x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Atenţie, se lucrează tunelul! Cine operează inimi noaptea la metrou

5
Autor: Luiza Moldovan 02 Feb 2013 - 00:29
Atenţie, se lucrează tunelul! Cine operează inimi noaptea la metrou Karina Knapek
Vezi galeria foto
Şi a fost zi şi a fost noapte şi am văzut io că e bine şi am pornit-o spre metrou la ora la care alţii se uită la Gâdea, în pijamale. Adică nu la Gâdea în pijamale, ci în pijamale la Gâdea, mă rog, înţelegi tu. Şi acolo, la metrou, am fost pe acolo pe unde tu, simplul şi umilul călător, nu ai privilegiul să cobori şi poate nici curiozitatea, doar atât că poate te-ntrebi, fâţâindu-te de colo-colo cu metroul, nişte lucruri pe care io acuma am să ţi le comunic. Şi a fost zi şi a fost noapte şi am văzut io că e bine.

La doişpe metri sub Guvern

Domnul Constantin Ionescu lucrează la metrou din vremuri imemoriale, adică de 26 de ani. Faţă de alţii care sunt chiar de 30 de ani. Cunoaşte tunelurile astea ca pe propria-i casă şi, fără s-o dăm în păşunisme, are aşa o duioşie-n glas când vorbeşte despre ele. Ne ia cu dezvoltarea, cu alea-alea, probabil că-şi imaginează că facem acuma o chestie d-asta marfă pe tema metroului, cu cifre şi statistici, câţi călători, atâţia kilometri, nă-nă-nă, lă-lă-lă, să spargem piaţa, dar de fapt noi nu vrem decât să vedem, cu ochii noştri proprii şi personali cum lucrează oamenii ăştia noaptea, până dimineaţa la ora cinci, când, odată cu primul metrou intrat în staţie, toate pietrele sunt la locul lor şi orice problemă remediată. De fapt, dacă mă-ntrebi, habar n-am cu ce să-ncep, dar am s-o fac aleatoriu, aducându-mi aminte de scările pe care am coborât în hău, pe acolo, pe sub Guvern, pe la Piaţa Victoriei, la doişpe metri sub pământ şi, deşi nu pot să spun că am vreo fobie la viaţa mea, sincer, ideea de a coborî încă şi mai adânc faţă de unde cobor de obicei, îmi cam dă aşa nişte spasme. Nu sunt cea mai claustrofobă din lume dar nici nu mi-ar plăcea să-mi petrec aici toate nopţile în următorii treizeci de ani, după exemplul covorbitorilor mei. Păi domnul Costică Ciobanu, maistru, pe metereze de treij’ de ani, practic e pe invers. Adică nu pe invers după cum probabil te gândeşti tu, ci pe invers, adică pentru 'mnealui şi în concedii tot ziua doarme şi noaptea... noaptea... mă rog... dacă nu lucrează, ştie 'mnealui ce face, că doar are cinci fete şi toate ale 'mnealui.

Dar să nu insistăm prea mult. La metrou, toată tura de noapte e pe invers şi, odată asta stabilit, să observăm cum se monitorizează atent, pe calculator, orice mişcare din tunel, la ora la care probabil şi Gâdea se va fi dus la nani. Se repară orice, dar ORICE! De exemplu, acum asistăm la repararea unor <inimi de încrucişare>, o expresie care ne-a plăcut mult şi care semnifică atunci când nişte şine se întâlnesc cu alte şine şi formează nişte romburi, e, alea sunt inimile de încrucişare, că sună mai mult a titlu de telenovelă decât a infrastructură de metrou. Domnul Florin Nechita ne spune care cine ce face, fiecare pe treaba lui, iar pe noi ne miră cum pot oamenii ăştia să facă totul să fie perfect timp de maximum trei ore, că, după cum ne spune, “aici nu se poate să anulezi o cursă, să modifici un traseu, să dai lumea jos din tren <deşi s-a mai întâmplat, cândva prin '86 dacă-şi aduce bine aminte>, aici ai început o lucrare, scoţi tot, tot, fiecare pietricică, repari şi aduci la loc, pui şina la loc şi pietricica de asemenea”. Dar aer! Nu e aer! Nu e aer! Nu e aer! Se lucrează aşa, pe aer puţin, şi de asta, după trei ore de lucrat în subteran, oamenii sunt cam chiauniţi de cap. Aerul e ventilat prin nişte găuri enorme, dacă-mi permiţi acest termen inestetic de-a dreptu’, se captează prin priza de ventilaţie, trece printr-un sistem de filtrare care seamănă cu un fagure imens, care reţine o cantitate apreciabilă de praf şi alte impurităţi, şi apoi e preluat de nişte maşinoaie care-l trimit mai departe, făcând acel binecunoscut uruit. Dar acum nu e ventilat nimic, iar oamenii ăştia lucrează aşa, pe maximă rezistenţă.

