o poza si spune lucrarea asta face atat. Deci, este o expertiza microtehnica, ce are o valoare extrem de relativa. La gasirea si tiparirea obiectului cade total.

Spuneti, deci, ca la "Narcis", expertiza ati facut-o dupa o fotografie…
Nu, am avut doi ani piesa…

Si apoi v-a fost furata?
A fost un abuz de incredere. Neavand bani s-o bag in banca, am lasat-o unui inginer chimist, parea un om serios. A venit un tigan smecher, alb, frumos, cu ochi albastri, sef de tigani prin Sibiu, care era mana in mana cu elemente din fosta 0215… Neavand intrare in Statele Unite, ca ala era obiectivul, acolo voia s-o vanda, au luat un stat mai apropiat, unde se intra mai usor. Au plecat cu o echipa de sustinatori: o tiganca, doi smecheri. Le-a dat 50.000 de dolari. Le-a spus: "Va dau 200.000 dupa ce vand asta". L-au insotit pana in Peru. Acolo, la un moment dat, s-au tocat toti banii, omu’ a disparut. Dar asta e o alta poveste…

Comisia de expertiza spune ca lucrarea este un fals.
Subliniez inca o data: toti expertii astia care ataca nu au vazut si nu au pipait nici o piesa. Din capul locului sunt impostori stiintifici. Nu te poti pronunta dupa reproduceri tipografice. Revenim la cazul "Narcis". Spuneti ca s-au dat expertize negative.

Peste mari si tari

Sa va dau un exemplu: "Narcis". Problema e mai grava, fiind penala. Deci, "Narcis" pleaca pe anumite cai si ajunge in Peru. Astia se cazeaza in gazda la o turnatoare a Ambasadei Romaniei. Este chemata Politia din Peru. Ala tocmai refuzase o oferta de patru milioane de dolari. Trebuie sa recunosc ca tiganul a fost destept, dar politistii ii sechestreaza piesa. O duc la Muzeul din Lima, unde cred ca au si expus-o, dar, in sfarsit, unde a disparut piesa... Eu, ca pagubas, sesizez IGP-ul, care de cinci ani nu mi-a rezolvat problema, desi eu sunt detinatorul integral al piesei, luata de la marele colectionar Ioan Buzea.

Cu cat ati cumparat-o?
Am facut un schimb, tot asa, cu tablouri din astea de valoare. Eu, la ochiu’ meu, pot sa cumpar un tablou de valoare cu 800 de dolari si sa-l vand cu 8.000 sau cu 15.000 de dolari. La ora aia, "Narcis" nu era deloc expertizat. Domnul acesta, Buzea (la care Stanciu sustine ca a descoperit "brancusiul" - n.n.), doar banuia ca ar putea fi vorba de un Brancusi, fiindca era semnata doar cu "C.B."… Trebuiau investigatii foarte serioase, care sa dureze si doi ani. Asa putea sa-l dea la un pret mai rezonabil, ca pentru ceva dubios. A ramas ca la vanzarea ei sa-i mai dau si eu o suma daca descopeream ca e Brancusi. Se ajunge in Peru. Eu cer ca proprietar restituirea piesei. Nu s-a restituit nimic. Port o corespondenta cu Politia…

La cat timp dupa disparitia piesei ati facut cererea?
Cererea mea a fost facuta prin 2001, la cateva luni dupa disparitie, cand am aflat de soarta ei. Pentru ca acest detinator, custodele meu, mi-a spus ca n-o are in Bucuresti si ca a dus-o la fosta lui sotie de la Ploiesti, pentru siguranta. Aveam incredere in om. De asemenea, aveam de gand sa ma duc la Ploiesti cu o masina pentru receptie, dar nu stiam adresa fostei sotii. Asa ca am telefonat la Politie si am spus ca s-ar putea ca piesa sa fi iesit din tara. Am si un contract cu domnul Calapod pentru recuperare. Colonelul Calapod cred ca deja trecuse in rezerva… Fusese seful UM 0215. Chiar am auzit niste zvonuri ca omul a luat niste bani si m-a tras pe sfoara (…).

