CIA a postat la începutul acestei săptămâni un videoclip de recrutare, realizat după toate canoanele profesioniste. Campania de atragere a unor potențiali spioni include și un nou canal al CIA pe Telegram, rețea de socializare devenită o sursă foarte populară de știri nefiltrate în Rusia.
De altfel, serviciul secret american a postat pentru prima dată pe Telegram videoclipul, care se încheie cu instrucțiuni privind metodele prin care se poate intra în contact cu CIA, în mod anonim și sigur. Videoclipul a fost postat apoi și pe celelalte platforme de socializare ale agenției de informații, inclusiv pe YouTube, Twitter, Instagram și Facebook.
Citați de CNN, oficiali ai CIA implicați în acest proiect susțin că invazia Rusiei în Ucraina a creat o deschidere istorică „pentru ca rușii să vină la noi și să livreze informații de care Statele Unite au nevoie”.
Operațiunea se derulează după o campanie anterioară de recrutare. Aceasta fusese lansată chiar după începerea invaziei, iar oficialii susțin că a avut succes, oferind informații și „contacte” ce „continuă să vină”.
Potrivit uneia dintre sursele televiziunii de peste Ocean, mesajul pe care agenții secreți americani speră să-l transmită acum rușilor care activează în domenii sensibile, cu acces direct la informații valoroase, este: „Vă înțelegem poate mai bine decât credeți”.
„Am vrut să le transmitem rușilor, în propria lor limbă, că știm prin ce trec.”, a adăugat oficialul, care a vorbit sub protecția anonimatului, prezentând în linii mari acest proiect sensibil.
El a insistat apoi asupra faptului că videoclipul nu este „absolut deloc” menit să fie unul incendiar sau, în general, să alimenteze neliniștea în rândul populației - acolo unde președintele rus, Vladimir Putin, se bucură încă de un nivel ridicat de susținere -, ci mai degrabă vizează persoanele ce s-ar putea afla în situații-limită și, în același timp, „demistifică” procesul de contactare a CIA.
Videoclipul nu îl menționează pe Putin și nici măcar războiul din Ucraina, în parte deoarece ar fi un lucru redundant, dar și pentru că se bazează pe teme atemporale, care i-au convins de-a lungul timpului pe rușii nemulțumiți să contacteze CIA.
„Ucraina se află în prim-plan, dar acest subiect este mai mult sau mai puțin un simptom al unui tablou ceva mai mare.”, a explicat unul dintre oficiali citați. „Există întotdeauna persoane în Rusia care se identifică cu ceea ce avem noi de transmis aici.”, a adăugat el.
Atinși la coarda sensibilă – Tolstoi, Dostoievski și patriotism
Agenția americană de spionaj extern crede că rușii traversează o perioadă de îndoială, de opresiune și de lipsă de perspective, care i-ar putea determina să devină activi, în slujba SUA.
În acest context, videoclipul face apel la sentimentul lor de patriotism și încearcă să exploateze cultura rusă, citând pasaje din Lev Tolstoi și Feodor Dostoievski.
„Vom trăi cu demnitate, datorită acțiunilor mele!”, spune naratorul în limba rusă, în timp ce o femeie aflată într-o mașină își folosește telefonul pentru a lua legătura cu CIA, înainte de apariția, în videoclip, a logo-ului agenției americane și a instrucțiunilor de contact.
Realizat într-o notă lirică, videoclipul de două minute prezintă ruși obișnuiți, care dau senzația că se află în fața unei decizii majore. Tema familiei este prezentă pe tot parcursul filmului, arătând o fetiță pe un pat de spital, alături de o doamnă ce pare a fi mama ei.
Ulterior, publicul-țintă apare destul de clar: o femeie lucrează la ceea ce pare a fi un computer guvernamental, iar un bărbat intră într-o clădire oficială și își arată legitimația, înainte de a se așeza la un birou plin de dosare.
Instrucțiuni pentru evitarea identificării și țintele recrutării
Videoclipul de la începutul săptămânii oglindește o campanie de informare mai directă și mai agresivă, decât cea derulată pe rețelele de socializare de către CIA în urmă cu un an, la două luni de la începerea războiului din Ucraina. Postările respective includeau instrucțiuni similare, pas cu pas, pentru potențialii informatori ruși. Aceștia erau învățați despre modalitățile de evitare ale detectării de către serviciile de securitate rusești, prin utilizarea rețelelor private virtuale, sau VPN, și a browserului web Tor, pentru a contacta anonim și prin criptare agenția americană pe așa-numitul Dark Web.
