x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cătălin Năstăsoiu - RONATIV sau dragostea sublimă pentru România

Cătălin Năstăsoiu - RONATIV sau dragostea sublimă pentru România

de Iulia Gorneanu    |    24 Mar 2014   •   16:02
Cătălin Năstăsoiu - RONATIV sau dragostea sublimă pentru România
“Ce caut eu în Țara asta? Ce caută Țara asta în mine!”



Cătălin Năstăsoiu este artistul care a pus harta României pe harta lumii. Cătălin Năstăsoiu este artistul care iubește România ca pe o femeie, o descântă și o desenează la infinit, o descoperă și o învăluie în mister, vorbește despre ea continuu, îi mângâie conturul cu patimă, o vede peste tot, în tot și în toate, apoi ne-o arată nouă: desăvârșită, unică, aproape senzuală, uneori romantică, alteori ironică, întotdeauna inteligentă și mai ales năpraznică.

“Eu sunt într-o continuă LOGODNĂ cu ȚARA MEA. Este un timp de când ne-am logodit, cu așteptări și promisiuni de viață lungă împreună”.



Pe Năsta îl cunosc din anii 90, era o legendă încă din facultate… Ceramist, avea un mod aproape ritualic de a vorbi și de a se apropia de atelier. Relaţia lui Cătălin Năstăsoiu cu arta lui a fost dintotdeauna concretă, stabilă, organică. Era în anul III la Academia Națională de Arte București, când a început să lucreze în echipa de scenografie a ceea ce urma să fie PROTV, urmând ca imediat după lansarea postului să preia poziția de Graphic Designer la departamentul promo. În 1996 a făcut parte din echipa senioară de lansare a televiziunii MarkizaTV din Bratislava, după care a revenit acasă pentru a prelua, ca Director de Creație, o mare casă de producție și post producție digitală și film. În anul 2000, Cătălin Năstăsoiu deschide Atelierele de ceramică neolitică la București, în care, pentru prima oară –articulat și superdocumentat- cineva spune povestea “cucutenelor”. “Eșecul acestui demers a survenit în momentul în care meșteșugari neinstruiți au copiat “modelul de business” și au bagatelizat obiectul în favoarea producției. Au scos povestea din obiect și au făcut conversația neinteresantă”.

Din 2001 artistul se stabilește în Statele Unite ale Americii, unde activează ca graphic-designer pentru marketing, product development și brand & communication development. Colaborează, printre multi alții, cu Paramount Pictures, New York University, Production Resources Inc., Loews Communications, HKM Productions, R&R Live, Canon, dar și cu nume rezonante din lumea artei și designului cum sunt Christophe de Menil sau Joe Doucet.

Pasiunea pentru lut, probabil la fel de puternică precum în anii școlii, s-a materializat într-un atelier de ceramică în Manhattan. După 10 ani, Cătălin Năstăsoiu revine acasă pentru un nou proiect media, dar – mai ales – pentru RONATIV, despre care spune că este “singurul JOB la care semnează condica în fiecare moment al zilei”.

CE ESTE RONATIV

“În Octombrie 2010, eram încă în Las Vegas atunci, într-o discuție despre imaginea României, la afirmația unuia dintre interlocutori că suntem prea mici și invizibili (în sensul de neimportanți) în istoria asta mare și recentă, am pus întrebarea: cât suntem de mici? Cât de mici suntem pentru a fi atât de greu de remarcat? Cât de mici suntem încât imaginea noastră să fie fără efect ? În mod firesc a venit și întrebarea: Care este cea mai mică unitate măsurabilă a unei imagini, pentru a putea controla într-un fel generarea unui efect? Răspunsul a fost: un pixel (pentru că lucram cu imagine digitală, aplicabil însă și pentru raster point dacă este vorba de print). Un pixel este cel mai mic element adresabil pe un ecran. (element). Este cea mai mică unitate a unei imagini care poate fi controlată. (unitate de imagine). Ficare pixel are o adresă personală. Adresa unui pixel corespunde coordonatelor sale. Pixelii sunt de obicei dispuși în griduri bidimensionale și sunt reprezentați sub formă de puncte sau pătrate. (adresă personală, coordinate, reprezentare). Fiecare pixel este o mostră a unei imagini native; cu cât sunt mai multe mostre cu atât se creează o imagine mai clară a originalului. (multiplicare, mostră, mostră nativă). Intensitatea fiecarui pixel este variabilă. (intensitate). Acesta este PIXELUL IMAGINII MELE . Acum, pixelul imaginii mele nu este perfect, dimpotrivă este chiar “defect”, dar multiplicarea unui defect generează efect. I-am dat numele RONATIV adică pixelul RO din imaginea mea NATIVĂ.”

