x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Învățământ cu patru viteze: teoretic, tehnic, profesional și vocațional

Învățământ cu patru viteze: teoretic, tehnic, profesional și vocațional

de Diana Scarlat    |    09 Mar 2017   •   19:30
Învățământ cu patru viteze: teoretic, tehnic, profesional și vocațional

Regulile de admitere la liceu se vor schimba, iar învățământul va fi de patru feluri, cu bacalaureat diferențiat. Legea Educației trebuie să se schimbe radical până la finalul acestui an, iar propunerile vor fi corelate, în cadrul dezbaterii publice. Sindicatele văd rezolvarea problemei liceelor prin reintroducerea examenului de admitere la colegiile naționale și eliminarea admiterii pentru liceele tehnologice și școlile profesionale. De anul acesta se mai adaugă învățământul vocațional, care presupune calificarea la locul de muncă.

 

Ministrul Educației și-a exprimat opinia în legătură cu felul în care ar trebui să fie schimbată legea Învățământului: să se elimine admiterea la liceu, să se simplifice programa și manualele, astfel încât să scadă rata anandonului școlar. „Este evident faptul că această continuare a studiilor trebuie să se facă și având opțiunea de a merge spre învățământul profesional și tehnic și, mai mult, dezvoltăm de anul acesta învățământul vocațional. Elevii se vor putea califica direct la locul de muncă. Pornim de la această cerință majoră, pentru că nu sunt oameni pregătiți pentru anumite locuri de muncă”, explică ministrul Educației, Pavel Năstase. De anul acesta se va introduce și învățământul vocațional, ca alternativă pentru elevii care nu sunt pregătiți pentru studii liceale și vor să învețe o meserie, dar se pot califica la locul de muncă, astfel încât să nu rămână doar cu studii gimnaziale. Și bacalaureatul va fi modificat, astfel încât să răspundă nevoilor celor patru categorii de educație. „Pregătim deja ceea ce înseamnă bacalaureatul diferențiat, un bacalaureat pentru cei care termină liceele profesionale și tehnice, pentru că ei acolo se specializează pe o anumită meserie, iar bacalaureatul ar trebui să se dea diferit”, spune ministrul.

 

Examene de admitere la colegii

Sindicatele spun că eliminarea admiterii s-ar putea face doar pentru învățământul tehnic, profesional sau vocațional, în timp ce la colegiile naționale, unde concurența este foarte mare, ar trebui reintrodus examenul de admitere. Necesitatea se justifică prin faptul că sistemul de repartizare computerizată a candidaților a fost un eșec, atât pentru elevii slabi cu note foarte mari în gimnaziu, care nu s-au putut adapta cerințelor, cât și pentru elevii buni, cu note mai mici, care nu au avut șansa să fie admiși la un liceu cu pretenții mai mari. “Din punctul meu de vedere, trebuie să se găsească o soluție care să combine examenul de admitere cu repartizarea computerizată și cu eliminarea admiterii pentru celelalte forme de învățământ. Ar fi bine să existe examen de admitere la colegiile naționale, unde este o concurență foarte mare. Legea permite și în momentul de față organizarea examenelor, dar nimeni nu o aplică, pentru că este riscant. Repartizarea computerizată nu este suficientă, pentru căc notele nu sunt acordate unitar”, explică Marius Nistor, președintele FSE Spiru Haret.  Un elev din mediul rural cu zece pe linie poate avea un nivel de pregătire mai slab decât un elev de la o școală bună, dintr-un oraș mare. Notele claselor V-VIII reprezintă 25% din media pentru admitere, iar eliminarea oricărei forme de evaluare pentru admitere i-ar avantaja doar pe elevii școlilor mai slabe. Aceeași soluție este susținută și de Simion Hăncescu, președintele FSLI. „Sunt foarte mulți elevi care vin cu note foarte mari și intră la liceele bune, apoi cad la nivelul de nota cinci. Mulți și-au făcut iluzii că sunt foarte buni, dar realitatrea este alta. Există mult subiectivism în notarea elevilor, mai ales în mediul rural. Cea mai corectă soluție ar fi de reintroducere a examenului de admitere. În faza a doua, pot exista main multe variante, pentru cei care nu sunt admiși în urma examenului, dar au note mari. Se poate combina acest sistem cu repartizarea ulterioară la alte licee”, explică Simion Hăncescu. În afară de această departajare a formelor de educație, se vor simplifica programa școlară și manualele, dar se vorbește și de posibilitatea introducerii unui nou sistem de evaluare a elevilor și eliminarea notelor în ciclul primar și gimnazial.

 

Și liceele tehnologice beneficiau de elevi foarte buni, înainte de 1990. Erau licee bune economice și industriale, iar absolvenții intrau și la facultate. În momentul de față, am evoluat într-o zonă anormală. Trebuie schimbată în primul rând mentalitatea părinților. Marius Nistor, președintele FSE Spiru Haret

 

Implementarea unui nou sistem se va putea face doar pentru elevii care sunt în clasa a cincea atunci când noua lege intră în vigoare, așa cum s-a procedat și până în prezent.

 

Ministrul Educației consideră că programele școlare și manualele sunt foarte încărcate și trebuie să fie simplificate, pentru a veni în sprijinul elevilor.

 

 

×