x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

In "conservele morţii"

0
Autor: Carmen Plesa 07 Iul 2007 - 00:00
In

Cea mai ieftină variantă pentru a ajunge in Romănia din Italia e microbuzul. Insă trebuie să ai mult curaj ca să te urci intr-o maşină condusă de un şofer de obicei obosit.

Drumuri şi belele - Şoferi obosiţi, "low-cost" cu bătaie de joc inclusă

Cea mai ieftină variantă pentru a ajunge in Romănia din Italia e microbuzul. Insă trebuie să ai mult curaj ca să te urci intr-o maşină condusă de un şofer de obicei obosit.

E la indemănă, poţi să iei mai multe bagaje, te lasă mai aproape de casă. Dacă mai apuci să ajungi acasă. Dar, in principal, e ieftin! Adică intre 50 şi 120 de euro, in funcţie de distanţa dintre localitatea italiană din care pleci şi cea in care vrei să ajungi in Romănia, dar şi de pretenţiile transportatorului - firmă autorizată sau "cărăuşi" clandestini.

Pentru aceşti bani, romănii călătoresc căte şapte-zece persoane intr-un microbuz, in care au voie să-şi ia şi un bagaj de aproximativ 30 kg. Pe lăngă faptul că sunt accesibile ca preţ, microbuzele sunt şi la indemănă - il poţi lua chiar din localitatea in care stai, te lasă aproape de casă, te scuteşte de drumul pănă la aeroport, de controale, restricţii şi grija rezervărilor făcute din timp.

Partea proastă se referă la confort, dar mai ales la siguranţă. Şi dacă disconfortul nu poate să facă victime, lucrurile se schimbă cănd vine vorba despre viteză mare, şoferi neatenţi, dar mai ales - şoferi obosiţi. In urmă cu o săptămănă, şase romăni care se intorceau in ţară cu un microbuz au murit lăngă Roma, după ce, se pare că şoferul a aţipit la volan.

24 DE ORE PE DRUM. Un drum Bacău - Torino, de exemplu, inseamnă (pe varianta Serbia - Slovenia), aproximativ 2.000 km, deci cel puţin 24 de ore de condus. Dar şi un profit bunicel pentru proprietarul maşinii - costul motorinei pentru un drum se ridică la doar 200-250 de euro, la care se adaugă 50-80 de euro pentru diferite taxe.

Ajunşi la destinaţie, şoferii se odihnesc, de obicei in maşină, atăt căt apucă, şi se grăbesc spre ţară cu alţi clienţi, alte colete. Rezultatul: şoferi pe care trebuie să-i zgălţăie din cănd in cănd pasagerii, ca să nu aţipească la volan. "Chestia aia cu flexibilitatea, «te iau de la adresă, te las la adresă», e unul dintre motivele oboselii şoferilor; unul care pleacă dimineaţa de prin Calabria şi incepe să adune de prin toată Italia pasageri şi pachete, căutănd adrese, băjbăind pe drumuri naţionale şi sătuce izolate, ajunge pe la Udine abia seara pe la 10... şi de aici mai are de făcut vreo 10-12 ore pănă la frontiera romănă", spune Radu Tusan. "Mă rugam la Dumnezeu să ajung odată la Braşov vie. Problema nu era că nu conducea bine, numai că era foarte obosit tipul, plecase de la Torino şi, bineinţeles, nu avea şofer de schimb. De vreo două ori era să adoarmă la volan, pănă i-am sărit toţi in cap şi i-am zis să se oprească să doarmă", işi povesteşte o romăncă experienţa cu microbuzul, pe forumul Romănia - Italia.

"Ii vezi că se umflă de cafele şi Redbull, că reduc sau accelerează fără motiv şi incepi să tremuri. Soluţia e să urli la el să oprească să doarmă o oră... Am intălnit şi cazuri rare cu intrebarea: «Ştiţi, sunt cam obosit, care dintre voi are permis?»", işi aminteşte Radu Tusan.

ALTE VARIANTE. Pentru un drum spre Romănia cu autocarul se plăteşte intre 80 şi 100 de euro. Cantitatea de bagaje este, de asemenea, limitată, iar cei care aleg această variantă se plăng de disconfort, de intărzieri, de micile şpăgi pe care le cer şoferii ca să le dea vameşilor, pentru ca maşina să treacă mai lesne prin punctele de frontieră. Cei care aleg să facă drumul cu maşina personală au două variante: prin Austria şi Ungaria, sau, mai scurt - prin Slovenia - Croaţia - Serbia. Mai nou, varianta din urmă a crescut in topul preferinţelor romănilor, mai ales după ce nu mai e nevoie de viză pentru Serbia. Costul combustibilului pentru un drum Torino - Bacău, de exemplu, nu trece de 200 de euro, la care se adaugă 40-50 de euro diferite taxe. Vorbim totuşi de un drum de peste 2.000 km, şi nu puţine au fost cazurile de romăni care au adormit la volanul maşinilor personale, in drum spre ţară, şi au murit pe şoselele din Austria sau din Ungaria.