Din cate stim noi, "Narcisul" nu a fost vandut, ci confiscat de autoritatile peruane…
Da, "Narcisul" a fost sechestrat in Peru. Noi l-am cerut pe toate caile, i-am scris si lui Ion Vasile (atasat diplomatic in Peru - n.n.) (…). Intrucat IGP-ul n-a facut nimic ca sa transmita plangerea mea penala, din contra, a vrut sa-l ridice pe Stanciu IGP-ul, cel care a scos piesa din tara, Patru Nicolae, s-a prevalat de faptul ca nu este revendicata de nimeni si a cerut sa i se restituie piesa. Asta e un tip foarte destept. Si eu am luat niste bani de la el, 5.000 de marci pentru o documentatie ampla. A venit cu doi insi de la o banca, am expus cercetarile timp de trei ore, dar practic mi-am sapat singur groapa. A vazut unde sunt lasate "Narcisul" si vreo doua piese, s-a dus in secret, a aranjat cu Hosu si a luat piesele. Toate aceste reconstituiri sunt facute pe baza de declaratii foarte greu de probat. Trebuia Calapod sa se ocupe de piesa. Am inteles ca l-ar fi ajutat pe tigan cu scoaterea. In Romania, este o individa foarte periculoasa si mincinoasa care l-a insotit pe Patru Nicolae. Trebuia sa-si ia partea de-acolo si era mana-n mana cu Calapod.

Cum o cheama?
Angela Carlan. Am fost de nenumarate ori in casa ei. Se ocupa de trafic de pasapoarte cu vize. Ea scotea vize pentru toata lumea si cred ca o ajuta cineva din Politia corupta. Se mai ocupa cu tot felul de porcarii, cu camatarii… A venit la noi si la Bogza prin surprindere. A aflat de numele meu si de expertize. Mi-a spus: "Dom’le, eu sunt din Peru…". Adica venise din Peru.

Refuzul vanzarii

"L-am insotit, am pierdut banii cu escrocul asta Patru, ca nebunu’ n-a vrut sa vanda piesa cu patru milioane de dolari. Suna-l mata ca sa-l convingi s-o vanda." La care eu i-am raspuns: "Cum sa-l sun, doamna, ca eu sunt reclamantul. Vreau eu piesa". (…) Dupa toate afacerile astea, in care probabil ca a fost mana lui Calapod (Florin Calapod, fostul sef al UM 0215 - n.n.), mi se insceneaza un dosar penal, in care eram acuzat de fals intelectual, in calitatea mea de expert. Or, ar fi fost fals intelectual daca as fi stiut ca piesele sunt facute de nea’ Ion din colt, iar eu le-as fi atribuit cu buna stiinta lui Brancusi. Asadar, se monteaza acest dosar ca Stanciu sa fie intimidat si sa nu mai revendice aceasta piesa. Piesei i se facuse reclama de catre televiziunile peruane, care au relatat cazul. Asa au aparut niste milionari si s-a constatat ca piesa este sechestrata de la domnul Patru. Probabil s-a facut o donatie muzeului sau s-a dat o spaga, ca Peru e cea mai corupta tara din lume, s-au acceptat actele lui, care sunt niste falsuri… Petru asta, in tara, s-a dus la un notar si a spus o tampenie, cum ca o are de la mama lui, care o are de la Mircea Eliade. Aceasta declaratie este in fals, iar eu am semnalat IGP-ul, spunand ca piesa face parte din colectia marelui geograf Ion Simionescu. Deci, pentru distrugerea lui Stanciu, Razvan Theodorescu da un ordin sa se expertizeze "Narcisul", dar nu scrie ipotetic, dand de inteles ca se afla in tara ("Narcisul" - n.n.). Eu sunt chemat la directorul general al expertilor din Ministerul Justitiei, care-mi spune: "Domn’e, am auzit ca a venit piesa "Narcis" in tara si a venit seful Institutului National de Criminalistica, Lucian Ionescu, care m-a rugat sa-i dau o legitimatie de artist plastic, fiindca vrea sa expertizeze "Narcisul"". Eu am ramas uluit ca "Narcisul" a ajuns in tara, dar presa nu scrie nimic. (…) Dupa asta primesc o citatie penala. Era a doua oara cand se expertiza "Narcisul". Dosarul era la Sectia 14 Politie.

