Proiectul gazoductului Nabucco West, care săptămâna trecută a fost respins pentru transportul gazelor naturale din Marea Caspică în Europa, nu este mort şi ar putea fi în continuare o opţiune pentru a transporta volume suplimentare de gaze naturale pe termen lung, a declarat comisarul european pentru Energie, Guenther Oettinger, într-un articol publicat vineri în cotidianul austriac Wirtschaftsblatt.
“Acesta este doar începutul. Decizia de a construi TAP şi de a transporta mai multe gaze naturale la o dată ulterioară înseamnă că ruta de furnizare spre Austria, cunoscută în prezent sub denumirea Nabucco West, este în continuare în discuţie”, a apreciat Guenther Oettinger.
Comisarul european a mai spus că decizia de săptămâna trecută nu a fost despre alegerea uneia dintre cele două rute de tranzit, ci despre deschiderea aşa-numitului coridor sudic pentru furnizarea de gaze naturale din Marea Caspică. Uniunea Europeană sprijină de mult timp deschiderea coridorului sudic pentru a-şi reduce dependenţa de gazele naturale ruseşti.
Aceste declaraţii vin după ce, la sfârşitul lunii trecute, Consorţiul Shah Deniz a ales proiectul gazoductului Trans Adriatic Pipeline (TAP) pentru transportul gazelor naturale spre Europa via Grecia şi Italia. Nabucco Vest şi Trans-Adriatic Pipeline erau singurele două proiecte care concurau pentru furnizarea de gaze naturale din Azerbaidjan în Europa. Trans Adriatic Pipeline (TAP) ar urma să transporte anual 10 miliarde metri cubi de gaze naturale produse în Azerbaidjan de consorţiul Shah Deniz până în Europa, via o conductă cu o lungime de 870 de kilometri care ar urma să ajungă până în Italia, via Grecia şi Albania.
Conducta Nabuco urma să facă conexiunea cu Trans Anatolian Pipline (TANAP), la graniţa turco-bulgară, tranzitând Bulgaria, România şi Ungaria, până la terminalul central-european de redistribuire de la Baumbarten, Austria. Acţionarii Nabuco sunt OMV (Austria), FGSZ (Ungaria), Transgaz (România), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria) şi Botas (Turcia).
După alegerea proiectului TAP, acţionarii Nabucco au anunţat că au de gând să discute care va fi următorul pas pentru proiectul lor. La rândul său, grupul OMV, unul dintre acţionarii Nabucco, a declarat că ar putea să-şi îndrepte atenţia spre livrarea de gaze naturale Europei din regiunea Mării Negre.
Respingerea proiectului Nabucco şi selectarea TAP reprezintă o decizie economică şi geopolitică, consideră premierul român, Victor Ponta, potrivit agerpres.ro. "Mă bucur că au început să afle şi cei din România. Am văzut astăzi un interviu cu comisarul pentru energie, Günther Oettinger, care îi lămurea şi pe cei din România, care vorbeau prostii că nu s-a făcut Nabucco pentru că nu ştiu ce n-a făcut Bucureştiul şi sper că cine nu înţelegea ce s-a întâmplat, acum vor începe să înţeleagă. A fost o decizie economică, geopolitică, dar nu trebuie să ne plângem, trebuie să ne pregătim pentru celelalte variante'', a spus Ponta.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi seara, la postul de televiziune Digi 24, că Uniunea Europeană nu a reuşit să impună proiectul Nabucco, menţionând totodată că personal s-a luptat până în ultimul moment ca acest proiect să funcţioneze.
"S-a dovedit, marea poveste a solidarităţii şi a politicii europene în domeniul energiei, s-a dovedit doar o declaraţie fără acoperire. Vreau să fiu foarte clar: sigur că ne pare rău, dar o să vă dau şi partea dulce, dacă mai discutăm, din toată treaba asta, adică poate fi ceva dulce. A fost un proiect al Uniunii Europene, nu numai Austria, Ungaria, România şi Bulgaria n-au reuşit să impună proiectul, ci Uniunea Europeană. În faţa cui s-au înclinat? În faţa a două mari companii, una norvegiană şi alta elveţiană", a menţionat preşedintele, citat de agerpres.ro
Traian Băsescu a explicat că au existat nişte semne, cu oarecare timp rezonabil înainte, în sensul că Gaz de France a cumpărat acţiuni la Nabucco şi EON la TAP, ceea ce arăta că exista un echilibru de opţiune.
"Cuvântul cel mai greu l-a avut până la urmă cel mai mare operator al zăcământului, care era British Petroleum. Tranzitul pe TAP este mult mai ieftin decât tranzitul pe Nabucco, e şi distanţa mai mică şi zăcământul Shah Deniz II, care furnizează gazul pentru TAP, este mult mai puţin bogat decât s-a estimat iniţial. Nabuco era proiectat pentru 30 de miliarde de metri cubi pe an, ori se pare că mai multe de 10 miliarde nu se pot furniza, aşa cum arată acum zăcământul", a spus Băsescu. Totodată, Traian Băsescu a menţionat că a ştiut că proiectul Nabucco a picat exact în momentul în care s-a întâmplat acest lucru, spunând că s-a zbătut pentru acest proiect până în ultimul moment.