x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Udrea cumpără ştiri politice

Udrea cumpără ştiri politice

de Vali Blanaru    |    Cristian Ionescu    |    23 Iul 2009   •   00:00
Udrea cumpără ştiri politice
Sursa foto: Radu Tuta /Agerpres

Tăcere suspectă la Ministerul Turismului asupra modului în care s-au cheltuit 3 mili­oane de euro pentru acţiuni de promovare a turismului. O analiză realizată de Jurnalul Naţional demonstrează legătura dintre ima­ginea pozitivă de care se bucură Elena Udrea şi posturile tv cu care a încheiat contracte de pu­blicitate. Deplasările organizate de minister pentru promovarea imaginii României au sfârşit prin a prezenta imaginea omului politic Elena Udrea şi a felului în care aceasta a votat la alegerile europarlamentare.

Ministrul Udrea a luat toate măsurile pentru a da o faţă legală acţiunilor de promovare a turismului, dar în special a imaginii ei perso­nale. Prin HG 314 din 18 martie 2009, privind aprobarea Programului anual de marketing şi promovare şi a Programului anual de dezvoltare a produselor turistice, Ministerul Turismului a stabilit în detaliu direcţiile în care Udrea poate cheltui banii ministerului.

Iar Udrea se pricepe mai bine ca oricine să cheltuiască fonduri, chiar dacă în acest an de criză financiară motoul sub care funcţionează Cabinetul Boc este "austeritatea bugetară".
Astfel, ministerul poate cheltui bani pentru studii de marketing, marketing pe internet, inclusiv prin realizarea unui portal de turism, vizite educaţionale prin ţară pentru presă şi tur operatori, publicitate tv în aeroporturi şi avioane, inserturi în ghiduri turistice, cumpărarea de ghiduri despre România, hărţi, albume, fotoreportaje, expedierea materialelor de protocol în ţară şi în străinătate.

Un capitol important din strategia de mar­ke­ting este dedicat participării la expoziţii din ţa­ră şi din străinătate, unde ministerul fi­nan­ţea­ză integral amenajarea standului, publicita­tea înainte şi în timpul desfăşurării evenimentului, transportul, cazarea şi diurna pentru re­pre­zentanţii presei, pentru formaţiile artistice, spor­tivii sau meşterii populari care participă la eveniment.

Atractivitatea standului poate fi sporită prin organizarea de seri româneşti, recepţii, dar şi prin cheltuieli de protocol în limita a 1.500 de euro reprezentate din alimente, apă, ră­coritoare şi băuturi slab alcoolizate, patiserie şi cofetărie. Pentru fiecare expoziţie, Udrea poa­­te realiza majorări de bugete după bunul plac. Mai mult, planul de marketing dă posibilitatea ministerului să cheltuiască bani publici pentru emisiuni de radio sau tv, să plătească clipuri de promovare în cadrul emisiunilor care au ca temă turismul.


RELATĂRI PRIETENOASE
Înarmată cu un plan bine pus la punct, Udrea s-a apucat să cheltuiască milioanele pe care le are la dispoziţie. A participat la 12 târguri de turism în străinătate şi la ne­nu­mă­rate deplasări interne, a zâmbit frumos în faţa camerelor de filmat şi a făcut totul pentru a-şi promova imaginea de prim turist al ţării.

În perioada 9 ianuarie-19 iulie, acţiunile Elenei Udrea au fost prezentate asiduu de posturile de televiziune, potrivit unei analize rea­lizate de Jurnalul Naţional, în urma consultării scripturilor furnizate de o agenţie de monito­rizare a presei. Realitatea TV a prezentat 109 ştiri unice în care apare numele ministrului Elena Udrea, din care 44 au fost pozitive, 62 neutre şi doar trei negative. Antena 1 a difuzat 34 de ştiri, din care patru pozitive, opt negative şi 22 neutre, TVR1 - 32 de ştiri, reprezentând 15%, din care şase pozitive, nouă negative şi 17 neutre.

