Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Ucraina arunca in Delta bomba ecologica
SPECIAL/DOSAR
In afara de paradele fastuoase, de ziua lor nationala, ucrainenii vor mai trece in condica de festivitati un eveniment, pe cat de sumbru pentru restul lumii, pe atat de fericit pentru ei: inaugurarea controversatului canal Bistroe.
SPECIAL/DOSAR
Ucrainenii inaugureaza cu surle si trambite controversatul canal Bistroe in ciuda protestelor internationale, potrivit carora proiectul Kievului va distruge practic Delta Dunarii.
LAVINIA TUDORAN
Ucrainenii se pregatesc de o zi mare, ziua lor nationala. Cu surle si trambite, astazi este inaugurat si canalul navigabil Dunare - Marea Neagra, semn ca regimul de la Kiev pune mare pret pe noua cale navigabila ucraineana. Are si motive: are acces direct la Marea Neagra, sparge monopolul romanesc la gurile Dunarii, nu mai plateste taxe Romaniei pentru ca navele ucrainene sa ajunga la mare pe bratul Sulina, va castiga bani frumosi dupa darea in folosinta a canalului. Interesul economic, si nu numai, este urias, altfel cum ar fi trecut ucrainenii peste acuzatiile, intemeiate pe dovezi solide, potrivit carora lucrarea Kievului este o bomba ecologica pentru Delta Dunarii, si peste protestele vehemente ale SUA, Germaniei, Uniunii Europene, ale Romaniei si ale catorva zeci de organizatii eco-logiste?
INCERTITUDINE. Daca programul incarcat al zilei nationale a Ucrainei nu permite, inaugurarea canalului ar putea fi amanata pana joi, 26 august. Ambasadorul Romaniei la Kiev, Alexandru Cornea, ne-a declarat, de altfel, ca a primit o invitatie de la Ministerul ucrainean al Transporturilor de a lua parte la inaugurare, cu data de 26 august pe ea. Ceremonia ar putea avea loc pe un vas la Vilkov sau la Izmail, orase in care compania de stat Delta Lotsman, care se ocupa de proiect, are sedii.
"CULOARUL 7". Ucrainenii planuiau inca de acum patru ani sa aiba propriul canal navigabil Dunare - Marea Neagra. In 2000 a si fost de altfel data dispozitia pentru elaborarea unui plan in privinta asa-numitului "Culoar 7" chiar de catre presedintele Leonid Kucima. Atunci au inceput expertii de la Kiev sa faca strategii pentru ca Ucraina sa aiba o cale navigabila pe canalul Bistroe, care porneste din bratul Chilia. Planurile au fost terminate repede. In ultimii trei ani, vecinii nostri din est au tot testat terenul, fiind constienti ca demararea unui astfel de proiect ar starni valuri de proteste si acasa, si in strainatate. Mai ales ca noul canal taie practic Delta ucraineana intr-o zona protejata si, fara a fi vreun specialist, oricine se gandeste la impactul asupra mediului. Pe aici vor trece nave, deci intervine poluarea. In plus, chiar legea ucraineana interzice orice activitate industriala si de transport in zonele protejate si in rezervatiile naturale, cum este Delta Dunarii. Ca sa rezolve problema, presedintele ucrainean planuia sa emita un decret prin care sa retraga estuarul Bistroe de pe lista zonelor protejate ale Deltei. Un grup de experti de la Kiev au propus autoritatilor construirea unei cai navigabile in afara rezervatiei. De la presedinte, premier, ministri, expertii care le-au trimis zeci de sesizari si planuri alternative nu au primit nici un raspuns.
LA TREABA. Cu toate ca si-au dat seama ca nu vor avea aliati in demersul lor, ucrainenii au tacut malc, si in mai, anul acesta, au inceput constructia canalului. Bistroe nu era indeajuns de adanc. Prin urmare a trebuit sa fie dragat pentru a deveni navigabil. Ucrainenii ar fi inceput lucrarile si mai devreme daca aveau cu cine. Insa mai multe companii, majoritatea din Olanda, i-au refuzat pe motiv ca lucrarile incalca numeroase conventii internationale. Pana la urma, ucrainenii s-au descurcat. Au reusit sa bata palma cu o firma din Hamburg, de altfel cu renume si afaceri curate, Josef Möbius Bau AG. Taman cu o companie germana, in contextul in care Berlinul se pare ca a pompat bani grei pentru protejarea Deltei ucrainene.
La 11 mai, draga adusa tocmai din Germania de Josef Möbius Bau AG a inceput sa sape. Inaugurarea lucrarilor a fost motiv de sarbatoare. La prima dragare a asistat si a tinut un discurs ministrul ucrainean al Transporturilor, Gheorghi Kirpa. Neuitand sa spuna ca Romania detine monopolul asupra circulatiei pe Dunare, demnitarul a precizat ca lucrarile la noul canal respecta prevede-rile internationale. Tot atunci Kirpa a anuntat ca prima parte a constructiei, dragarea canalului Bistroe (peste trei kilometri lungime), se va incheia de ziua Ucrainei, la 24 august 2004. Primele nave vor putea circula pe Bistroe de la 1 septembrie, dar numai cele cu pescaj de pana la 5,8 metri. Vasele mai masive vor mai astepta cam un an pana vor folosi canalul navigabil ucrainean. In septembrie incepe partea a doua a lucrarilor. Lungimea totala a caii navigabile ucrainene va avea 160 de kilometri, de la Portul Reni pana la gurile Dunarii. Se estimeaza ca noul canal va fi tranzitat anual de 1.000 de nave, iar Ucraina va avea de castigat 50 de milioane de dolari.
TREI LUNI DE TENSIUNI
De peste trei luni, de cand Ucraina a demarat lucrarile pe Bistroe, a fost declansata o adevarata ofensiva impotriva proiectului distrugator. Va prezentam cronologia celor mai importante momente ale scandalului legat de canalul ucrainean.
SUMAR
Dezastru fara precedent in paradisul Dunarii
"Singura solutie este un canal romanesc!"