De ce erati acuzat?
Anchetatorul mi-a spus ca sunt acuzat de fals intelectual, ca "Narcisul" este in tara, iar expertiza arata ca este fals, iar eu l-am dat de bun. I-am spus: "Domnule anchetator, imi pare rau, chiar daca eu l-am dat de bun si altii sunt de parere ca e fals, unde e falsul intelectual? Nu am dreptul omenesc si stiintific sa gresesc? Domnule anchetator, nu este parerea mea personala ca "Narcisul" este opera lui Brancusi, ia uitati: Ion Irimescu, academician, Dan Grigorescu, academician… ia uitati aici o intreaga lista. Dati-mi si mie dosarul sa vad si eu cine sunt astia asa destepti care sustin ca "Narcisul" nu este bun!". Si am vazut ca este vorba despre Radu Ionescu, Brezeanu si ceilalti. Atunci imi vine aceasta idee geniala: "Domnule anchetator, dati-mi si mie dovezile intrarii in tara si ca a venit in cutie sigilata, ca poate a fost schimbata pe traseu!". La care anchetatorul se uita in dosar si constata ca nu exista nici un act de intrare in tara, de asigurare, de transport. Deci, toti banditii astia au lucrat in fals.

Ancheta fara obiect

Ei nu au vazut niciodata piesa, au mintit ca o au in fata si au copiat datele. Eu am vazut patru-cinci expertize, facute la ordinul lui Razvan Theodorescu, si mi-am zis: "Astia sunt prea grei! Ma rup astia!". Anchetatorul si-a dat seama… Eu aveam niste experti mai mari in grad, cu carti in Brancusi, academicieni, iar el avea niste d’astia, care or avea ei milioane de dolari, dar nu au carti in Brancusi. (…) Am mers cu anchetatorul acasa la academicianul Dan Grigorescu, unde i-a pus in fata un formular, in care il intreba: "Aceasta expertiza va apartine?". "Da", raspunde academicianul. "Va mentineti punctual de vedere?". "Pe propria mea convingere", i-a raspuns Dan Grigorescu. A treia intrebare a anchetatorului a fost daca se poate face o expertiza de autenticitate dupa fotografii. Dan Grigorescu a spus ca nu se poate. Dupa care Politia a dat recomandarea de scoatere de sub urmarire penala.

Deci, dvs. sustineti ca "Narcis" nu s-a intors in tara, iar contraexpertiza a fost facuta dupa fotografii…
Sustin ca nu a fost sub nici un chip in tara la ora aia. Mai mult, domnul Calapod, care stia mai multe decat mine si care avea contract sa se ocupe de "Narcis", pentru ca era cine era, a publicat un articol care arata ca se fac tot felul de smecherii cu piesa asta si ca n-a fost in tara niciodata. E singurul serviciu pe care mi l-a facut domnul Calapod. Dupa intalnirea mea cu un tip in Germania, care sustinea ca a fost intermediarul tranzactiei si pe care l-am putea gasi, am aflat ca "Narcisul" a fost vandut in Elvetia, pe opt milioane de dolari unui mare bogatas, se pare bancher.

Nu ratati
In numarul de maine noi dezvaluiri despre amploarea afecerilor gruparii Brancusi.
×