Corespondenţă din Sofia
Bulgaria, se pare, va putea câştiga de pe urma conflictului
ruso-ucrainean al gazelor. În ultimele zile, ţara a fost reprezentată
în mediile europene drept cel mai grav afectată de sistarea livrării de
gaz metan. Situaţia pare însă în momentul de faţă ceva mai diferită.
Vecina de la sud depinde într-o măsură mult mai mică, în comparaţie, de pildă, cu România, de gazele naturale. În balanţa energetică a ţării, gazele reprezintă numai 12 la sută. Racordarea la gaz metan a gospodăriilor a început abia în ultimii câţiva ani. Sunt oraşe mari în care nu există gazoducte. Şi gazele sunt distribuite sub forma buteliilor într-o cantitate simbolică. Populaţia cunoaşte şi preferă energia electrică.
Consumul în industrie a fost redus, întrucât combinatele siderurgice Kremikovţi şi Stomana şi uzinele de îngrăşăminte chimice funcţionează din septembrie la parametri minimi.
Cel mai grav afectate au fost companiile de termoficare. Dar şi aici situaţia a fost departe de cea critică. În ultimele zile a devenit cunoscut de pildă că volumul gazelor din depozitul Ciren, din apropierea Plevnei, este suficient pentru acoperirea nevoilor minime a ţării timp de două luni, nu o săptămână cât s-a anunţat iniţial.
Zeci de şcoli au fost închise nu în ultimul rând din cauza faptului că temperatura în sălile de clasă a fost măsurată de profesori, după ce ferestrele au fost ţinute deschise de elevii dornici de a avea o vacanţă suplimentară.
Bulgaria - ţara cea mai criticată pentru eşecul guvernanţilor în combaterea corupţiei şi crimei organizate şi pedepsită prin retragerea a sute de milioane de euro finanţări europene, a devenit în câteva zile obiect de compătimire şi simpatie în celelalte ţări membre. Sunt aşteptate investiţii în valoare de sute de milioane de euro în proiecte ce vor asigura legături cu gazoductele din România şi Grecia, şi modernizarea depozitului Ciren. A devenit actual un proiect mai vechi pentru construirea în Grecia a unui terminal maritim comun bulgaro-elen de descărcarea gazelor lichefiate. Sunt şanse incomparabil mai mari pentru realizarea unor proiecte costisitoare precum Nabucco sau Southstream.
Citește pe Antena3.ro