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Drepturile omului, Colanul și tichia de mărgăritar pentru statul român

Dublu nepotism marca PNL la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate

Dictatura USR-PLUS: ministrul Vlad Voiculescu decide, numește și aprobă
Profitând de starea de alertă, Vlad Voiculescu instaurează dictatura în sistemul de sănătate. USR-PLUS acuză PSD pentru oroarea de la Spitalul Foișor, pe motiv că directorul numit politic de partidul care acum...
Credite bancare uriașe, cu garanții de stat, luate de o firmă din Vaslui, pentru combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Știrea financiară a anului pandemic vine de la Vaslui, unde una dintre cele mai importante companii care activează în domeniul aprovizionării și distribuirii inputurilor pentru agricultură, adică pesticide,...
„Nedeplasabilii” fug mai repede decât caravana de vaccinare
Doi oameni vaccinați dintr-o listă de 75. O primărie cu doar un angajat vaccinat. Caravana de vaccinare s-a întors, în Argeș cu multe dintre dozele de ser pe care le avea pregătite să imunizeze persoane...
Disperare. Stelian Ion se gândește la o nouă OUG împotriva Referendumului pe justiție

Big Brother pentru „UEFA 2020”, în București: recunoașterea huliganului în două secunde

S-a înființat Guvernul Cîțu 3 și’un sfert, care vrea să aducă normalitatea în România, de Ziua Copilului
Florin Cîțu poate candida cu succes pentru Cartea Recordurilor, fiind primul premier care conduce nu unul, nu două, nu trei, ci chiar trei guverne și un sfert. Cabinetul pe care îl conduce oficial este format din tr...
Să trăiți, dom’ procuror! Mizele uriașe ale trecerii Poliției în subordinea Parchetelor

Tupeu maxim! Ludovic Orban, proiect de lege pentru a scăpa HORECA de pagubele produse de… Guvernul Orban

O lege de tot rahatul: primăriile, puse să treacă la naționalizarea bălegarului din bătăturile țăranilor

Legea salarizării unitare 3.0 taie din banii românilor, sub pretextul discriminărilor
Suntem deja într-o criză economică evidentă, dar bine mascată de cifre trucate și de declarații politice. Spre deosebire de situația din 2009, când Guvernul Boc și-a asumat tăierile salariale, în Guvernul...
Război total între PNL și USR-PLUS. Liberalii vor ca poliția să verifice cererile de vize de flotant
Un grup numeros de deputați PNL a inițiat un proiect de lege care lovește direct în aliații de la USR-PLUS. Actul normativ vrea să condiționeze eliberarea vizelor de flotant de proba că persoana care solicită lo...
Luptându-se cu propriii subalterni, Clotilde Armand pune bețe în roate măsurilor de restricție luate de Guvern
Primarul Sectorului 1 își amenință subalternii cu tăierea salariilor, dacă nu se prezintă fizic la serviciu. Clotilde Armand a decis, totodată, să prelungească cu două ore programul de lucru pentru ziua de...
UE a pierdut startul vaccinării: a ratat primul obiectiv asumat
Politica de vaccinare a Uniunii Europene a pornit unitar, dar fiecare țară merge pe drumul ei. Dorința de a păstra coeziunea în lupta împotriva virusului covid are ca pivot principal livrarea vaccinurilor...