"De ce trag clopotele, Mitica?" a fost spaima comunistilor.
Un film inspirat din piesa "Dâale Carnavalului " a lui I.L. Caragiale reuseste sa starneasca mania comunistilor inainte ca regizorul sa fi tras ultimul cadru. Un fapt fara precedent in istoria cenzurii rosii. Dupa zece ani de "arhivare" in beciurile Casei Scinteii i se face premiera.DANIELA DUMITRESCU
In primavara lui â80, intre Groapa Fundeni si Dealul Bolintin, intre o frizerie si un carnaval, Lucian Pintilie a inceput sa ecranizeze deja legendarul film "De ce trag clopotele, Mitica?". O pelicula interzisa de culturalii comunisti in faza in care nu i se definitivase montajul. Adica la numai cateva luni de la inceperea filmarilor, cand nici o "silaba" de sunet nu se ridicase impotriva cuplului totalitar. Se nascuse deja o mitologie de barfe in jurul filmului. Intelectualii care-l vazusera in cercuri restranse vorbeau de o tandrete paroxistica fata de semidocti, grobieni, imbecili, marlani si parveniti. Este o pelicula a carei premiera a fost posibila dupa un deceniu de la postsincron.
"Da franghie,
Monser!"
Un Pintilie inca neincaruntit s-a inconjurat de o
echipa de actori, tineri si ei:
Gheorghe Dinica, Tamara
Buciuceanu, Victor Rebengiuc,
Mircea Diaconu,
Mariana Mihut si multi,
multi altii. Anul de gratie
1980. La margine de
Bucuresti se turna "De ce
trag clopotele, Mitica?". Un
film care era deja o legenda
inainte sa vada lumina
ecranului. Victor Rebengiuc
isi aminteste de personajul
sau grotesc, de absurdul si
prostia lui Pampon, de chipul
acela mirat si tamp de
tot ce i se intampla. "Omul
asta este inselat pe fata.
Pampon este o lume redusa
la instinctual, la cauzalitati
primare. Pampon se zbate in
van si, ca si toti ceilalti, este
victima mistificarilor. Acest
personaj are chipul si asemanarea lumii din jurul lui,
unde colcaie minciuna. E o
lume care isi traieste cu atata
intensitate pasiunile, incat
ai senzatia ca doar ele conteaza.
Innebunitor este faptul
ca, dincolo de asta, nu mai
exista nimic. Scena cu care
se termina filmul este
esentiala, pentru ca intalnirile
amoroase continua (ar fi
fost banal sa se termine!) si
atunci este evident: clopotele
nu pot fi trase decat de
franghie."
"Pintilie simte
monstruos"
Disectia facuta de Pintilie
pe derizoriul prezentat de
Caragiale, nuantele tragice
puse sub o lupa imensa au
deranjat creierele comuniste.
"Pintilie simte monstruos si
vede enorm", spune Rebengiuc.
"El nu se ocupa de
calitatile personajelor, ci de
ceea ce este negativ, ascuns,
sordid. Cheia este umorul lui
grotesc. Pintilie isi iubeste
personajele. Sunt deformate
fara sa devina antipatice,
exista un soi de candoare
maligna adapostita in ele.
Pintilie a fost singurul regizor
care a stiut sa scoata din mine
o anumita vana diavoleasca,
o verva diabolica pe care nici
eu nu stiam ca o posed." Dar
Pintilie a varsat in filmul lui
si un ras inecacios, comicul
personajului miza pe
fizionomie. Regizorul a vrut
initial sa-i faca lui Rebengiuc
urechile clapauge. Pana la
urma n-a reusit, dar i-a pus o
cusma care-l facea de pomina.
Tocmai acest comic trebuia
sa duca undeva si sa lanseze
o trapa.
Dupa 20 de ani
Premiera filmului a avut
loc abia in 1990. In 2002
avea sa fie din nou omis, de
data asta de catre Ambasada
Romana din Paris, care
sarbatorea 150 de ani de la
nasterea lui Caragiale
printr-un ospat cu filmele
lui nenea Iancu. Mai putin
versiunea lui Pintilie pentru
"De ce trag clopotele,
Mitica?". De data asta nu
era vorba de cenzura comunista.
Era un soi de interzicere
democratica a filmului.
Prin omisiune.
REVOLTA
"Privesc dupa 20 de ani
in urma mea. Praf si pulbere
s-a ales de toate scenariile,
proiectele mele,
omagiind cultura romaneasca.
Fiecare an, o borna, o
troita, o lumanare, un film
inmormintat. Tarvelling
macabru. Lumanari care
apar si dispar din cadru -
"Ciuleandra", "Domnisoara
Cristina", "Jocul ielelor"...
Imaginati-va, rogu-va, toate
aceste filme existand.
Acum puneti-le laolalta,
bobina cu bobina si dati-le
foc. Priviti calm acest
incendiu de capodopere
posibile, vesel foc carnavalesc.
Sa nu intrebati:
Cine raspunde? Caci
nimeni nu raspunde!
