Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) apreciază intenţia Guvernului de a oferi ajutor de stat operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc şi difuzează emisiuni informative, culturale şi educative, de interes public, şi consideră că o astfel de iniţiativă este benefică şi utilă în egală măsură în domeniul presei scrise şi al mediului online.
''Conţinutul de calitate ajunge la publicul larg în egală măsură prin tv, radio, presa scrisă şi mediul online. Ajutorul de stat trebuie să urmărească interesul publicului larg şi modul în care acesta se informează. (...) Emisiuni sau articole informative, culturale şi educative de interes public sunt difuzate atât prin intermediul audiovizualului (radio şi TV), cât şi prin intermediul presei scrise tipărite şi al mediului online. Cele două medii menţionate, presa scrisă tipărită şi mediul online, se confruntă cu o serie de dificultăţi persistente şi severe, aceste medii alocând resurse financiare şi umane importante pentru producţia şi distribuirea de programe informative, culturale sau educative, articole care în termeni economici sunt mai puţin eficiente (au valoare comercială mult redusă comparativ cu articole sau materiale de divertisment)'', se arată într-un comunicat al BRAT.
În opinia BRAT, oferirea de ajutor de stat în domeniul audiovizualului, fără a sprijini în egală măsură domeniul presei scrise şi al mediului online, ''va crea dezechilibre semnificative în mass media şi va aduce un avantaj economic domeniului audiovizual''.
''Pentru a-şi atinge cât mai bine obiectivul de a oferi publicului larg conţinut de calitate, informativ, cultural şi educativ, Guvernul trebuie să aibă în vedere că diseminarea acestui tip de conţinut se realizează prin intermediul tuturor celor 4 medii (tv, radio, presa scrisă, online). Astfel, oferirea ajutorului de stat echilibrat între cele 4 medii poate fi soluţia optimă pentru atingerea obiectivului asumat. Criteriile de alocare a acestor ajutoare de stat, pe de o parte între cele 4 medii (tv, radio, presa scrisă, online), cât şi în interiorul fiecărui mediu între diversele posturi tv, staţii radio, publicaţii, siteuri de conţinut, trebuie şi pot fi realizate pe criterii de performanţă, transparenţă şi independenţă, care să asigure imparţialitatea şi corectitudinea alocării acestor fonduri'', se mai arată în comunicatul citat.
BRAT este organizaţia industriei de media din România care măsoară audienţa presei scrise şi a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) şi monitorizează investiţiile în publicitate (presa scrisă, online, radio şi outdoor).
Guvernul a decis pe 10 iunie, printr-o ordonanţă de urgenţă, că operatorii economici din domeniul audiovizual care produc şi difuzează emisiuni cu specific de informare, educare şi cultural de interes public pot beneficia de finanţare în baza unei scheme de ajutor de stat al cărei buget va fi de 67,5 milioane de lei (echivalentul a 15 milioane de euro), cu posibilitatea suplimentării. agerpres.ro