x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Bagaje pierdute şi zboruri anulate?- Ce despăgubiri poţi cere de la companiile aeriene şi cui te poţi adresa

Bagaje pierdute şi zboruri anulate?- Ce despăgubiri poţi cere de la companiile aeriene şi cui te poţi adresa

de Mara Raducanu    |    05 Iun 2014   •   21:38
Bagaje pierdute şi zboruri anulate?- Ce despăgubiri poţi cere de la companiile aeriene şi cui te poţi adresa
Sursa foto: ANDREW COWIE/EPA/Intact Images

Ştiaţi că aveţi dreptul la mese şi băuturi răcoritoare, proporţional cu timpul de aşteptare atunci când zborul dumneavoastră a intârziat sau a fost anulat? Sau că, in cazul in care zborul ajunge la destinaţie cu peste  trei ore intârziere ori este anulat, aveţi  dreptul la o compersaţie? Pentru toate aceste probleme se găsesc soluţii, nu trebuie decât să vă cereţi drepturile atunci când situaţia o impune. Centrul European al Consumatorilor- ECC România a sărbătorit astăzi Ziua Drepturilor Pasagerilor in Transportul Aerian in Aeroportul Internaţional ,,Henri Coandă,,.

”Suntem deja la al patrulea an în care organizăm Ziua Drepturilor Pasagerilor în Transportul Aerian alături de celelalte Centre Europene ale Consumatorilor, al patrulea an alături de consumatorii români care utilizează transportul aerian. Cel mai important mesaj pe care încercăm să-l aducem la cunoştinţa consumatorilor este că drepturile lor sunt reale şi că nu pot fi ignorate de nimeni. Indiferent de situaţie, că vorbim de un zbor întârziat, anulat, de un bagaj pierdut, drepturile consumatorilor sunt clar stabilite şi ar trebui respectate de transportatorii aerieni”, a declarat doamna Irina Chiriţoiu, Director ECC Romania.

59% din cetăţenii UE care folosesc transportul aerian nu-şi cunosc drepturile
În anul 2013, Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor- ECC-Net a primit 32.522 de reclamaţii, 18.3% din acestea vizând transportul aerian, printre problemele reclamate fiind cele legate de întârzierea şi anularea zborurilor, pierderea sau întârzierea bagajelor. Potrivit unui Eurobarometru al CE din 2009, 59% din cetăţenii UE care folosesc transportul aerian nu ştiu că au drepturi atunci când călătoresc, doar  34% cunoscându-şi drepturile.

Topul reclamaţiilor din transportul aerian
In anul 2013, Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor- ECC Net a primit 32.522 de relamaţii, 18,3% din totalul acestora vizând transportul aerian. In topul problemelor reclamate se află cele legate de intârzierea şi anularea zborurilor, dar şi de pierderea sau intârzierea bagajelor. ,,De fiecare dată când consideraţi că drepturile v-au fost incălcate vă rugăm să apelaţi la Autoritatea Naţională a Protecţiei Consumatorilor (ANPC). In anul 2014, pe analizele noastre, există undeva la 35 de reclamaţii,, , a declarat Marius Dunca, preşedinte ANPC. 

Prejudiciul recuperat in 2013 din reclamaţii se ridică la 16.500 de euro
Potrivit Irinei Chiriţoiu, Director ECC România, din reclamaţiile ajunse la  Centrul European al Consumatorilor din ţara noastră, anul trecut prejudiciul recuperat se ridică la 16.500 de euro. ,,Centrul European pentru consumatori vă poate ajuta să vă faceţi vocea auzită  şi să determinaţi companiile aeriene să işi asume responsabilitatea atunci când vina le aparţine,,, a concluzionat Neven Mimica, Comisarul pentru Protecţia Consumatorilor din cadrul Comisiei Europene.

DESPĂGUBIRI ŞI DREPTURILE CELOR CARE CĂLĂTORESC CU AVIONUL
■ In cazul refuzului la imbarcare, solicitaţi asistenţă din partea companiei constând în asigurarea gratuită a mesei şi a băuturilor răcoritoare, în cazul unei întârzieri în efectuarea zborului. Totodată, pasagerii au dreptul la două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. Mai mult, puteţi solicitata asistenţă din partea companiei constând în asigurarea gratuită a cazării hoteliere şi a transportului dintre aeroport şi locul cazării, în cazul în care ora de plecare anticipată a zborului este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial.

■ Rambursarea contravalorii biletului. Puteţi solicita rambursarea contravalorii biletului de avion în cazul unei întârzieri de cel puţin 5 ore, dacă nu doriţi continuarea călătoriei la o altă dată pusă la dispoziţie de companie.

■ Invocaţi dreptul la compensaţie pentru zborurile întârziate care ajung la destinaţia finală cu 3 ore sau mai mult decât ora de sosire prevazută iniţial de companie, precum şi în cazul zborurilor anulate;

■ Mai exact, in cazul refuzului la îmbarcare, întârzierii sau anulării zborului, pasagerii primesc o compensaţie în valoare de: 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puţin; 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km şi pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 şi 3.500 km; 600 euro pentru toate celelalte zboruri. Pentru stabilirea distanţei se ia în considerare ultima destinaţie unde pasagerul urmează să sosească cu întârziere faţă de ora prevăzută, datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.

■ Drepturile pasagerilor in cazul pierderii bagajelor. Dacă transportatorul aerian a recunoscut pierderea bagajului sau bagajul nu a sosit la destinaţie in termen de 21 de zile, pasagerii au dreptul de a solicita compensaţii. Convenţia de la Montreal stabileşte că operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului. Prin Convenţie nu este reglementată insă o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1.000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 4.500 lei. În practică, operatorul de transport aerian este cel care stabileşte valoarea despăgubirilor, în principiu pe baza documentelor anexate de pasageri. În cazul întârzierii bagajelor, operatorii de transport aerian fie pun la dispoziţia pasagerilor o sumă de bani pentru produse de strictă necesitate (igienă şi îngrijire personală etc.), fie rambursează pasagerilor sumele plătite pentru produse de strictă necesitate, pe baza documentelor anexate la reclamaţie.

■ Nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă: zborul s-a anulat în urma unor circumstanţe extraordinare, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile sau aţi fost informat că zborul se anulează cu două săptămâni înainte de ziua plecării sau vi s-a oferit o alternativă pentru acelaşi traseu, cu un orar asemănător.


×