Astfel, Realitatea TV ocupă primul loc, cu 50% din totalul de menţionări unice ale ministrului Udrea, Antena 1 pe locul 2, cu 16%, iar TVR 1 - pe locul 3, cu 15%. Urmează Prima TV cu 6%, Pro TV şi Antena 3 cu câte 5%, TVR 2 cu 2%, Kanal D, cu 1%, iar Naţional TV, cu 0%.

Privind numărul de menţionări negative, prezentarea se împarte astfel: TVR 1 şi Prima TV pe primul loc, cu câte 26%, Antena 1 pe locul 2, cu 23%, şi Antena 3 pe locul 3, cu 11%. Urmează Realitatea TV, cu 8%, şi Pro TV, cu 6%.

Din totalul de 219 apariţii, 78 au fost difuzate la ora 18:00, 59 la ora 19:00 şi 49 la ora 21:00, restul de 33 fiind difuzate la alte ore. Informaţiile au fost extrase dintr-un raport de monitorizare a presei pe perioada 9 ianuarie-19 iulie 2009, care menţionează doar ştirile unice, nu şi informaţiile care au fost reluate de mai multe ori în cursul aceleiaşi zile.

5072-97645-05.jpg
DIURNĂ PENTRU REPORTAJE POLITICE
La data de 5 iunie, Udrea lansa la Paris clipul de promovare turistică a României, eveniment la care a mers însoţită de mai mulţi jurnalişti. Potrivit datelor furnizate de minister, cheltuielile pentru transportul, cazarea şi diurna jurnaliştilor se ridică la 8.850 de euro. Generozitatea cu care a asigurat cheltuielile de de­pla­sare, de cazare şi diurna presei nu a rămas fără rezultat iar presa a transmis o imagine bună a acţiunii. Relatarea reporterului Realitatea TV din 5 iunie este mai mult decât pozitivă.

"Clipul de promovare a ţării noastre la nivel internaţional are ca actori principali pe Ilie Năstase, Nadia Comăneci şi Gheorghe Hagi. Clipul a fost lansat oficial astăzi la Paris, în faţa Primăriei de aici, şi a fost primit cu aplauze atât de francezi, cât şi de turiştii care se aflau aici. Tot aici, în faţa Primăriei din Paris, au fost amenajate două terenuri de tenis, pe care Ilie Năstase a jucat cu spectatorii de aici, dar şi cu ministrul Turismului, Elena Udrea. Au fost împărţite hărţi, pliante, vederi, dar, desigur, şi un ansamblu folcloric a întreţinut atmosfera", relata reporterul postului Realitatea TV.

Iată însă şi dovada clară a modului în care Elena Udrea a folosit banii publici pentru a transmite mesaje politice. La două zile distanţă după terminarea acţiunii de lansare a imnului turistic, reporterul Realitatea TV se afla în continuare la Paris, transmiţând materiale despre cum a votat politicianul Elena Udrea la europarlamentare. "Românii s-au grăbit să meargă la urne (...). Liderii politici atât din Franţa, cât şi din România care sunt în Franţa au mers la alegeri încă de dimineaţă. Elena Udrea, mi­nistrul Turismului, Ion Ţiriac şi Nicolae Manolescu s-au prezentat la ora 11:00 la urne, cât despre cei din partea Franţei, care s-au dus pentru europarlamentarii lor, vorbim de Sarkozy şi de soţia sa, Carla Bruni, care s-au dus şi ei la alegeri tot pe la ora prânzului." Acesta este doar "vârful icebergului" în dosarul Udrea, fiind vorba despre o firimitură de doar 8.850 de euro din bugetul de 3 milioane pe care îl are de tocat. Deşi banii alocaţi pentru deplasarea echipei tv erau numai pentru prezentarea lansării imnului "Land of Choice", prin extensie, fondurile publice au fost utilizate pentru transmiterea de ştiri politice.
CHELTUIELI TRECUTE LA SECRET
Ce s-a întâmplat însă în cazul marii cheltuieli? Jurnalul Naţional încă aşteaptă răspunsuri la soli­citările trimise Ministerului Turismului.
Până acum, singurele informaţii publice sunt că Udrea a plătit 200.000 de euro pentru "Realitatea All Inclusive", unde apare sigla Ministerului Turismului pentru două secunde deşi acesta are calitatea de coproducător al emisiunii. Nici pe site-ul postului tv nu apar informaţii despre faptul că această emisiune este realizată împreună cu Ministerul Turismului.

