Jurnalul.ro Ştiri Observator ALARMĂ - Lista plantelor care trebuie salvate urgent

ALARMĂ - Lista plantelor care trebuie salvate urgent

de Ionut Teodorescu    |    25 Oct 2008   •   00:00
ALARMĂ - Lista plantelor care trebuie salvate urgent

Biologii americani alcătuiesc lista speciilor de plante care trebuie salvate, în condiţiile în care Terra se confruntă cu un fenomen de extincţie în masă a plantelor şi a animalelor, potrivit unui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, preluat de dailymail.co.uk.

O echipă de cercetători de la Universitatea din Santa Barbara a indicat că Pământul se află, în prezent, la mijlocul celei de-a şasea mari perioade de extincţie. Din acest motiv, oamenii de ştiinţă sunt prinşi într-o cursă contracronometru, pentru a stabili care specie trebuie să fie neapărat salvată. Conform acestui studiu, efectuat în 40 de regiuni de pe glob, speciile care au caractere genetice unice sunt cele cu cea mai mare importanţă asupra ecosistemului, şi ele ar trebui să se afle în fruntea listei plantelor ce trebuie să fie conservate. Pierderea unei plante unice, precum floarea sălbatică piciorul cocoşului, ar avea un impact mai mare asupra ecosistemului decât dispariţia margaretelor sau a florii-soarelui. Acestea două din urmă sunt strâns înrudite şi, dacă una din ele dispare, cealaltă va putea foarte uşor să umple nişa rămasă liberă.

PRIORITARE PENTRU CONSERVARE

Viaţa pe Pământ a cunoscut deja cinci mari perioade de extincţii în istoria de patru miliarde de ani a planetei. Ultima dintre ele, care ca dus la dispariţia bruscă a dinozaurilor şi a jumătate din speciile marine, a avut loc în urmă cu 65 de milioane de ani, la sfârşitul cretacicului. "Extincţia actuală este cauzată de activităţile umane, de asfaltările masive şi de creşterea nivelului de poluare", a declarat Bradley Cardinale, coautor al studiului şi profesor la Universitatea Santa Barbara. Pământul poate să piardă jumătate din speciile lui în timpul generaţiei noastre, "iar noi vrem să aflăm care dintre ele au prioritate pentru lista de conservare", a spus Bradley Cardinale.

Protejarea speciilor periclitate a devenit o prioritate şi pentru Organizaţia Naţiunilor Unite, prin programul său împotriva schimbărilor climei.

Subiecte în articol: verde!