S-au întâmplat o groază de lucruri într-un an de război, au mai declarat oficialii CIA, menționând reprimarea vocilor opoziției, a jurnalismului independent și mobilizarea a sute de mii de alți oameni din Rusia, trimiși ulterior pe linia frontului.
„Armata lui Putin continuă să sufere pierderi grele, atât de oameni, cât și de ordin material. Când Moscova a organizat mobilizarea parțială, la sfârșitul anului trecut, mult mai mulți ruși apți pentru serviciul militar au fugit din țară decât a reușit Kremlinul să adune și să trimită pe front pe post de carne de tun.”, preciza însuși directorul CIA, William Burns, într-un discurs rostit luna trecută.
„Dezamăgirea față de război va continua să roadă conducerea rusă, chiar dacă această nemulțumire este ascunsă de către propaganda de stat și de aparatul de represiune.”, a adăugat el.
Ținta videoclipului este un grup de ruși care ar putea avea de divulgat informații valoroase. Potrivit CIA, numărul acestora este de câteva mii sau chiar zeci de mii, atât în Rusia, cât și în afara granițelor ei.
Este vorba despre persoane care se află în afara competiției zilnice cunoscute sub numele „spion contra spion”, dintre serviciile de securitate și agențiile de informații din SUA și Rusia, au mai declarat oficialii citați. Aceștia lucrează în domenii precum securitatea cibernetică, tehnologie, finanțe, armată și diplomație.
Este posibil ca multe dintre aceste persoane să nu știe cum să intre în contact cu CIA sau pur și simplu să nu fie conștiente că ceea ce știu este de mare interes.
Succesul înregistrat în timpul campaniei CIA de anul trecut, atunci când agenția a încercat să intre în contact cu cât mai mulți ruși, a fost suficient de mare pentru a încuraja serviciile secrete americane să demareze acum o operațiune ceva mai agresivă cu noul videoclip.
„Dacă nu ar fi avut succes, nu am fi încercat un efort similar.”, a mărturisit pentru CNN un alt oficial, refuzând însă, în același timp, să ofere detalii despre ce sau câți informatori a reușit CIA să recruteze în ultimele 15 luni.
Agenții americani „dispuși să facă afaceri”
De când Rusia și-a lansat invazia asupra Ucrainei, în februarie, anul trecut, comunitatea de informații a SUA a fost „dispusă să facă afaceri”, recunoștea directorul de operațiuni al CIA, David Marlowe.
„Căutăm în întreaga lume ruși care sunt la fel de dezgustați de acest lucru ca și noi!”, declara Marlowe, în luna noiembrie.
Un fost șef al contraspionajului CIA, James Olson, laudă eforturile depuse de CIA pe rețelele sociale și este de acord că astăzi „este, probabil, cea mai bună perioadă de recrutare a rușilor pe care am avut-o”.
„Există acum o mulțime de ruși nemulțumiți. Ei sunt rușinați și dezgustați de ceea ce le face Putin fraților și surorilor slavi din Ucraina. El distruge Rusia și ucide tineri ruși. Există oameni buni în Rusia, inclusiv ofițeri de informații, care vor să riposteze.”, afirmă Olson, citat de CNN.
În timp ce CIA îi caută pe rușii de peste hotare, FBI a lansat un proiect similar pentru rușii din SUA, inclusiv vizarea specifică a telefoanelor mobile ale celor care vin și pleacă de la ambasada din Washington. Acest lucru se întâmpla și înaintea războiului din Ucraina.
Anunțul FBI utiliza un citat al lui Putin și transmitea în limba rusă: „Suntem gata să ascultăm!”. „Încercările de a semăna confuzie și de a organiza dezertarea în rândul personalului ambasadei sunt ridicole.”, a venit răspunsul Ambasada Rusiei, prin intermediul Twitter.
„Să întindem plasa cât mai mult posibil; îi vom lua pe toți!”, este de părere Olson. „Le putem oferi protecție. Le putem oferi securitate. Le putem oferi anonimat total. Și le putem oferi un pachet care să corespundă valorii informațiilor pe care le furnizează.”, mai spune el.