x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Malaezia, blestemul aviatic. Încă un avion malaezian dispărut, cu 162 de oameni la bord

Malaezia, blestemul aviatic. Încă un avion malaezian dispărut, cu 162 de oameni la bord

de Marina Constantinoiu    |    28 Dec 2014   •   17:04
Malaezia, blestemul aviatic. Încă un avion malaezian dispărut, cu 162 de oameni la bord

2014 rămâne un an negru pentru aviaţia malaeziană cel puţin, după pierderea a două avioane ale companiei naţionale Malaysia Airlines, şi acum după un nou incident aviatic înregistrat cu un avion al companiei AirAsia. Avionul, un Airbus A320 (zborul QZ8501) a dispărut duminică între Indonezia şi Singapore, cu 162 de oameni la bord, prăbuşindu-se, cel mai probabil, în apele din apropierea insulei Belitung, după ce s-a confruntat cu turbulenţe şi a încercat să devieze de la traseul de zbor stabilit iniţial.

La bordul aeronavei se aflau 155 de pasageri, între care 149 de indonezieni, trei coreeni, un britanic şi un malaezian. Copilotul aeronavei era francez.

Client important al Airbus

AirAsia este cel mai mare transportator aerian cu tarife reduse (low cost) din Asia şi un client important al constructorului aeronautic european Airbus.Dispariţia avionului Airbus A320-220, la o oră după decolarea sa de pe aeroportul internaţional Juanda din Surabaya, este primul incident grav înregistrat de AirAsia în cei 13 ani de activitate. Avionul dispărut era operat de AirAsia Indonesia, o filială deţinută în proporţie de 49% de AirAsia.

Înfiinţată în 1994 la Kuala Lumpur, compania era '”muribundă” în anul 2001, când a fost achiziţionată de Tony Fernandes, fost director la grupul american Time Warner. În pofida crizei prin care a trecut transportul aerian mondial după atentatele de la 11 septembrie, Fernandes a pariat pe creşterea explozivă a transportului aerian în Asia, ca urmare a apariţiei unei clase mijlocii avide să călătorească. Motto-ul AirAsia este “Now Everyone Can Fly” (“Acum toată lumea poate zbura”). În aceste condiţii, AirAsia a devenit o companie rentabilă din 2002, iar în 2003 Fernandes a rambursat datoriile de 11 milioane de dolari pe care le-a asumat în momentul preluării companiei.

Între timp, compania AirAsia s-a extins rapid prin crearea de filiale în Asia de Sud-Est şi are opt astfel de unităţi în Thailanda, Indonezia, India şi Filipine şi deserveşte aproximativ 120 de destinaţii din China până în Australia, de la Hong Kong până în India.

Mai profitabilă decât Malaysia Airlines

De trei ori mai profitabilă decât compania aeriană naţională Malaysia Airlines, AirAsia deţine din 2009 titlul anual de cea mai bună companie aeriană low cost din lume, premiu decernat de firma londoneză Skytrax, devansând compania Virgin a miliardarului Richard Branson. Flota AirAsia este compusă în întregime din avioane Airbus, compania malaeziană fiind unul dintre principalii clienţi ai constructorului european.  Traficul aerian low cost în Asia s-a triplat în decurs de 10 ani, fiind evaluat undeva între 50 şi 70 de milioane de pasageri în 2013, adică 20% din traficul aerian regional.

Listele de pasageri ale avionului dispărut relevă că 23 de persoane care se înregistraseră pentru acest zbor nu s-au îmbarcat din motive deocamdată neclarificate, potrivit publicaţiei Strait Times. Astfel, printre acestea se află 11 bărbaţi, opt femei şi patru copii.
Cererea piloţilor de a lua altitudine pentru a evita mase importante de nori de ploaie este o procedură normală, a indicat expertul indonezian în aviaţie, Dudi Sudiboyo: “Nu este nimic straniu în aceasta, ceea ce s-a petrecut după ridică un semn de întrebare”, a adăugat el.

Căutările pentru descoperirea unui avion al AirAsia dispărut duminică dimineaţă între Indonezia şi Singapore cu 162 de persoane la bord au fost suspendate pe durata nopţii şi vor fi reluate luni dimineaţă, a anunţat Ministerul indonezian al Transporturilor.

×
Subiecte în articol: airasia flight qz8501