Peste jumatate dintre taxiurile care bat strazile Damascului sunt fabricate in Romania. "Inseamna ca oamenii aia nu ne prea au la inima!", comenta, ironic, un prieten caruia i-am spus cum sta treaba cu transportul prin capitala siriana.
Ei bine, nu. Ei sunt multumiti de Daciile noastre. Le folosesc pe toate, de la SuperNova la Solenza, ba chiar si Logan-uri, pe bulevardele superaglomerate sau pe strazile laturalnice ale Damascului, capitala arhiplina la orice ora din zi, dar si in provincie. Am zarit chiar si cateva Cielo si Matiz, ceea ce m-a facut sa ma simt "acasa" macar la capitolul transport.
Isi permit sa le exploateze din plin, pentru ca plimbarile cu taxiul in Siria nu sunt deloc costisitoare, data fiind subventionarea carburantilor. Ceea ce la Bucuresti la o ora de maxima aglomeratie ar costa 10 RON, in Damasc nu depaseste 1 USD, cu tot cu ciubuc.
INCREDIBIL. Ba, la o adica, am putea fi mandri de masinile noastre. Daca ati crezut ca reclama Peugeot-ului creat cu ciocanul de indianul nevoias, dar ambitios, nu are echivalent in realitate, va inselati. In Siria am descoperit ca viata bate publicitatea, iar masina cu trei roti exista si circula nestingherita! In plus, intr-o armonie perfecta, masini darapanate, dar cu motoare noi si claxoane dintre cele mai puternice isi fac loc voiniceste printre elegante si sclipitoare autoturisme occidentale, achizitionate in numar din ce in ce mai mare, in ciuda taxelor destul de piperate.
|
SURPRINS. Opa, ne fotografiaza doamna si aparem in ziar! |
NELIPSITUL CLAXON. Pomenirea claxonului nu este gratuita, caci el face parte din cotidianul sirian. Nu se poate sa nu-l auziti. Sau sa nu va aduca in stare de lesin, dupa doar doua, trei ore de plimbare prin Damasc, spre exemplu. Probabil ca sirienii si-au creat propriul sistem de protectie auditiva, ba chiar simt nevoia de o "infuzie" de sunet de claxon, caci altfel nu-mi explic de ce il folosesc pana la exasperare pentru orice, de la depasire la semnalizare, de la a echivala o injuratura la a atentiona un pieton. Aglomeratia face si ea parte din cotidian. Dar si nerespectarea regulilor de circulatie (am vazut masini pe contrasens, si nu doar o data!) atat de catre soferi, cat si de catre pietoni. La capitolul asta e consens. Mai grea e traversarea... Mi-am spus ca am dovada clara ca sunt in Orient, dar nu m-am putut abtine sa nu-l intreb pe guvernatorul Damascului, dr. Bisher Alsabban, ce ganduri are legat de circulatia si de poluarea aferenta din orasul pentru care deja exista un
proiect de infratire cu Bucurestiul.
|
SI TOTUSI EXISTA! Vehiculul motorizat, cu trei roti, o minune siriana |
TANAR SI NELINISTIT. Guvernatorul Damascului (numit in functie acum 8 luni) este tanar (42 de ani, desi nu-i arata nici pe acestia), de profesie stomatolog si plin de proiecte, foarte constient de problemele reale ale capitalei siriene, orasul in care traiesc peste 3 milioane de suflete si care creste vazand cu ochii. Cu o asemenea populatie si temperaturile ridicate, specifice zonei, e firesc sa ne intrebam cum se descurca municipalitatea cu strangerea gunoiului. Ei bine, serviciile de salubritate intervin de trei ori pe zi pentru a face curat, pentru ca a lasa gunoiul in bataia soarelui ore in sir ar fi o adevarata bomba ecologica. "Avem o problema reala cu aceste constructii ilegale", imi marturisea, intr-un interviu fara menajamente despre "bubele" orasului, pe care a acceptat sa-l acorde singurilor ziaristi din Romania participanti la Festivalul Drumului Matasii (eu si colegul meu de la Televiziunea Romana, Sandrino Gavriloaia). La capitolul circulatie sunt planuri mari cu monitorizarea electronica in oras, cu sanctionarea cu amenzi piperate, cu achizitionarea de autobuze Euro3, care sa prezinte un nivel scazut de poluare, dar si cu construirea mai multor pasaje, care sa faciliteze deplasarea prin urbe.
|
GUVERNATORUL. Ani putini, dar planuri multe pentru dr. Alsabban |
PROBLEMA. Damascul se extinde vazand cu ochii. Oficial si neoficial. Cartiere cu blocuri moderne si
apartamente care ajung la peste 200.000 USD au rasarit la marginea orasului, dar in aceeasi masura muntele la poalele caruia se intinde frumoasa capitala siriana, Kassioun-ul, se impovareaza cu noi constructii cu unul sau mai multe niveluri, fara autorizatie. Cineva imi povestea mecanismul. Cum e cate o sarbatoare si au cateva zile libere, baietii curajosi se pun pe treaba, sapa fundatia, ridica zidurile si, cu complicitatea climei, impun legea faptului implinit. Asa se face ca in ultimii trei ani orasul s-a extins atat pe verticala, cat si pe orizontala. Ca pe la noi, parcarile sunt o problema majora, motiv pentru care Primaria s-a gandit la o solutie ingenioasa: construirea lor sub parcurile orasului, care se afla in proprietatea sa. Primaria ofera terenul, investitorul vine cu banii si proiectul. Si mai beneficiaza si de scutiri de taxe o vreme! (continuare in numarul viitor)