Altă informaţie făcută publică este despre suma de 1,3 milioane de euro prin care a fost cumpărată difuzarea a 1.025 de spoturi tv la Eurosport. Prin comparaţie, campania de promovare a Croaţiei pe acelaşi post tv a costat 400.000 de euro şi a inclus 805 spoturi. Contractele integrale n-au fost date însă publicităţii, deşi ziarul nostru a solicitat în nenumărate rânduri accesul la aceste informaţii. Alte contracte de publicitate au fost încheiate cu Antena 3 (39.000 de euro), Pro TV (100.000 de euro), Realitatea TV (60.000 de euro). În total au fost făcute publice date despre contracte de pu­blicitate în valoare de 1.699.000 de euro.

Pentru restul de 1.300.000 de euro (diferenţa până la 3 milioane de euro), Ministerul Turismului păstrează o tăcere deplină. Totuşi, împărţirea banilor va continua. Ministerul va organiza o licitaţie cu o miză de 924.000 de euro (fără TVA) pentru promovarea programului "Turist în România". Din caietul de sarcini, rezultă că Pro TV va primi 415.000 de euro, Realitatea TV, 323.000 de euro, iar Antena 3, o sumă de 184.000 de euro. Alte motive pentru ca imaginea Elenei Udrea să fie prezentată pozitiv.
PNL începe demersurile pentru o comisie de anchetă parlamentară în cazul Udrea
Conducerea liberalilor întrunită în cadrul Biroului Politic a decis ieri să solicite prin parlamentarii săi din Camera Deputaţilor înfiinţarea unei comisii de anchetă pentru a analiza modul în care ministrul Turismului, Elena Udrea, a cheltuit banii publici pentru promovarea imaginii sale. Decizia liberalilor vine în urma dezvăluirilor apărute în presa din ultima săptămână.

"Am decis să mandatăm parlamentarii noştri din Camera Deputaţilor să întreprindă demersurile necesare de iniţiere şi constituire, dacă va exista sprijin suficient, a unei comisii şi în cazul doamnei Elena Udrea, care să aibă, ca şi în cazul Ridzi, menirea de a verifica modul în care s-au cheltuit bani publici", a anunţat la finalul şedinţei preşedintele liberalilor, Crin Antonescu.

"Se pare că avem din nou de a face, şi într-o măsură mult mai mare, la un nivel mult mai ridicat, cu cheltuirea banilor publici pentru publicitate electorală, pentru imagine personală a ministrului Elena Udrea. Cred că trebuie să cunoaştem din nou foarte bine dacă lucrurile stau aşa, în ce proporţie, în ce măsură, pentru că este obligaţia noastră, ca parlamentari, să vedem cum se cheltuieşte banul public de chiar reprezentanţii Guvernului, de chiar cei care au obligaţia în faţa cetăţenilor şi a contribuabililor să gestioneze aceşti bani într-o perioadă de criză în care tuturor li se cere să fie solidari, răbdători şi să accepte sacrificii", a explicat Antonescu.

În acest context, liberalul a apreciat rolul pe care l-a avut comisia Ridzi. "Înfiinţarea şi activitatea comisiei Ridzi au fost unul dintre momentele reuşite ale Parlamentului şi trebuie procedat şi în cazul Udrea aşa", a comentat Crin Antonescu. El a menţionat, răspunzând unei întrebări, că, dacă se va înfiinţa comisia, preşedinte al acesteia va fi desemnat prim-vicepreşedintele Ludovic Orban, care este şi deputat.
Aniela Nine


Cum se face imagine României

Vă prezentăm transcrierea reportajelor transmise de Realitatea TV despre lansarea clipului de promovare a României şi despre prezenţa Elenei Udrea la secţia de votare din Paris.