Accident

Şase romăni au murit duminică, după ce microbuzul in care se aflau s-a răsturnat pe autostradă, in apropiere de Roma. Potrivit Romanian Global News, o parte din familiile victimelor va plăti pentru aducerea lor in ţară, iar o altă parte a apelat la o firmă de avocatură pentru a recupera cheltuielile legate de repatriere din asigurarea transporta-torului. Una din victime va fi inmormăntată in Italia, pentru că familia sa locuieşte acolo.

Două dintre cele trei persoane rănite in acelaşi accident sunt in stare gravă.

Avioane fără orar de zbor

Au orarul la vedere, dar practic nu ştii cănd pleci şi cănd ajungi. Costă puţin, dar numai dacă eşti pe fază şi prinzi biletele cu tarif mic. In general insă, dai cel puţin 250 de euro, bilet dus-intors, cu tot cu taxele de aeroport. Poţi lua, pentru cală, un bagaj de 25-30 kg (diferă de la o companie la alta), iar in cabină incă unul de 7-9 kg. Pentru fiecare kilogram in plus, la bagaje, plăteşti 5-7 euro.

Curse low coast fac legătura intre marile oraşe din Italia şi Bucureşti, Bacău, Iaşi, Timişoara, Arad, Cluj-Napoca etc. Avantajul lor e legat de durata mică a drumului (trei-patru ore), dezavantajele se referă la neseriozitatea companiilor aeriene, care-şi fac pasagerii să aştepte şi căte o zi prin aeroporturi, pentru a se imbarca. Varianta cu avionul nu e rentabilă pentru cei care stau in oraşe fără aeroport. De exemplu, o persoană care ar călători dintr-o localitate aflată la 200 km de Milano, ca să ajungă la 200 km de Bucureşti, ar trebui să plătească in plus incă cel puţin 80 de euro (transportul pănă la Milano, transportul Aeroportul Otopeni - gară/autogară, şi de acolo spre localitatea unde vrea să ajungă).

Citeşte mai multe despre:   diaspora,   drum

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Olt: Peste 6.000 de doze de vaccin antigripal, repartizate pentru imunizarea copiilor

Olt: Peste 6.000 de doze de vaccin antigripal, repartizate pentru imunizarea copiilor
Peste 6.000 de doze de vaccin antigripal au fost repartizate în judeţul Olt, din achiziţia Ministerului Sănătăţii, pentru imunizarea copiilor, aceştia fiind prima categorie considerată la risc pentru care este...

Activităţile de producţie au scăzut în Statele Unite în septembrie

Activităţile de producţie au scăzut în Statele Unite în septembrie
Activităţile de producţie au scăzut semnificativ în Statele Unite în septembrie, parţial din cauza crizei care afectează industria auto şi reţelele de aprovizionare cu piese şi materii prime, informează...

31 de medici și asistenți din Moldova au ajuns la Iași, să ajute România în criza sanitară

31 de medici și asistenți din Moldova au ajuns la Iași, să ajute România în criza sanitară
31 de medici și asistenți din Moldova au ajuns la Iași, să ajute România în criza sanitară. Este vorba despre 22 medici și asistenți, 8 paramedici și 1 medic SMURD. Luni, pe platoul Inspectoratului pentru Si...

Dragnea: Ordonanța 13 a fost ideea lui Marian Neacşu și a lui Marcel Ciolacu

Dragnea: Ordonanța 13 a fost ideea lui Marian Neacşu și a lui Marcel Ciolacu
Celebra Ordonanță 13 a fost ideea lui Marian Neacşu și a lui Marcel Ciolacu, declară Liviu Dragnea. Întrebat de ce nu s-a opus ordonanței, fostul lider social-democrat răspunde: „Nu mai puteam să mă...

Economia Chinei frânează. PIB-ul celei mai mari puteri a lumii sub așteptări

Economia Chinei frânează. PIB-ul celei mai mari puteri a lumii sub așteptări
Economia Chinei și-a încetinit ritmul de creștere la 4,9% în perioada iulie-septembrie 2021 din cauza crizei imobiliare și de electricitate, scrie AFP. PIB-ul a avut un avans de 4,9% în trimestrul al...