Acesta a fost primul layout prin care se anunța prezența pe “web” a RONATIV-ului.




Povestea a început în 2010 pe mediile virtuale. Iar povestea a generat conversație, a însemnat comunicare într-un cod cu totul neașteptat, în care limbajul vizual era întotdeauna o declarație de dragoste adusă României. Infinită precum imaginația lui Cătălin Nastăsoiu, conversația despre țara lui cucerea granițele, inimile, internetul. După o prezentare live a proiectului prin skype, la invitația CNDB la Teatrul Național București, a întrerupt pentru un an postarea lucrărilor dar a continuat să creeze. Acum munca lui însumează câteva sute de imagini.

Artistul nu s-a oprit aici, de la virtual la real mai rămăsese un pas. “… am dorit să pregătesc conceptual RONATIV pentru a deveni un BRAND, nu numai un proiect graphic virtual, ci un brand palpabil, dorință care m-a îndreptat către dezvoltarea OBIECTULUI RONATIV.” Așa a apărut la New York primul tricou Ronativ, cu imaginea grafică a abrevierii județului Buzău, literele fiind construite din “mici Românii”... Tricoul a făcut istorie. Românii din State vroiau tricouri cu județele lor, americanii cu Texas,cu Manhattan… “Am făcut mai multe tricouri dar numai pentru confrați cu TM, AG, B, CT…”.



3 GRATII LA GALATECA

Întâlnirea pe care ne-o propune de data aceasta Cătălin Năstăsoiu este una de grație. Concepute în New York în 2012 și realizate în 2013-2014 în România, cele “3 GRAȚII” sunt primele obiecte RONATIV prezentate publicului din România. Cunoscute doar din fotografiile expuse pe mediile sociale virtuale facebook, instagram și tweeter, cele 3 GRAȚII – RONATIV vor trece “în real”, în cea mai frumoasă săptămână din calendar, Săptămâna Floriilor. Cu același ADN - conturul hărții României, GRAȚIILE lui Năstăsoiu sunt inspirate de prețuirea pentru femeia română și reprezintă recunoașterea, memoria pe care artistul vrea să o transmită mai departe, să o povestească, oamenilor, “…fie că este vorba de Regina Maria, Martha Bibescu, sau Maria Tănase dar și de multe alte ambasadoare care cu grație s-au îngrijit de sursa identității mele”.Și pentru asta, a ales un material nobil, un material ceramic viu, despre care se pune că la ardere are ceea ce se numește “memorie”: porțelanul. “Am ținut să fac primele piese RONATIV din porțelan; un material foarte drag mie, greu de stăpânit, care netratat cu respect nu se lasă îmblânzit. La arderea finală (de vitrifiere), porțelanul își manifestă “memoria” tuturor atingerilor de care a avut parte in timpul facerii…Ei bine, pentru ca forma finală să fie curată, îți trebuie multă dragoste și respect pentru acest material. În plus, extrapolând această metaforă la “Grațiile” pe care le propun, ele poartă memoria respectului meu pentru virtuțiile româncelor.”

Artistul a dorit ca întreg procesul să fie “MADE IN ROMÂNIA”, motiv pentru care lucrările sunt produse în fabrica de porţelan din Alba Iulia. Pentru expunere, Cătălin Năstăsoiu a ales Galeria de artă contemporană și desing GALATECA, un spațiu despre care spune că oferă, prin publicul care îl frecventează, un mediu social care atrage și impune eleganță iar, prin acțiunile pe care le propune, o sursă ușor identificabilă pe harta generatorilor de experiențe culturale din capitala Bucureșteană.

×
Subiecte în articol: catalin nastasoiu ronativ