Apa ca problemă primordială

Mă interesez care e problema cea mai mare cu care se confruntă noapte de noapte şi-mi răspunde că apa. O fi ea esenţa vieţii, dar la metrou e esenţa infiltraţiilor! Apa pătrunde cu eficienţă printre cele mai mici riduri în structură, apa roade perseverent în pământ până ajunge pe jos, formând, pe alocuri, stalagmite impunătoare (şi aici, io mă uit pe sus după stalagmite, dar Florin Nechita îmi arată una pe jos şi aşa reuşesc să mă fac de râs).

Ne uităm după şobolani, avertizate de un domn lucrător aici că sunt câte unii mari cât pisica, dar nu vedem nici unul. Ni se răspunde că se luptă cu ei o firmă de deratizare, dar că asta nu înseamnă că sunt eradicaţi, nu, doar că, atât cât se poate, numărul lor e ţinut sub control. A contribuit mult şi desfiinţarea chioşcurilor cu papa de deasupra, deşi, după cum se ştie, au apărut altele, dar asta e o altă poveste.

Despre noile trenuri Bombardier, domnul Ionescu atâta are de spus, că vrea să le vadă şi p-astea după 30 de ani, cât au astea vechi. De ce nu s-au băgat pe toate liniile? Pentru că nu sunt! Cică la început, când abia se băgaseră în circulaţie astea noi, lumea nu se mai urca în alea vechi, le aştepta pe astea noi, şi uite-aşa, se înghesuiau în Bombardiere până când începeau astea să ţiuie că s-a depăşit limita admisibilă de greutate şi că să facă bine să mai coboare. Se mai apasă pe butonul ăla de panică? Aaaaaa, asta e o altă poveste! Apăsau ca zănaticii (termenul îmi aparţine mie, nu domnului Ionescu!), dar se pare că în ultima vreme, cazurile de apăsare s-au redus considerabil. Şi uite-aşa, aflăm că lumea nu mai are nici o apăsare.
“Cu grafferii ce-aţi făcut?” “Păi ce să facem? Sunt organizaţi atât de bine, încât n-avem timp să reacţionăm. Şi sunt străini, chiar dacă-i prinzi n-ai ce să le faci, pentru că nu e legislaţie pentru aşa ceva. Ei ştiu asta şi de-aia vin aici, să picteze metrouri. “Dar unele”, face Karina, “arată chiar bine, probabil că le ia ceva vreme”. “”Aş! În câteva minute au terminat totul! Şi, bineînţeles, se semnează, că altfel n-are nici un chichirez”.

E noapte adâncă. Şi la propriu, şi la figurat. Florin Nechita se oferă să ne ducă cu drezina. Dacă pentru Karina, asta nu e o experienţă neuitabilă, pentru mine, umilul autor al acestor rânduri, e. Drezina ne lasă la Unirii. Ieşim la suprafaţă. Aerul ăsta poluat, de oraş, mi se pare de parcă-i de munte. Aşa ţi se pare când ieşi din subteran.

Citeşte mai multe despre:   metrou,   noapte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Niciun deces din cauza coronavirusului în ultimele 24 de ore în România

Niciun deces din cauza coronavirusului în ultimele 24 de ore în România
În ultimele 24 de ore nu s-a înregistrat niciun deces din cauza coronavirusului. Au fost depistate 152 de cazuri noi. Până duminică, pe teritoriul României, au fost confirmate 1.083.341 de cazuri de persoane...

Alunecări de teren pe DN 1A, între Brașov și Ploiești

Alunecări de teren pe DN 1A, între Brașov și Ploiești
O alunecare de teren a afectat DN 1A pe o lungime de aproximativ 40 de metri, între Brașov și Ploiești. Traficul rutier este restricționat pentru autovehicule cu masă autorizată mai mare de 7,5 tone. Potrivit...

Prețul biletului la STB crește azi de la 1,3 lei la 3 lei, iar la metrou - de la 2,5, la 3 lei

Prețul biletului la STB crește azi de la 1,3 lei la 3 lei, iar la metrou - de la 2,5, la 3 lei
Metrorex și STB armonizează oferta comercială, iar acest lucru vine și cu o creștere a tarifelor: o călătorie crește de la 1,3 lei la 3 lei, iar în cazul metroului, prețul unei călătorii crește de la 2,5...

