Un tribunal francez l-a condamnat pe fostul director general al grupului francez de telefonie Orange, Didier Lombard, la o pedeapsă de un an de închisoare, după ce l-a găsit vinovat de hărţuire morală într-un dosar care are legătură cu valul de sinucideri de la France Télécom.
Între 2008 şi 2009, 35 de angajaţi ai France Telecom (Orange) s-au sinucis, unii dintre ei vorbind despre un "management al terorii" destinat să îi facă să părăsească compania.
Din pedepsa de un an de închisoare, la care a fost condamnat Didier Lombard, a fost suspendată o perioadă de opt luni, ceea ce înseamnă că practic Didier Lombard va petrece doar patru luni în închisoare. El a fost condamnat la plata sumei de 15.000 de euro.
La rândul său, compania Orange, care la data sinuciderilor se numea France Telecom, a fost găsită vinovată de acelaşi acuzaţii şi amendată cu 75.000 de euro.
Cazul a vizat un program de restructurare derulat între 2006 şi 2008 de France Telecom prin care se intenţiona să fie disponibilizaţi 22.000 din cei 120.000 de salariaţi şi să fie relocaţi alţi 10.000 de angajaţi.
În actul de punere sub acuzare, procurorii au vorbit despre "o hărţuire morală organizată la nivel de companie". Procurorii nu reproşează foştilor manageri alegerile strategice de transformare a companiei, ci maniera în care această restructurare a fost făcută.
Pe banca acuzaţiilor s-au aflat Didier Lombard, care a condus France Telecom între 2005 şi 2010, alături de numărul doi Louis-Pierre Wenes şi fostul director de resurse umane Olivier Barberot. Alţi patru membri ai conducerii companiei au fost inculpaţi pentru complicitate.
Faptul că tribunalul din Paris i-a găsit vinovaţi pe Didier Lombard, precum şi compania Orange, ar putea stabili un precedent pentru marile companii şi ar putea deschide calea pentru alte proceduri colective similare.
France Telecom este prima mare companie care a fost acţionată în justiţie în Franţa pentru "hărţuire morală", definită de codul penal drept "acţiuni repetate având drept scop sau efect o degradare a condiţiilor de muncă".
Grupul francez Orange este prezent şi pe piaţa din România, unde, în perioada iulie-septembrie 2019, a obţinut o cifră de afaceri de 279 milioane de euro, în scădere cu 2,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. La 30 septembrie 2019, Orange România oferea servicii mobile, fixe şi TV pentru 10.928.000 de clienţi, în creştere cu 0,3% comparativ cu finalul T3 2018.