x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Ancheta EADS bate iar la ușa României

Ancheta EADS bate iar la ușa României

de Dan Constantin    |    26 Oct 2017   •   10:16
Ancheta EADS bate iar la ușa României
Sursa foto: Vadim Ghirda/AP

Gigantul european al aeronauticii - AIRBUS - se află sub presiunea unor investigații care vizează acte de corupție. Anchete ale SFO - organ care cercetează fraude majore în Marea Britanie - și PNF (Parchetul Financiar al Franței) cercetează relații cu intermendiari care ar fi facilitat vânzări masive ale grupului franco-german condus acum de Tom Enders. O altă anchetă, în Germnaia, a Parchetului din Munchen, se apropie de final fără a fi depistate „fapte majore de corupție”, potrivit unei surse citate de Der Spiegel. În România, ancheta DNA pornită în 2014 de Codruța Kovesi în dosarul Frontiera - EADS, legată de finanțări umflate și comisioane ilegale, s-a înțepenit pe parcurs. Guvernele de la Paris și Berlin urmăresc cu îngrijorare evoluția anchetelor, care au mize economice și politice uriașe.

Managementul de vârf al AIRBUS se află în stare de schizofrenie extremă, nota publicația Intelligence on line în iulie 2017. Nu mai puțin de 17 anchete jurnalistice realizate de această publicație în perioada 2014-2017 vizează probleme de corupție din cadrul companiei aeronautice. Tom Enders, CEO Airbus, angajat într-o reorganizare completă și uneori brutală a activității comerciale a grupului în ultimii doi ani, este ținta unor investigații ale procurorilor din Austria în dosarul Eurofighter. Aparatele au intrat în dotarea aviației militare austriece, dar sunt suspiciuni privind plăți ilegale care se ridică până la două miliarde euro. Contractul a fost negociat când Enders se afla la conducerea diviziei EADS (fostul nume al AIRBUS) de echipamente militare. Mecanismul șpăgilor se rula printr-o firmă-ecran din Austria, la fel ca în dosarul Microsoft, așa cum l-au descris și procurorii DNA.

Băsescu dă indicii, Ţiriac dezmințiri

Băsescu Traian, ca președinte al României, a avut suficiente informații legate de anchetele procurorilor. El a legat dosarul Microsoft de EADS, divulgând cu intenție o parte a anchetei lăsate în nelucrare. ,,Sunt nouă firme și persoane care se regăsesc și în MICROSOFT”, spunea doct Băsescu. El a revenit asupra subiectului, dând apoi informații cu lingurița, indicații în doze homeopate pentru anchete, deși știa că filiera Coldea-Kovesi filtrează munca procurorilor. Un fost ofițer SRI face acuze grave, fără probe, spunând că DNA îi protejează pe Ion Țiriac și pe Coldea în anchetă. Numele lui Țiriac a mai fost pomenit în câteva anchete de presă, și în țară, și în străinătate, fostul tenisman dezmințind orice amestec cu afacerea EADS-Frontiera. El a spus că simplele legături de afaceri cu firme sau companii nu sunt elemente care să-l implice. Țiriac a fost reprezentant în România al companiei Daimler Chrysler, de unde a pornit Thomas Enders afacerea Frontiera. Nu l-a aprobat nici pe fostul ministru Blaga, care a făcut referiri la comisioane ilegale, vărsate pentru campania electorală a adversarilor lui Băsescu. În 2009, Țiriac a vândut acțiunile afacerii cu mașini Mercedes către Daimler. Klaus Mangold, fost șef la Daimler, și alți oameni de afaceri din constelația Rotshild și Unicredit Bank vin încă la împușcat mistreți pe domeniul de la Balc. Cătălin Cedric Ghigea, fostul reprezentant al nemților de la EADS în România, a devenit aproape invizibil

De ce fuge AIRBUS de corupție

Pentru Tom Enders, fost consilier parlamentar și membru al clubului Bilderberg, este esențial ca ștampila de corupție să nu fie lipită de grupul AIRBUS. A luat case de avocatură americane ca să cerceteze de doi ani afacerile companiei pentru a obține certificarea de companie curată. A renunțat, cu riscuri enorme comerciale și juridice, la comisionarii din țările puțin transparente din Asia. O condamnare pentru corupție a grupului ar fi fatală pentru afaceri - eliminarea pentru 5 ani de la licitaţiile guvernamentale și o sancțiune financiară care poate ajunge la maximum 30 la sută din cifra de afaceri AIRBUS, care a fost anul trecut de 66,58 miliarde de euro.

 

×
Subiecte în articol: airbus