Pentru sezonul de croaziere 2016, care va începe pe 28 martie odată cu sosirea navei de pasageri MSC Opera, doar 22 de pacheboturi şi-au planificat escale turistice în Portul Constanţa. În 2015, la terminalul de pasageri, au sosit 36 nave de croazieră cu 35.000 turişti la bord, asigurând poziţia de top în Marea Neagră a Portului Constanţa, cu cele mai multe nave de croazieră şi cei mai mulţi pasageri din regiune.
Potrivit unui comunicat de presă al directorului general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Valeriu Ionescu, din totalul celor 22 de nave de pasageri care au fost avizate până acum pentru escale turistice la Constanţa, şapte nave vor sosi pe fluviu şi pe Canalul Dunăre-Marea Neagră.
'După cum se observă, se menţine tendinţa sosirii în Marea Neagră a pasagerelor de capacitate mare, cele mai multe din generaţia nouă, cu servicii de calitate şi multiple facilităţi la dispoziţia turiştilor dar în contextul actual, sezonul 2016 se anunţă a fi atipic, din punct de vedere al sosirilor pentru aceste categorii de nave, dar noi continuăm eforturile pentru atragerea companiilor de croazieră şi a turiştilor în Portul Constanţa', se arată în comunicatul de presă.
Cu privire la structura planificărilor pentru escale turistice în actualul sezon de croaziere, se remarcă Compania MSC, care şi-a planificat şase sosiri, cu navele MSC Opera şi MSC Lirica, dar şi revenirea Companiei Costa Crociere în Marea Neagră şi în Portul Constanţa, cu nava Costa Neoromantica.
De asemenea, anul acesta Portul Constanţa va găzdui şi ce-a de-a doua ediţie a competiţiei Black Sea Tall Ships Regatta, între 8 şi 11 septembrie, la care vor lua parte cele mai spectaculoase veliere din lume.
O prezenţă deosebită în acest an va fi velierul Royal Clipper, una dintre cele mai luxoase nave de croazieră din lume, lansată la apă în anul 2000, în prezenţa reginei Silvia a Suediei, care a avizat două sosiri la Constanţa, în lunile mai şi iunie.
Royal Clipper, supranumită Steaua Mărilor, este un velier cu cinci catarge. Nava de croazieră a fost proiectată de arhitectul naval polonez Zygmunt Choreń pentru Compania Star Clippers Ltd. din Suedia care a construit-o folosind o coca din oţel existentă, care a fost modificată în Şantierul Naval Gdańsk. Interiorul clasic al navei a fost definitivat şi finisat în Şantierul Naval Merwede în iulie 2000. Lucrările de renovare au inclus frescografii realizate de Rainer Maria Latzke, care completează interiorul mediteranean al navei.
Nava a fost proiectată având la bază modelul unei celebre nave de război germane, velierul din oţel cu cinci catarge Preusen, construit în 1902, având la bază proiectul inginerului Georg Wilhelm Claussen. Potrivit datelor tehnice, nava are greutatea de 5.000 de tone brut, lunginea de 134,8 m, cinci catarge şi este propulsată de 42 de vele cu o suprafaţă totală de 5.202,6 m˛ dar şi de două motoare Caterpilar diesel de 3.516 C.P. Velierul de croazieră poate ambarca 227 de pasageri în cele 114 cabine de lux şi are echipajul alcătuit din 106 marinari şi stuarzi.
Compania armatoare, Star Clippers susţine că ea este cea mai mare "corabie adevărată ", construită vreodată, de când a fost lansat la apă originalul velier Preussen. Nava este inclusă în Guinness World Records drept nava în serviciu având ce-a mai mare suprafaţă velică de acţiune la bord, cu cei 5.202 de metri pătraţi de velatură. Nava este înregistrată în Malta. AGERPRES