Ieri, a fost inaugurata in orasul marocan Tanger, situat foarte aproape de sudul Spaniei, cea mai noua uzina a grupului Renault, o unitate in cadrul careia se vor construi modele Dacia, capacitatea anuala putand ajunge la 400.000 de unitati. Uzina a starnit controverse si ingrijorari in Franta, temerile fiind ca spre aceasta unitate de productie se vor indrepta noile proiecte ale aliantei Renault-Nissan, in detrimentul uzinelor mai vechi.
Maroc a devenit o noua "amenintare" pentru economia franceza, scrie Le Monde. Potrivit fostului ministru francez al Industriei, Christian Estrosi, "Afacerea din Maroc, o investitie care se ridica la 1 miliard de euro, este scandaloasa si foarte greu de suportat". Este un "comportament imoral", in conditiile in care statul francez detine 15% din actiunile Renault.
"Comportamentul Renault de a construi o uzina gigantica la Maroc, pentru a produce masini low-cost destinate Frantei si Europei este o strategie suicidara, atat pentru statul francez, cat si pentru Renault", a declarat deputatul Arnaud Montebourg, care a precizat ca aceasta afacere va destabiliza industria franceza, "si asa incercata".
Ingrijorarea francezilor vine in contextul in care in Franta se produceau aproape 2,7 milioane de automobile Renault, Citroën si Peugeot.
"Fabrica din Tanger permite dezvoltarea gamei low-cost", a asigurat seful producatorului auto francez, Carlos Ghosn. "Fara aceasta uzina nu vom putea fi capabili sa producem nici monovolumul Dacia Lodgy si nici micul vehicul utilitar. In orice caz, aceasta fabrica nu se va substitui alteia", a mai spus Ghosn.
Jurnalistii francezi scriu ca Uzina Dacia din Romania produce aproximativ 400.00 de unitati, o tinta vizata si de fabrica din Tanger prin angajarea a 6.000 de lucratori pana in 2014, pe un salariu de 240 de euro pe luna.
"Costul fortei de munca, combinat cu designul modelelor economice ne permit sa oferim masini accesibile si competitive", a declarat Arnaud Deboeuf, directorul programului Entry al Renault.
"Fabrica din Pitesti functioneaza la capacitate maxima astazi. Am analizat o dublare a productiei, dar nu a fost posibil. Capacitatea suplimentara pentru productia Lodgy a fost localizata in Tanger. Capacitatea fabricii din Tanger va creste pentru a ajunge la nivelul celei din Pitesti (de circa 350.000 de unitati). Nu avem idei preconcepute: cele doua fabrici ar putea avea un model comun pentru a compensa cand productia este prea ridicata intr-o parte", a mai spus Deboeuf.
Renault a investit deja 600 de milioane de euro la fabrica din apropierea orasului Tanger, iar costul celei de-a doua linii de productie ar putea ajunge la 400 de milioane de euro, in functie de modelul care va fi produs.