x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ucraina arunca in Delta bomba ecologica

Ucraina arunca in Delta bomba ecologica

24 Aug 2004   •   00:00

SPECIAL/DOSAR

In afara de paradele fastuoase, de ziua lor nationala, ucrainenii vor mai trece in condica de festivitati un eveniment, pe cat de sumbru pentru restul lumii, pe atat de fericit pentru ei: inaugurarea controversatului canal Bistroe.
SPECIAL/DOSAR

Ucrainenii inaugureaza cu surle si trambite controversatul canal Bistroe in ciuda protestelor internationale, potrivit carora proiectul Kievului va distruge practic Delta Dunarii.
LAVINIA TUDORAN

Ucrainenii se pregatesc de o zi mare, ziua lor nationala. Cu surle si trambite, astazi este inaugurat si canalul navigabil Dunare - Marea Neagra, semn ca regimul de la Kiev pune mare pret pe noua cale navigabila ucraineana. Are si motive: are acces direct la Marea Neagra, sparge monopolul romanesc la gurile Dunarii, nu mai plateste taxe Romaniei pentru ca navele ucrainene sa ajunga la mare pe bratul Sulina, va castiga bani frumosi dupa darea in folosinta a canalului. Interesul economic, si nu numai, este urias, altfel cum ar fi trecut ucrainenii peste acuzatiile, intemeiate pe dovezi solide, potrivit carora lucrarea Kievului este o bomba ecologica pentru Delta Dunarii, si peste protestele vehemente ale SUA, Germaniei, Uniunii Europene, ale Romaniei si ale catorva zeci de organizatii eco-logiste?

INCERTITUDINE. Daca programul incarcat al zilei nationale a Ucrainei nu permite, inaugurarea canalului ar putea fi amanata pana joi, 26 august. Ambasadorul Romaniei la Kiev, Alexandru Cornea, ne-a declarat, de altfel, ca a primit o invitatie de la Ministerul ucrainean al Transporturilor de a lua parte la inaugurare, cu data de 26 august pe ea. Ceremonia ar putea avea loc pe un vas la Vilkov sau la Izmail, orase in care compania de stat Delta Lotsman, care se ocupa de proiect, are sedii.

"CULOARUL 7". Ucrainenii planuiau inca de acum patru ani sa aiba propriul canal navigabil Dunare - Marea Neagra. In 2000 a si fost de altfel data dispozitia pentru elaborarea unui plan in privinta asa-numitului "Culoar 7" chiar de catre presedintele Leonid Kucima. Atunci au inceput expertii de la Kiev sa faca strategii pentru ca Ucraina sa aiba o cale navigabila pe canalul Bistroe, care porneste din bratul Chilia. Planurile au fost terminate repede. In ultimii trei ani, vecinii nostri din est au tot testat terenul, fiind constienti ca demararea unui astfel de proiect ar starni valuri de proteste si acasa, si in strainatate. Mai ales ca noul canal taie practic Delta ucraineana intr-o zona protejata si, fara a fi vreun specialist, oricine se gandeste la impactul asupra mediului. Pe aici vor trece nave, deci intervine poluarea. In plus, chiar legea ucraineana interzice orice activitate industriala si de transport in zonele protejate si in rezervatiile naturale, cum este Delta Dunarii. Ca sa rezolve problema, presedintele ucrainean planuia sa emita un decret prin care sa retraga estuarul Bistroe de pe lista zonelor protejate ale Deltei. Un grup de experti de la Kiev au propus autoritatilor construirea unei cai navigabile in afara rezervatiei. De la presedinte, premier, ministri, expertii care le-au trimis zeci de sesizari si planuri alternative nu au primit nici un raspuns.

LA TREABA. Cu toate ca si-au dat seama ca nu vor avea aliati in demersul lor, ucrainenii au tacut malc, si in mai, anul acesta, au inceput constructia canalului. Bistroe nu era indeajuns de adanc. Prin urmare a trebuit sa fie dragat pentru a deveni navigabil. Ucrainenii ar fi inceput lucrarile si mai devreme daca aveau cu cine. Insa mai multe companii, majoritatea din Olanda, i-au refuzat pe motiv ca lucrarile incalca numeroase conventii internationale. Pana la urma, ucrainenii s-au descurcat. Au reusit sa bata palma cu o firma din Hamburg, de altfel cu renume si afaceri curate, Josef Möbius Bau AG. Taman cu o companie germana, in contextul in care Berlinul se pare ca a pompat bani grei pentru protejarea Deltei ucrainene.

La 11 mai, draga adusa tocmai din Germania de Josef Möbius Bau AG a inceput sa sape. Inaugurarea lucrarilor a fost motiv de sarbatoare. La prima dragare a asistat si a tinut un discurs ministrul ucrainean al Transporturilor, Gheorghi Kirpa. Neuitand sa spuna ca Romania detine monopolul asupra circulatiei pe Dunare, demnitarul a precizat ca lucrarile la noul canal respecta prevede-rile internationale. Tot atunci Kirpa a anuntat ca prima parte a constructiei, dragarea canalului Bistroe (peste trei kilometri lungime), se va incheia de ziua Ucrainei, la 24 august 2004. Primele nave vor putea circula pe Bistroe de la 1 septembrie, dar numai cele cu pescaj de pana la 5,8 metri. Vasele mai masive vor mai astepta cam un an pana vor folosi canalul navigabil ucrainean. In septembrie incepe partea a doua a lucrarilor. Lungimea totala a caii navigabile ucrainene va avea 160 de kilometri, de la Portul Reni pana la gurile Dunarii. Se estimeaza ca noul canal va fi tranzitat anual de 1.000 de nave, iar Ucraina va avea de castigat 50 de milioane de dolari.

TREI LUNI DE TENSIUNI

De peste trei luni, de cand Ucraina a demarat lucrarile pe Bistroe, a fost declansata o adevarata ofensiva impotriva proiectului distrugator. Va prezentam cronologia celor mai importante momente ale scandalului legat de canalul ucrainean.
  • 11 mai 2004 - sunt demarate lucrarile pe Bistroe
  • 14 mai - mai multe organizatii ecologiste din Ucraina si din strainatate avertizeaza ca Delta Dunarii va fi practic distrusa de noul canal ucrainean
  • 16 mai - dupa cateva zile de pauza, lucrarile sunt reluate
  • 18 mai - SUA isi exprima ingrijorarea privind impactul negativ asupa mediului pe care il va avea construirea noii cai navigabile
  • 23 mai - Comisia de politica externa a Senatului roman solicita convocarea de urgenta a Comisiei tehnice mixte romano-ucrainene
  • 28 mai - presedintele ucrainean, Leonid Kucima, declara ca este de acord ca autoritatile de la Kiev sa informeze partea romana in legatura cu lucrarile la Bistroe, dar ca tara sa nu are nevoie de acordul altora pentru constructia desfasurata in Delta
  • 3 iunie - premierul Adrian Nastase ii transmite omologului sau ucrainean, Victor Ianucovici, ingrijorarea si preocuparea Romaniei fata de efectele negative ale lucrarilor de constructie pe bratul Chilia
  • iulie - Comisia Europeana trimite avertismente Ucrainei
  • mai-iulie - Ministerul roman de Externe trimite peste zece note verbale Ucrainei solicitand studiul de impact al proiectului. O parte din informatii ajung la Bucuresti la sfarsitul lui iulie.

    DISTRUGERI - GALERIE FOTO

    SUMAR

    Dezastru fara precedent in paradisul Dunarii

    "Singura solutie este un canal romanesc!"
  • ×