Esenta principiului carnavalesc
consta in abolirea
oricarei responsabilitati. Iar
noi traim intr-o stare de carnaval
perpetuu, spune
Lucian Pintilie."
Nu poti sa-l judeci pe Pintilie
pentru ca refuza sa vorbeasca
despre filmele lui.
Pintilie a scris "Bricabrac".
"N-am alte dovezi ca am
trait. Toate amintirile striga
dupa mine sa nu le uit
Victor Rebengiuc:
"Erau in stare sa-l cenzureze si pentru Scufita Rosie"
"A fost un film foarte important pentru
mine, spune Rebengiuc (foto). Propunerea
lui Pintilie, pentru rolul Pampon,
era foarte riscanta si riscata pentru
mine. Pe vremea aceea, noi asta asteptam:
un scenariu care continea o critica
cat de mica la adresa regimului totalitar.
Daca era un film-manifest, nu s-ar fi
aprobat scenariul. Era vorba de Caragiale
si la adapostul acestui clasic erau
introduse ceea ce noi numeam pe vremea
aceea "soparle". Critica si el un soi
de administratie proasta, un soi de
totalitarism, niste imburgheziti peste
noapte... Toate astea nu aveau cum sa
nu sune contemporan. Se identificau
niste personaje din Caragiale cu personaje
din imediata noastra apropiere.
Caragiale insa era scuza noastra.
Filmul a fost interzis, vorbiti cu Pintilie
despre asta. Cei care l-au interzis atunci
se mai afla si acum la conducerea culturii.
Iar Barbu asa proceda cu toti. Isi
permitea sa faca orice pentru ca avea
Securitatea in spate.
Pintilie era considerat un dusman ideologic al regimului. Lui i s-a interzis sa mai lucreze dupa premiera cu "Revizorul ". A fost un comunicat publicat in "Scinteia", oficiosul partidului, prin care lui Pintilie i s-a interzis sa mai lucreze in Romania. Astia erau in stare sa-l cenzureze si pentru "Scufita Rosie". Paradoxal, Pintilie este denigrat si acum. Nu inteleg de ce... Talentul nu i-l poti lua, inteligenta si forta iarasi nu poti sa i le iei. Poate numai postul.
Scrisoarea-manifest
Singura arma impotriva cenzurii a fost editarea
unei scrisori, semnata de toti actorii din distributia filmului. Scrisoarea-manifest cerea
decent tovarasilor de partid judecarea filmului
in stare finita. Cerea abandonarea procedeelor
de "defaimare preventiva". "Stimati tovarasi,
filmul nu exista inca in forma unui produs finit,
destinat circuitului public. Pentru ca noi insine
nu am vazut acest film. Mai precis se definitiveaza
montajul. Se filmeaza planuri de completare.
Filmul nu are nici o silaba de sunet
inregistrata. Pe ce temeiuri, deci, dorim cu totii
sa aflam, infiereaza tovarasul Eugen Barbu filmul?...
Noi am lucrat cu multa pasiune si
interes la acest film - vom continua s-o facem
si in viitor pana in clipa in care-l vom termina, si
publicul, si critica vor judeca favorabil sau nefavorabil
munca noastra; si nu din auzite, ci din
vazute." Textul, elaborat in 1981, nu a fost
publicat niciodata. Scrisoarea actorilor a fost si
ea cenzurata. Singura iesire in eter s-a facut la
Europa Libera.
Film arestat in subsolurile Casei Scanteii
Dupa cateva luni de filmari,
pelicula este varata intr-un
dulap metalic de la Casa
Scinteii. Eugen Barbu editase
o cronica dedicata organelor
de partid, in care critica filmul,
pe care nu-l vazuse. "O
deturnare a lui Caragiale si
inca la un mod grosolan... cu
personaje ingrosate, devenind
adevarati monstri... Marunta
lume ploiesteana se transforma
intr-un adevarat Dallas,
avant la lettre." Se organizeaza
de urgenta o vizionare
a materialului filmat pentru
consiliul de conducere al
Casei de Filme 1. In acest
stadiu de prezentare nu exista
decat banda de imagine si
banda de sunet ghid. Filmul
era inca intr-o faza de lucru, in
care abia isi cauta structura.
Marin Theodorescu, la vremea
respectiva un director de
perspectiva, ia decizia confiscarii materialului. Un fapt
fara precedent in istoria cenzurii
comuniste, avand in
vedere stadiul in care se
gasea materialul filmat. Cenzura
insa a avut un caracter
"democratic". Dupa interzicerea
din fasa, directorul
Casei de Filme 1, C.
Pivniceru, elaboreaza o nota,
care conditiona reluarea
filmarilor de intoarcerea lui
Pintilie de la Paris si
respectarea catorva sugestii
de partid, pe care regizorul n-a
avut "privilegiul" sa le
cunoasca nici pana-n ziua de
astazi.
CONTINUARE: "Cucoana Chirita" a fost difuzata si in America