Celebra păpuşă Barbie, cu picioare interminabile şi bust “îndrăzneţ”, jucăria care a bătut toate recordurile de succes în rândurile fetiţelor, a ajuns la 50 de ani şi se confruntă cu o cădere ireversibilă a vânzărilor. Totuşi, pentru aniversare, ea se îmbracă de la Prada.
Barbie a “văzut lumina zilei” la 9 martie 1959 în Wisconsin (nordul Statelor Unite), numele păpuşii-manechin fiind Barbara Millicent Robert, glumeşte AFP. Frumuşica, înaltă de 29 de centimetri, a fost vândută în acel an în 300.000 de exemplare. De atunci, acuzată deseori că deformează imaginea femeii în mintea fetiţelor şi că favorizează anorexia, jucăria cea mai vândută din lume potrivit studiilor de piaţă a inspirat peste 70 de creatori dintre cei mai cunoscuţi, fan-clubul său numără 18 milioane de membri, “socializează” pe Facebook şi MySpace dar, mai ales, a revoluţionat moda pentru copii şi pe cea a părinţilor. Femeile care au crescut în spatele Cortinei de Fier spun că au visat toată copilăria să aibă o păpuşă Barbie şi multe mame sunt mândre astăzi de colecţia lor de astfel de jucării.
SE ÎMBRACĂ DE LA PRADA
La 12 februarie începe Săptâmâna Modei de la New York, iar
organizatorii au programat un eveniment în cursul căruia “cincizeci de stilişti
o vor celebra pe Barbie drept simbol al modei, prezentând o paradă a celor trei
generaţii (Trecut, Prezent şi Viitor)”. Francezul Christian Louboutin va răspunde
de pantofi, Vera Wang a conceput o rochie de mireasă care va fi vândută la
15.000 de dolari în versiunea “mărime naturală”, iar păpuşa cu aceeaşi rochie
va putea fi cumpărată la un preţ de 159,99 de dolari de la “Toys’R’Us”, magazinul
din Times Square în care Barbie dispune de un colţ întreg transformat în palat în
care domină culoarea roz. Fabricantul de jucării Mattel, “tatăl” lui Barbie, a
semnat recent un contract cu Asociaţia Creatorilor Americani, preşedinta Diane
von Furstenberg văzând în Barbie “o femeie independentă, care are încredere în
ea şi dispune de capacitatea deosebită de a se amuza, rămânând în acelaşi timp
elegantă”. Editura Assouline publică o lucrare intitulată “Barbie”, care, la
preţul de 500 de dolari, o va înfăţişa pe “domnişorica” blondă îmbrăcată de la
Prada, Karl Lagerfeld sau Alexander McQueen.
108 PROFESII
Barbie a avut 108 meserii. Pentru acestea, a fost nevoie de
costume şi accesorii corespunzătoare. În total, un miliard de haine, se arată pe
site-ul său oficial, inclusiv o uniformă aprobată de Pentagon, în care s-a înrolat
în 1989. De-a lungul timpului şi-a schimbat look-ul de mai multe ori: în anii
’60 e genul Grace Kelly, în anii ’70 face parte din generaţia Woodstock, în
anii ’80 devine femeie de afaceri, iar în 1992 se prezintă la Casa Albă. În
2004, rupe legătura cu logodnicul ei Ken, făcând să curgă râuri de lacrimi şi cerneală.
PERICOLUL
La 50 de ani, Barbie este în pericol. Vânzările au continuat
să scadă dramatic în 2008, pentru al şaptelea an consecutiv de la apariţia concurentei
sale Bratz. Noua păpuşă are cap şi ochi nemăsurat de mari, iar ţinutele sale
dezvelesc buricul. Adevărat, Barbie a abordat la rândul ei moda acesta din anul
2000. Mattel spune că deţine drepturile asupra acestui produs creat de un fost
angajat şi lansat în 2001 de către MGA Entertainment, iar procesul care se desfăşoară
în prezent acordă victoria când uneia, când celailalte părţi. Ca şi cum aceste
necazuri nu ar fi fost suficiente, o apariţie iminentă ameninţă viaţa lui
Barbie. Cartea “Jucăria-Monstru: marea lume rea a lui Mattel”, în paginile căreia
autorul, Jerry Openheimer, dezvăluie ceea ce AFP a numit “turpitudinile sexuale”
ale lui Jack Ryan, inginerul care le-a dat chip lui Barbie şi Ken.