Jurnalul.ro Ştiri Externe John Nash - “A beautiful mind”, geniul făcut celebru de Hollywood, a primit un nou premiu echivalent cu un “Nobel” (al matematicii de această dată)

de Cristinel C. Popa    |    02 Apr 2015   •   13:28

Pentru contribuţii importante în dezvoltarea noţiunilor din domeniului matematicii există premii importante, cum ar fi: Medalia Fields, Premiul Norbert Wiener, Premiul Bocher, Abel şi altele. Recent, deja laureatul Nobel în economie, marele matematician american John Nash, cunoscut publicului larg din celebra peliculă cinematografică “A beautiful mind” a primit premiul Abel, considerat un “Nobel al matematicii”. El va împărţi cei 765.000 de dolari atribuiţi o dată cu distincţia cu Louis Nirenberg, un alt geniu al matematicii (şi el cu numeroase premii în domeniu), pentru contribuţia lor în domeniul ecuaţiilor cu derivate parţiale. Revistele de ştiinţă importante ale lumii descriu pe larg ultima “ispravă” a lui John Nash. Nash este profesor la Universitatea Princeton, iar Nirenberg la Universitatea New York. Contribuţiile lui Nash, care a petrecut cea mai mare parte a carierei ca cercetător la Princeton, în acest domeniu, sunt considerate chiar mai importante decât cercetările sale în teoria jocurilor care i-au adus primul Premiu Nobel (economie). Ecuaţiile cu derivate partiale sunt considerate fundamentale pentru matematică, având legătură cu alte ştiinţe, precum fizica, chimia, medicina, spune matematicianul Robert Kohn, care explică faptul că “Louis Nirenberg şi John Nash au avut o influenţă foarte mare prin rezolvarea unor probleme importante EDP, dar mai ales, prin introducerea unor noi metode şi idei în această privinţă…Unele din noţiunile dezvoltate de Nash şi Nirenberg au fost introduce de matematicianul german Bernhard Riemann, şi dezvoltate mai târziu de către Albert Einstein pentru a descrie curbura spaţiu-timp, în teoria sa generală a relativităţii”, arată revista Nature.com. Nash, acum în vârstă de 86 de ani şi Nirenberg (90 de ani) se cunosc din 1950, când John a vizitat Universitatea din New York. După cum se ştie, încă din acea perioadă, John Nash a început să se confrunte cu probleme psihice, avea iluzii paranoide, lucru care l-a împiedicat să-şi continue lucrările de cercetare, însă afecţiunea sa a fost diminuată până la recuperarea aproape completă în anii ’90. Refăcut, în 1994 el a fost prezent la Stockholm la ceremonia prin care i se atribuia Premiul Nobel, din aceeaşi perioadă provenind şi ecranizarea cinematografică ce prezintă viaţa sa - “A beautiful mind”. Nirenberg a preferat întotdeauna să lucreze în colaborare cu alţii, spunând că de fapt matematica este o mare familie. Mai mult, el este de părere că este fructuoasă şi colaborarea cu oamenii de ştiinţă care nu cunosc foarte bine matematica, el afirmând că acest lucru poate duce chiar la descoperiri şi rezultate importante. În istoria de 13 de ani al Premiului Abel, Nirenberg este al patrulea câştigător de la Institutul Courant, unde şi-a mai desfăşurat activitatea, după Peter Lax (2005), Srinivasa Varadhan (2007) şi remarcabilul matematician rus Mihail Gromov (2009). Premiul Abel, numit după matematicianul norvegian Niels Henrik Abel, este în valoare de şase milioane de coroane (aprox. 765.000 de dolari americani), şi este acordat de Academia Norvegiană de Ştiinţe şi Litere. Nash şi Nirenberg, câştigătorii acestui deosebit de important premiu pe 2015, vor fi prezenţi la gala specială ce le va fi destinată în luna mai, la Oslo, pentru a fi onoraţi şi pentru a li se înmâna premiile.

Portretul unui geniu, matematică şi schizofrenie