x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Ce se întâmplă când dai 2% pe Educație

Ce se întâmplă când dai 2% pe Educație

de Diana Scarlat    |    08 Dec 2016   •   19:00
Ce se întâmplă când dai 2% pe Educație

Ultima evaluare internațională a nivelului de pregătire al elevilor din România arată că cea mai slabă generație din ultimii 20 de ani, cea din 2006, întărește azi numărul șomerilor fără șanse de angajare. Performanţa elevilor români pe scala generală de Ştiinţe la testarea OECD-PISA din 2015 arată că nivelul de pregătire s-a îmbunătăţit semnificativ faţă de anul 2006, chiar dacă rămâne destul de slab, România aflându-se doar pe poziţia 48 din 70 de ţări.

 

Ingredientele pentru rezultatele extrem de proaste din școlile românești sunt exact problemele ridicate de sindicaliști în ultimii 20 de ani, care s-au accentuat după tăierile de bugete și blocările de posturi din 2010: slaba finanțare, salarizarea mizerabilă și finanțarea per capita, care face posibilă promovarea tuturor repetenților. La aceste probleme se adaugă o încărcare nejustificată a programei școlare și menținerea prăpastiei între teorie și practică, respectiv între ceea ce se învață la școală și cerințele reale ale pieței muncii. Specialiștii în educație arată că sistemul de învățământ din România ar trebui schimbat întotalitate, dacă se dorește performanță. Recent, ministrul Educației a lansat propunerea să se renunțe la temele pentru elevi, astfel încât să-i ajute pe aceștia, însă profesioniștii Educației văd altfel situația și rezolvarea ei. „Trebuie regândit totul, în așa fel încât să corespundă nevoilor reale de educație. În condițiile în care temele pentru acasă sunt date pentru a pedepsi elevii, acestea sunt nocive. Dacă temele sunt date pentru a-i ajuta, sunt foarte bune, dar trebuie să fie selectate în funcție de capacitatea fiecărui elev. Dacă le arunci la grămadă, pot avea efecte negative. Analfabetismul funcțional este o consecință a lucrurilor inutile pe care elevii sunt obligați să le rețină”, explică specialistul Florin Colceag. 

Analfabetismul funcțional

Recent a fost lansat și un studiu îngrijorător care arată că aproape jumătate din populația tânără a României este analfabetă funcțional, în sensul că tinerii nu reușesc să se descurce în situații simple în viața reală, dar nu știu nici măcar să înțeleagă sensul unui mesaj simplu. Același lucru reiese și din evaluarea PISA, chiar dacă rezultatele sunt cu mult îmbunătățite față de situația care se înregistra cu zece ani în urmă. "Pe scala generală de Ştiinţe (domeniu principal în PISA 2015), România a înregistrat un scor mediu de 435 puncte, ocupând poziţia 48 din 70 ţări/economii cu baze de date validate. Din acest punct de vedere, România face parte din grupul de 11 ţări (între care Columbia, Israel, Portugalia şi Qatar) a căror performanţă medie la Ştiinţe s-a îmbunătăţit semnificativ între 2006 şi 2015. Scorul mediu la ştiinţe al ţărilor OECD este de 493 puncte", potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educaţiei.

„Mai întâi să aloce niște fonduri”

Educația din România se confruntă cu multe probleme, atât în sistemul preuniversitar cât și în cel universitar. În fiecare an sunt, în preuniversitar, 70.000 de suplinitori, dintre care circa 5.000 necalificați și 6.000 de pensionari. Liderii sindicali din acest domeniu spun că multe școli din mediul rural efectiv aleargă după orice fel de profesori, numai să-și poată acoperi nevoile la catedre, pentru că nu mai vrea nimeni să predea pe bani puțini. De asemenea, multe dintre școli nu găsesc suplinitori, nici măcar necaificați, disponibili, în primele două luni de la începerea anului școlar, iar această situație se repetă în fiecare an. „Teoretic, se alocă circa 3,5% din Produlul Intern Brut pentru Educație, dar în acest procent intră, de fapt, și taxele plătite de studenți și alte fonduri ale universităților. Practic, pentru sistemul preuniversitar nu se alocă mai mult de 2% din PIB. Pentru a îmbunătăți rezultatele, Guvernul ar trebui să aloce mai întâi niște fonduri. Ne plângem de mulți ani că învățământul este subfinanțat și nu se face nimic. Avem, chiar și în București, personal necalificat în sistemul preuniversitar”, spune Simion Hăncescu, liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).

 

Programa școlară foarte încărcată și pedepsele, sublinierea greșelilor și obligația de a învăța pe dinafară lucruri pe care elevii nu le înțeleg ne vor transforma într-o populație cu probleme grave de raționament.  Aproape jumătate din populația tânără a României este formată din analfabeți din punct de vedere funcțional, arată cel mai recent studiu al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale.

 

"Pe scala generală de Matematică, de asemenea domeniu secundar în PISA 2015, România a înregistrat scorul mediu de 444 puncte (445 puncte în 2012, când Matematica a fost domeniu principal)", a comunicat Ministerul Educației

 

×