5 IUNIE 2009, REALITATEA TV, ORA: 18:00
România şi-a prezentat astăzi clipul de promovare turistică. Marea lansare nu s-a făcut la Bucureşti, ci în Franţa, chiar la porţile Primăriei din Paris. Sergiu Voicu ne povesteşte cum a fost spectacolul şi mai ales cum a fost primită de oameni campania României. Bun găsit.

Reporter: Bun găsit tuturor. Clipul de promovare a ţării noastre la nivel internaţional are ca actori principali pe Ilie Năstase, Nadia Comăneci şi Gheorghe Hagi. Clipul a fost lansat oficial astăzi la Paris în faţa Primăriei de aici şi a fost primit cu aplauze, atât de către francezi cât şi de către turiştii care se aflau aici. Tot aici în faţa Primăriei din Paris au fost amenajate două terenuri de tenis pe care Ilie Năstase a jucat atât cu telespectatorii şi cu spectatorii de aici, dar şi cu ministrul turismului Elena Udrea. Au fost împărţite hărţi, pliante, vederi, dar desigur şi un ansamblu folcloric a întreţinut atmosfera.

Elena Udrea: Mă bucur să am ocazia de a fi astăzi, împreună cu dumneavoastră, aici la Paris, pentru a lansa campania internaţională de promovare a României "România, land of choice", Roumanie, la pays de choix.

După prezentările oficiale, Elena Udrea şi Ilie Năstase au îmbrăcat echipamentul de sport şi jucat tenis pe terenul din faţa Primăriei Parisului. Au urmat apoi dansuri populare, dar şi autografe şi fotografii cu publicul.

Intervievat: E frumos să vezi caluşeii. Mi-a plăcut foarte mult.
Imnul turistic va exista şi într-o variantă de club, ce va purta semnătura Marius Moga şi care va fi lansată săptămâna viitoare în Capitală. Ministerul Turismului speră că numărul turiştilor străini să crească cu 10 procente.

7 IUNIE 2009, REALITATEA TV, ORA: 18:00
Realizator: Şi în Franţa, europarlamentarele sunt în plină desfăşurare. Românii de acolo au la dispoziţie 9 secţii de vot, dintre care una la Paris. În capitala franceză se află şi corespondentul Realitatea TV, Sergiu Voicu. Bună ziua, Sergiu. S-au grăbit românii din capitala franceză să se prezinte la urne? Şi plouă acolo.

Reporter: Ploua torenţial, asa este, dar românii s-au grăbit să meargă la urne, prezenţa la vot a românilor care se află în Franţa, care locuiesc aici sau care au venit în vizită este una bună, spun reprezentanţii celor 9 secţii de votare din Franţa, primul alegător s-a dus la urne chiar la 7:50, până la această ora sunt peste 450 de votanţi numai aici la Paris, la care se adaugă peste 300 de voturi din întreaga Franţa. Prezenţa la vot a fost una bună se pare, rata de votare este de peste 15% în Franţa, comparativ cu anul 2004 cand s-au înregistrat doar 13,65%. Liderii politici atât din Franţa, cât şi din România care sunt în Franţa au mers la alegeri încă de dimineaţa. Elena Udrea, ministrul turismului, Ion Ţiriac sau Nicolae Manolescu s-au prezentat la ora 11 la urne, cât despre cei din partea Franţei care s-au dus pentru europarlamentarii lor, vorbim de Sarkozy şi de soţia sa Carla Bruni, care s-au dus şi ei la alegeri tot pe la orele prânzului. Voturile se vor încheia la ora 21, ora Franţei, asta înseamnă cu o oră mai devreme decât în România.

×