Cea mai ieftină variantă pentru a ajunge in Romănia din Italia e microbuzul. Insă trebuie să ai mult curaj ca să te urci intr-o maşină condusă de un şofer de obicei obosit.
Drumuri şi belele - Şoferi obosiţi, "low-cost" cu bătaie de joc inclusă
Cea mai ieftină variantă pentru a ajunge in Romănia din Italia e microbuzul. Insă trebuie să ai mult curaj ca să te urci intr-o maşină condusă de un şofer de obicei obosit.
E la indemănă, poţi să iei mai multe bagaje, te lasă mai aproape de casă. Dacă mai apuci să ajungi acasă. Dar, in principal, e ieftin! Adică intre 50 şi 120 de euro, in funcţie de distanţa dintre localitatea italiană din care pleci şi cea in care vrei să ajungi in Romănia, dar şi de pretenţiile transportatorului - firmă autorizată sau "cărăuşi" clandestini.
Pentru aceşti bani, romănii călătoresc căte şapte-zece persoane intr-un microbuz, in care au voie să-şi ia şi un bagaj de aproximativ 30 kg. Pe lăngă faptul că sunt accesibile ca preţ, microbuzele sunt şi la indemănă - il poţi lua chiar din localitatea in care stai, te lasă aproape de casă, te scuteşte de drumul pănă la aeroport, de controale, restricţii şi grija rezervărilor făcute din timp.
Partea proastă se referă la confort, dar mai ales la siguranţă. Şi dacă disconfortul nu poate să facă victime, lucrurile se schimbă cănd vine vorba despre viteză mare, şoferi neatenţi, dar mai ales - şoferi obosiţi. In urmă cu o săptămănă, şase romăni care se intorceau in ţară cu un microbuz au murit lăngă Roma, după ce, se pare că şoferul a aţipit la volan.
24 DE ORE PE DRUM. Un drum Bacău - Torino, de exemplu, inseamnă (pe varianta Serbia - Slovenia), aproximativ 2.000 km, deci cel puţin 24 de ore de condus. Dar şi un profit bunicel pentru proprietarul maşinii - costul motorinei pentru un drum se ridică la doar 200-250 de euro, la care se adaugă 50-80 de euro pentru diferite taxe.
Ajunşi la destinaţie, şoferii se odihnesc, de obicei in maşină, atăt căt apucă, şi se grăbesc spre ţară cu alţi clienţi, alte colete. Rezultatul: şoferi pe care trebuie să-i zgălţăie din cănd in cănd pasagerii, ca să nu aţipească la volan. "Chestia aia cu flexibilitatea, «te iau de la adresă, te las la adresă», e unul dintre motivele oboselii şoferilor; unul care pleacă dimineaţa de prin Calabria şi incepe să adune de prin toată Italia pasageri şi pachete, căutănd adrese, băjbăind pe drumuri naţionale şi sătuce izolate, ajunge pe la Udine abia seara pe la 10... şi de aici mai are de făcut vreo 10-12 ore pănă la frontiera romănă", spune Radu Tusan. "Mă rugam la Dumnezeu să ajung odată la Braşov vie. Problema nu era că nu conducea bine, numai că era foarte obosit tipul, plecase de la Torino şi, bineinţeles, nu avea şofer de schimb. De vreo două ori era să adoarmă la volan, pănă i-am sărit toţi in cap şi i-am zis să se oprească să doarmă", işi povesteşte o romăncă experienţa cu microbuzul, pe forumul Romănia - Italia.
"Ii vezi că se umflă de cafele şi Redbull, că reduc sau accelerează fără motiv şi incepi să tremuri. Soluţia e să urli la el să oprească să doarmă o oră... Am intălnit şi cazuri rare cu intrebarea: «Ştiţi, sunt cam obosit, care dintre voi are permis?»", işi aminteşte Radu Tusan.
ALTE VARIANTE. Pentru un drum spre Romănia cu autocarul se plăteşte intre 80 şi 100 de euro. Cantitatea de bagaje este, de asemenea, limitată, iar cei care aleg această variantă se plăng de disconfort, de intărzieri, de micile şpăgi pe care le cer şoferii ca să le dea vameşilor, pentru ca maşina să treacă mai lesne prin punctele de frontieră. Cei care aleg să facă drumul cu maşina personală au două variante: prin Austria şi Ungaria, sau, mai scurt - prin Slovenia - Croaţia - Serbia. Mai nou, varianta din urmă a crescut in topul preferinţelor romănilor, mai ales după ce nu mai e nevoie de viză pentru Serbia. Costul combustibilului pentru un drum Torino - Bacău, de exemplu, nu trece de 200 de euro, la care se adaugă 40-50 de euro diferite taxe. Vorbim totuşi de un drum de peste 2.000 km, şi nu puţine au fost cazurile de romăni care au adormit la volanul maşinilor personale, in drum spre ţară, şi au murit pe şoselele din Austria sau din Ungaria.
Accident
Şase romăni au murit duminică, după ce microbuzul in care se aflau s-a răsturnat pe autostradă, in apropiere de Roma. Potrivit Romanian Global News, o parte din familiile victimelor va plăti pentru aducerea lor in ţară, iar o altă parte a apelat la o firmă de avocatură pentru a recupera cheltuielile legate de repatriere din asigurarea transporta-torului. Una din victime va fi inmormăntată in Italia, pentru că familia sa locuieşte acolo.
Două dintre cele trei persoane rănite in acelaşi accident sunt in stare gravă.
Avioane fără orar de zbor
Au orarul la vedere, dar practic nu ştii cănd pleci şi cănd ajungi. Costă puţin, dar numai dacă eşti pe fază şi prinzi biletele cu tarif mic. In general insă, dai cel puţin 250 de euro, bilet dus-intors, cu tot cu taxele de aeroport. Poţi lua, pentru cală, un bagaj de 25-30 kg (diferă de la o companie la alta), iar in cabină incă unul de 7-9 kg. Pentru fiecare kilogram in plus, la bagaje, plăteşti 5-7 euro.
Curse low coast fac legătura intre marile oraşe din Italia şi Bucureşti, Bacău, Iaşi, Timişoara, Arad, Cluj-Napoca etc. Avantajul lor e legat de durata mică a drumului (trei-patru ore), dezavantajele se referă la neseriozitatea companiilor aeriene, care-şi fac pasagerii să aştepte şi căte o zi prin aeroporturi, pentru a se imbarca. Varianta cu avionul nu e rentabilă pentru cei care stau in oraşe fără aeroport. De exemplu, o persoană care ar călători dintr-o localitate aflată la 200 km de Milano, ca să ajungă la 200 km de Bucureşti, ar trebui să plătească in plus incă cel puţin 80 de euro (transportul pănă la Milano, transportul Aeroportul Otopeni - gară/autogară, şi de acolo spre localitatea unde vrea să ajungă).