x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe E oficial. Jafurile naziste ies la iveală din “comoara nazistă”

E oficial. Jafurile naziste ies la iveală din “comoara nazistă”

de Istvan Deak    |    Marina Constantinoiu    |    13 Iun 2014   •   15:08
E oficial. Jafurile naziste ies la iveală din “comoara nazistă”
“Femeie şezând”, semnat de Henri Matisse, a fost luat de nazişti de la proprietarul său, Paul Rosenberg

Un grup de experţi internaţionali a confirmat că tabloul semnat de Henri Matisse, “Femeie şezând”, care a fost descoperit printre cele peste 1.500 de opere de artă dosite în apartamentul unui octogenar german, aparţinea negustorului de artă evreu francez Paul Rosenberg, spoliat de nazişti.
Colecţia de peste 1.500 de opere de artă descoperită în posesia octogenarului Cornelius Gurlitt, între timp decedat, a fost supranumită de presă “comoara nazistă”.

Litigiu

Grupul de experţi însărcinaţi cu inventarierea operelor găsite la Gurlitt în apartamentul dintr-un bloc aflat în cartierul munchenez Schwabing şi într-o casă pe care o deţinea în oraşul austriac Salzburg a tranşat în cazul unui litigiu între două părţi, care îşi disputau proprietatea tabloului semnat de Matisse. Este vorba despre moştenitorii lui Paul Rosenberg, pe de o parte, şi o a doua tabără, ale cărei identitate şi naţionalitate n-au fost dezvăluite, relatează francetvinfo.fr.

“Chiar dacă nu s-a putut stabili cu o pefectă certitudine în ce circumstanţe a intrat în posesia lucrării Hildebrand Gurlitt (tatăl lui Cornelius Gurlitt, negustor de artă preferat al naziştilor), grupul de experţi a ajuns la concluzia că proprietarul legal Paul Rosenberg a fost spoliat de această operă de către nazişti”, a afirmat juristul german Ingeborg Bergreen-Merkel, preşedintele grupului de experţi.

Experţii au consultat arhive din Germania, Franţa şi Statele Unite. Dar, după cum precizează Ingeborg Bergreen-Merkel, nu toate întrebările şi-au găsit răspunsuri definitive, la peste 70 de ani de la petrecerea faptelor.

Pentru moştenitori nu este o surpriză

Reprezentantul moştenitorilor lui Paul Rosenberg, Chris Marinello, a declarat că această decizie nu constituie o surpriză, date fiind numărul şi calitatea documentelor pe care le-au prezentat grupului de experţi. “După o aşteptare de 73 de ani, acum sperăm la o restituire rapidă a tabloului”, a adăugat acesta.

Decizia finală privind restituirea tabloului către descendenţii lui Paul Rosenberg le revine, totuşi, “exclusiv moştenitorilor sau legatarilor lui Cornelius Gurlitt”. Octogenarul, decedat la 6 mai, şi-a luat angajamentul înainte de a muri de a restitui operele provenite din spolieri naziste proprietarilor lor de drept. El a încheiat un acord în acest sens cu statul german. Lucrurile au devenit însă extrem de neclare în momentul în care a doua zi după decesul lui Gurlitt au fost date publicităţii informaţii privind existenţa unui testament potrivit căruia legatar a fost desemnat Muzeul de Artă din Berna, Elveţia. Însă conducerea muzeului a anunţat că, pentru moment, studiază noua postură în care se află, doreşte să facă o evaluare a operelor din colecţia lui Cornelius Gurlitt, apoi a situaţiei legale a colecţiei, şi abia după aceea va decide dacă acceptă sau nu această moştenire. Muzeul are la dispoziţie şase luni pentru a oferi un răspuns.

Moştenitoarea, o celebritate

“Femeie şezând” ar urma să fie primul tablou din comoara de 1.406 opere de artă găsite în apartamentul din Munchen al lui Cornelius Gurlitt în 2012 care ar putea fi restituit moştenitorilor unui proprietar evreu spoliat de bunurile sale. În cazul de faţă, este vorba chiar despre o celebritate: jurnalista franceză Anne Sinclair. Frumoasa fostă soţie a lui Dominique Strauss-Kahn, fostul şef al Fondului Monetar Internaţional (FMI), care şi-a ratat şansa de a deveni preşedinte al Franţei din cauza unui scandal privind o presupusă tentativă de viol într-un hotel din New York asupra unei cameriste de culoare. Anne Sinclair este în prezent redactor-şef al Huffington Post France, dar are în spate o carieră de invidiat în televiziune şi radio. Anne Sinclair a declarat încă din primele momente în care a fost anunţată descoperirea acestui tablou printre operele dosite de Gurlitt că ar aparţine familiei sale. Dar între timp o altă persoană a revendicat tabloul. Acum, chestiunea s-a tranşat.

A trecut şi pe la Goering

Henri Matisse (1869-1954) a pictat acest tablou în jurul anului 1924. Este vorba despre o pictură în ulei pe pânză, de 55,4 cm înalţime şi 46,5 cm lăţime. Ea prezintă o femeie îmbrăcată într-o bluză cu imprimeu floral, purtând un colier de perle la gât şi aşezată pe un fotoliu. În mână, femeia ţine un evantai. Portretul de femeie s-a aflat, după ce a fost furat de nazişti, temporar în posesia lui Hermann Goering, pentru a ajunge ulterior în posesia lui Hildebrand Gurlitt, tatăl octogenarului la care a fost descoperită din întâmplare “comoara nazistă”.

Colecţia iniţială, de la Munchen, fără a cuprinde şi tablourile descoperite la Salzburg, a fost estimată ca valorând aproape un miliard de euro. Autorităţile germane au constituit un grup de lucru pentru a determina originea tablourilor din “comoara nazistă”, deoarece încă de la început a existat suspiciunea că multe dintre aceste opere provin din spolierile naziste.

Omul de încredere al lui Cornelius Gurlitt, avocatul Christoph Edel, a declarat la 22 mai că, potrivit ultimelor investigaţii realizate de echipa însărcinată cu verificarea provenienţei operelor de artă din “comoara nazistă”, doar opt dintre pânze ar avea o provenienţă dubioasă.

Potrivit acestuia, experţii ar fi bănuit 458 dintre tablourile colecţionarului german de provenienţă dubioasă, dar în cele din urmă s-ar fi dovedit că doar opt ar fi fost opere spoliate de nazişti. Purtătorul de cuvânt al lui Cornelius Gurlitt, Stephan Holzinger, a declarat însă că verificările vor continua, pentru a se stabili dacă şi alte opere sunt dintre cele spoliate.
 

×
Subiecte în articol: comoara nazista