Temperaturi de 40 de grade în Capitală, în prima zi a lunii august

Temperaturi de 40 de grade în Capitală, în prima zi a lunii august
Temperaturile vor fi caniculare, duminică, în Capitală, anunță meteorologii, care avertizează că indicele de temperatură-umezeală va depăși pragul critic. Avertizarea este valabilă până luni, la ora...

Orban: Mulți dintre cei care clamează susținerea lui Cîțu nu au încredere că el poate conduce partidul

Orban: Mulți dintre cei care clamează susținerea lui Cîțu nu au încredere că el poate conduce partidul
Mulți dintre susținătorii lui Florin Cîțu nu au încredere în el, a declarat, duminică, la Vrancea, președintele PNL, Ludovic Orban, care le atrage atenția celor care „arată pisica” și „caută schelete...

Solidaritate: Cros umanitar pentru un polițist rămas imobilizat după un accident

Solidaritate: Cros umanitar pentru un polițist rămas imobilizat după un accident
Polițiști, jandarmi și pompieri, alături de zeci de arădeni au participat la un cros umanitar, pentru a aduna sume de bani pentru tratamentul unui inspector în cadrul Serviciului de Securitate Specială din...

Aurescu a vorbit cu omologul britanic despre marinarii uciși pe nava „Mercer Street”

Aurescu a vorbit cu omologul britanic despre marinarii uciși pe nava „Mercer Street”
Miniștii de Externe român și britanic au discutat despre incidentul violent produs în zona strâmtorii Hurmuz, la bordul navei „Mercer Street”, în urma căruia un navigator român și unul britanic au fost...

Slujbă la Săvârșin, la 5 ani de la decesul Reginei Ana

Slujbă la Săvârșin, la 5 ani de la decesul Reginei Ana
Majestatea Sa Custodele Coroanei organizează, duminică, o liturghie cu Recviem la Parohia Romano-Catolică din Săvârșin, județul Arad, la cinci ani de la decesul Reginei Mamă Ana. Liturghie cu Recviem pentru co...

Vântul a reaprins focarele de la groapa de gunoi din Arad

Vântul a reaprins focarele de la groapa de gunoi din Arad
Vântul puternic a reaprins focarele de la groapa de gunoi din Arad, astfel că, duminică, au fost suplimentate forțele de intervenție. Potrivit ISU Arad, din cauza vântului puternic si a posibilității de extind...

Reglementări noi privind acordarea concediilor medicale de la 1 august

Reglementări noi privind acordarea concediilor medicale de la 1 august
A fost introdus, de la 1 august, un nou mecanism de acordare a certificatelor de concediu medical pentru boli obișnuite, care prevede evaluarea stării de sănătate și monitorizarea pacienților de către medicii...

Medicamente utilizate pentru boli grave, incluse pe lista celor gratuite

Medicamente utilizate pentru boli grave, incluse pe lista celor gratuite
Guvernul a aprobat introducerea a 7 denumiri comuine internaționale în lista cu medicamente de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul...

Circa 30 de români au petrecut noaptea în Vama Kulata, așteptând un autocar să îi aducă în țară

Circa 30 de români au petrecut noaptea în Vama Kulata, așteptând un autocar să îi aducă în țară
Circa 30 de români au petrecut noaptea în Vama Kulata, dormind pe jos sau pe scaune, după ce autocarul cu care ar fi trebuit să plece din Limenas (Thassos) s-a defectat. Între turiștii români sunt oameni în...

Noi măsuri de relaxare intră în vigoare începând de astăzi

Noi măsuri de relaxare intră în vigoare începând de astăzi
Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a adoptat o hotărâre care prevede noile măsuri de relaxare a restricțiilor, care intră în vigoare de la 1 august. De azi, activitățile culturale,...

Grecia intră în zona roșie de risc epidemiologic ridicat

Grecia intră în zona roșie de risc epidemiologic ridicat
Comitetul Național pentru Situații de Urgență a modificat lista țărilor și teritoriilor de risc epidemiologic ridicat, iar aceasta intră în vigoare de azi. În zona roșie au intrat: Grecia, Irlanda, Monaco,...

Incendiul la groapa de gunoi din Arad a fost stins

Incendiul la groapa de gunoi din Arad a fost stins
Incendiul izbucnit la groapa de gunoi din Arad a fost stins duminică dimineața și, în prezent, nu mai există posibilitatea de extindere. Pompierii din cadrul ISU Arad au acționat toată noaptea pentru stingerea...
Serviciul de email marketing furnizat de