x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Udrea se bate cu Google

Udrea se bate cu Google

de Cristian Ionescu    |    29 Iul 2009   •   00:00
Udrea se bate cu Google
Sursa foto: Christian Sylva/Jurnalul Naţional

Un "fleac" de aproape 300.000 de euro pune la bătaie Ministerul Turismului pentru rea­li­zarea unui portal pentru destinaţii turistice din România. Bugetul alocat cu generozitate de Udrea ar trebui să aducă turismului ro­mânesc un site de valoarea celebrului Google.



Planul anual al achiziţiilor publice pe anul 2009 este destul de zgârcit cu informaţiile legate de acest proiect. Singurul lucru cunoscut este că bugetul de 1.338.750 de lei (297.500 de euro la un curs de 4,5 lei pe care e fundamentat Planul de achiziţii) va fi folosit pentru "crearea, dezvoltarea şi implementarea portal". Avem şi o dată pentru finalizarea procedurii de "licitaţie deschisă", respectiv luna septembrie. Data estimată pentru începerea procedurii este luna iunie. Deocamdată pe site-ul instituţiei nu există informaţii despre acest subiect. De altfel, nimeni din minister nu a depus vreun efort de a răspunde solicitărilor noastre de a afla mai multe detalii despre licitaţie sau să ne prezinte un minimum de informaţii despre caietul de sarcini.

APROAPE DE GOOGLE.RO
Un portal informaţional pentru o instituţie publică implică următoarele categorii mari de costuri: de analiză, de proiectare, de dezvoltare, de testare, de implementare şi de întreţinere. Toate aceste costuri depind foarte mult de sfera de activitate spre care se va îndreapta portalul MT. De exemplu, dacă portalul este pur informaţional, costurile vor fi mai mici, având în vedere natura aplicaţiilor specifice. Aceasta presupune un timp relativ scurt de analiză, proiectare, dezvoltare şi implementare şi un cost relativ redus pentru întreţinere. Dacă portalul va conţine şi aplicaţii mai complexe, timpul de realizare poate creşte exponentţial, însă costurile sunt reduse de obicei prin beneficierea de "discount-uri", dezvoltatorii oferind de cele mai multe ori servicii "bulk" (la pachet), mai ales în condiţii de criză economică globală.

Dar, pentru a ieşi din zona aceasta mai anostă a detaliilor "de structură", putem face un exerciţiu de imaginaţie legat de suma de 250.000 euro, ajungând la performanţele comerciale pe care trebuie să le atingă un site pentru a valora această sumă. Iar acest lucru îl putem face apelând la platforme precum webvaluer.org sau websiteoutlook.com, fiind vorba evident de valori estimative.

Astfel, prin suma alocată de peste 1,3 milioane de lei, portalul turistic ar fi pe poziţia a doua în cele mai scumpe site-uri din online-ul românesc, fiind devansat doar de... google.ro. Dezvoltarea portalului de turism ar valora, în calculele ministerului, mai mult decât valoarea "de piaţă" pentru travian.ro (1,18 milioane lei), trilulilu.ro (986.000 lei) sau gsp.ro (803.000 lei), conform calculelor de pe webvaluer.org.

E-ROMÂNIA ARE INCLUSIV PORTAL PENTRU TURISM
Un alt lucru care intrigă la această investiţie din partea ministerului este însăşi utilitatea acestui portal. De ce ar trebui cheltuiţi aceşti bani, în condiţiile în care Ministerul Comunicaţiilor a demarat uriaşul proiect e-România, pentru care este pregătită o licitaţie în valoare de peste 42 de milioane de lei (fără TVA).

De altfel, portalul a fost lansat în prezenţa premierului Emil Boc, trâmbiţatul proiect remarcându-se în momentul de faţă printr-un perfect amatorism. Printre numeroasele secţiuni ale portalului se află şi cea de e-Turism, care va cuprinde şi un domeniu de rezervare şi plată on-line.

Momentan licitaţia a fost anulată pentru a se aduce o serie de modificări proiectului.

×