Proiectul Autostrazii Targu Mures – Iasi – Ungheni nu a primit aviz de mediu din partea ANPM. CNADNR a cerut la inceputul lunii mai emiterea avizului de mediu pentru demararea proiectului privind construirea autostrazii din Moldova. Agentia de mediu a respins cererea motivand ca documentele solicitate nu au fost trimise in timp util de catre Companie.
Autostrada are o lungime de 307 kilometri si este un proiect mai vechi al Ministerului Transporturilor. De altfel, Targu Mures – Iasi – Ungheni a fost prezentat si chinezilor, o data cu vizita oficiala de saptamana trecuta. Potrivit unor estimari initiale, valoarea proiectului se poate ridica la suma de aproape 7 miliarde de euro. Cel mai probabil, spun surse din Ministerul Transporturilor, autostrada va fi construita in regim de parteneriat public – privat.
In acest moment, pentru fiecare tronsoan al viitoarei autostrazi au fost alesi proiectantii. Astfel ca, tronsonul Targu-Mures – Ditrau cu o lungime de 91,6 kilometri este proiectat de SC SEARCH Corporation SRL, tronsonul Ditrau – Targu Neamt are 118 km si este proiectat de SC IPTANA SA, iar tronsonul Targu Neamt – Ungheni, in lungime de 100,6 km este proiectat de SC INOCSA.
In prezent, legatura dintre Moldova si Transilvania se desfasoara pe traseele DN 15B – DN 15 si DN 15 – DN 12C – DN 13B. Cele patru drumuri nationale fac fac fata cu greu fluxului sporit de trafic. "In acest context, Autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni devine o alternativa atractiva pentru traficul international de tranzit care se va desfasura intre Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV si IX", se arata pe site-ul CNADNR. "Cele doua culoare existente nu pot asigura viteze superioare de circulatie in conditii de siguranta si confort, iar, in urma unei analize de trafic, s-a constatat ca acestea nu pot prelua fluxurile sporite de trafic, generate de dezvoltarea socio-economica. Pe de alta parte, lipsa unei infrastucturi rutiere adecvate are efecte negative asupra economiei si transporturilor auto, prin cresterea timpilor si costurilor de transport pe tronsonul respectiv, prin cresterea consumurilor de carburant, precum si prin marirea costurilor legate de intretinerea si repararea mijloacelor de transport. La acestea se adauga si impactul negativ asupra mediului, prin emisii poluante mari si niveluri ridicate de zgomot, ca urmare a traficului rutier inadecvat", se arata in memoriul de prezentare al proiectului.
In mandatul sau, Radu Berceanu a promis ca lucrarile la autostrada ce va lega Transilvania de granita de est a Romaniei ar urma sa inceapa imediat dupa 2012. Presa locala relata atunci ca termenul avansat de Berceanu pare fantezist, avand in vedere modul in care in Romania contestatiile curg lant la orice licitatie publica. La acea vreme, proiectul nu avea inca un studiu de fezabilitate. Potrivit ultimelor date de pe site-ul Companiei de Drumuri, studiul de fezabilitate este in pregatire.
Intre timp, Daniela Draghia, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), l-a demis pe directorul general adjunct responsabil de proiectele cu finantare de la bugetul de stat, Constantin Norocel Grigoroiu. Functia lui Grigoriu a fost preluata de Mircea Epure, fost sef al Directiei de Proiecte din Fonduri Externe Rambursabile.