Nimeni nu-şi asumă vina pentru surparea terenului pe șantierul metroului, blocarea traficului şi pericolul de prăbuşire a unor clădiri. Proprietarii vor să fie despăgubiţi, dar până la proces, cei evacuaţi ar putea să-şi petreacă Sărbătorile fără a beneficia de sprijin din partea Primăriei Capitalei. PMB are zeci de apartamente disponibile pentru astfel de situaţii.
Pentru surparea drumului, în zona Eroilor, din Capitală, ar putea fi vinovată Varvara – utilajul care sapă galeriile din subteran, pentru că a spart un puţ de apă şi aşa s-a produs accidentul. Constructorii, însă, au declarat că nu este vina lor, ci a calităţii terenului. Şi ministrul Transporturilor a declarat că pământul e de vină, deşi, ca ministru, ar fi trebuit să ştie că toate aceste probleme sunt specificate în studiul de fezabilitate, cu tot cu soluţiile tehnice şi bugetul aferent fiecărei soluţii propuse. „Am găsit caverne, am găsit construcţii subterane, am găsit zone de nisip. Toate aceste zone se mişcă. Ceea ce ne dorim este ca, după apariţia acestor fenomene, să le oprim, să le controlăm, să le remediem şi, mai departe, să securizăm zona şi să continuăm proiectul în condiţii de siguranţă pentru cetăţeni”, a declarat ministrul Transporturilor, Dan Costescu.
S-a vehiculat ideea că studiile de fezabilitate nu conțineau precizări referitoare la pericolele reprezentate de terenul nisipos, cavernos și cu infiltrare de apă, în zona Eroilor, dar este greu de crezut că ar fi fost așa, pentru că firma care a realizat studiile a făcut toate cercetările pentru construirea metroului, încă din 1975. „Metroul SA este proiectantul pentru extinderea reţelei de metrou, încă din 1989, dar a fost și înainte de 1989”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Evelin Croitoru, purtător de cuvânt al Metrorex, precizând că încă nu a primit, de la departamentul Investiţii, informaţii despre suma totală investită în studiile de fezabilitate pentru M5.
Problemele terenului din această zonă sunt studiate la facultăţile de construcţii din ţară, având ca exemplu chiar studiile de fezabilitate realizate de Metroul SA, devenite material didactic.
Cercetările de atunci au fost folosite la studiile ulterioare, necesitatea extinderii fiind proiectată încă din 1989 şi aprobată, prin hotărâre de guvern, în 1990. A urmat o a doua porţiune pentru care s-a făcut studiu de fezabilitate, aprobat prin Hotărâre de Guvern, în 1996. Acestea au fost studiile făcute pentru două tronsoane, apoi au urmat alte studii aprobate de Guvern în 2008, completându-se cu noi studii în 2010-2015, de câte ori au fost alocate fonduri, inclusiv pentru studiile de fezabilitate.
După primele surpări, din luna mai, care apăruseră în zona Academia Militară, nu s-au luat măsuri şi nu s-a făcut o anchetă care să stabilească din ce cauză s-a ajuns la acea situaţie.
"Chiar dacă au umplut cu beton în porţiunea respectivă, săpăturile s-au făcut acolo cu un anumit scop şi trebuie să fie reluate. Mai mult, dacă acelaşi fenomen este extins pe o porţiune mai mare, ar trebui să se aplice această soluţie de umplere cu beton pe toată suprafaţa afectată, pentru a se evita eventuale prăbuşiri" - Prof. Nicolae Boţuspecialist în studii geotehnice
În urma surpării, clădirile afectate ar trebui să fie reconsolidate. Proprietarii spun că au văzut crăpături pe scara blocului sâmbătă dimineaţă
Primăria Capitalei nu a luat încă o decizie cu privire la cazarea proprietarilor evacuaţi în cele peste 100 de apartamente libere, destinate situaţiilor de urgenţă de acest fel.