Doi polițiști din Cluj, acuzați că luau mită între 200 și 500 de lei de la șoferi

Doi polițiști din Cluj, acuzați că luau mită între 200 și 500 de lei de la șoferi
Doi polițiști din Cluj sunt acuzați că în perioada mai-octombrie 2021 au pretins și primit de la mai mulți șoferi care au fost prinși cu abateri la regimul rutier sume de bani cuprinse înte 200 și 500 de...

Ministerul de Finanţe a împrumutat luni de la bănci suma de 300 milioane lei

Ministerul de Finanţe a împrumutat luni de la bănci suma de 300 milioane lei
Ministerul de Finanţe a împrumutat luni de la bănci suma de 300 milioane lei, printr-o emisiune de obligaţiuni scadentă în 2029, la o dobândă anuală de 4,85%. Ministerul de Finanţe a redeschis o emisiune de...

Primii miniștri propuși de Cioloș vor fi audiați marți la ora 10.00

Primii miniștri propuși de Cioloș vor fi audiați marți la ora 10.00
Primii miniştri propuşi să facă parte din viitorul Cabinet Cioloș vor fi audiaţi marți la ora 10.00. Este vorba de Iulia Popovici la Cultură și Tudor Pop la Ministerul Tineretului. Urmează, la ora 11.00,...

Virgil Popescu: Veşti bune pentru milioane români! Consumatorii casnici vor plăti maxim 71 de bani pe KWh, exact cât plăteau anul trecut

Virgil Popescu: Veşti bune pentru milioane români! Consumatorii casnici vor plăti maxim 71 de bani pe KWh, exact cât plăteau anul trecut
Consumatorii casnici vor plăti maxim 71 de bani pe KWh, exact cât plăteau anul trecut, a scris luni seară, pe Facebook, Virgil Popescu.    „Veşti bune pentru milioane români! Consumatorii...

Administraţia SUA este îngrijorată de rachetele hipersonice dezvoltate de China şi Rusia

Administraţia SUA este îngrijorată de rachetele hipersonice dezvoltate de China şi Rusia
Administraţia Joseph Biden a exprimat preocupări, luni, în legătură cu rachetele hipersonice dezvoltate de China şi Rusia, avertizând că tehnologia balistică de acest tip reprezintă un pericol pentru pacea...

Dragnea vorbește despre planurile președintelui Klaus Iohannis cu criza politică

Dragnea vorbește despre planurile președintelui Klaus Iohannis cu criza politică
Klaus Iohannis a vrut ca PNL să fie controlat de el 100% și nu putea face asta cu Ludovic Orban și a mai vrut ca cel care face propunerile pentru șefii parchetelor să fie omul lui, spune Liviu Dragnea:„își bate...

VIDEO Cioloş: Sperăm ca forţele politice din Parlament să înţeleagă urgenţa, să acţioneze cu bună-credinţă

VIDEO Cioloş: Sperăm ca forţele politice din Parlament să înţeleagă urgenţa, să acţioneze cu bună-credinţă
Premierul desemnat, Dacian Cioloş, a declarat, luni, după depunerea listei şi programului de guvernare, ca speră să se ajungă la o "pace politică", printr-o decizie a forţelor politice de a trece...

Polonia şi Slovenia vor să ajute România în contextul pandemiei de COVID-19

Polonia şi Slovenia vor să ajute România în contextul pandemiei de COVID-19
Preşedintele Klaus Iohannis a participat luni, la o întâlnire în format videoconferinţă cu preşedintele Consiliului European, Charles Michel, cu omologul din Lituania şi premierii din Polonia, Slovacia şi...

Comisia Europeană: certificatul digital al UE privind COVID este un succes la nivel mondial

Comisia Europeană: certificatul digital al UE privind COVID este un succes la nivel mondial
Certificatul digital al UE privind COVID este un succes la nivel mondial. Documentul a devenit un standard global cu peste 591 de milioane de certificate, anunță Comisia Europeană. Luni, Comisia Europeană a...

Roman: Când se va constitui o majoritate, atunci e important să se discute votul în plen pentru preşedintele Camerei Deputaţilor

Roman: Când se va constitui o majoritate, atunci e important să se discute votul în plen pentru preşedintele Camerei Deputaţilor
Deputatul PNL Florin Roman, preşedinte interimar al Camerei Deputaţilor, a afirmat, luni, că se va putea discuta despre votul în plen pentru conducerea forului legislativ atunci când se va constitui o majoritate. ...
Serviciul de email marketing furnizat de