Profesorul Dan Voiculescu explica, in cea mai recenta postare de pe blogul sau, că Fondul de Solidaritate este o masura salvatoare atunci cand este corect implementata.
“Mă bucur de fiecare dată când Guvernul adoptă măsuri salvatoare pentru care îmi răcesc gura de ani buni.
Reducerea TVA-ului la produsele alimentare, neimpozitarea profitului reinvestit sau fondul de solidaritate sunt soluții care s-au dovedit în timp a fi nu doar necesare, ci și foarte utile atunci când sunt corect implementate.
Încă din 2006 m-am luptat cu Băsescu și cu oamenii săi pentru a impune un Fond de Solidaritate. Și nu unul simbolic și inutil, ci unul care ar fi prevenit cu adevărat deficitul semnificativ înregistrat constant la fondul de pensii în ultimii 10 ani. Citiți stirea din 15 august 2007:
”Preşedintele PC, Dan Voiculescu, spune că îşi va da demisia din Parlament dacă Senatul nu va aproba proiectul de lege al PC privind crearea fondului de solidaritate. „Fondul de solidaritate, de 1%, rămâne prioritatea noastră. Este atât de prioritar încât, dacă Senatul, în primele săptămâni după 1 septembrie, nu va aproba proiectul, eu personal îmi dau demisia din Parlament – atât de grav este pentru mine şi atât de important”, a spus Voiculescu.
Fondul de solidaritate urma a fi finanțat dintr-o contribuție de 1% din profitul anual al operatorilor economici a căror cifră de afaceri anuală depășește 1.000.000 euro, bani care ar urma să ajungă la pensionarii al căror venit este mai mic decât salariul minim pe economie”.
Credeți că ”solidarii” de atunci au mișcat vreun deget? Credeți că atunci când mi-am dat demisia, din rușinea de a nu-mi respecta promisiunile, a catadicsit vreunul dintre ei să ia în calcul avertismentul meu privind subțierea fondului de pensii?
Acum Guvernul a îmbrăţişat ideea corectă a unui Fond de Solidaritate (pe care, în fond, nu contează cine l-a propus), dar au reușit performanța de a anunța o măsură plină de ambiguităţi și erori, și o nouă taxă care nu se aplică firmelor mari, ci angajatului, iar fondurile nu se îndreaptă către cei mai încercați români, ci către buget.
Pentru că exact în acest context, în care țara are nevoie urgentă de fonduri, în special pentru pensii, pe fondul nivelului excepțional al creșterii economice, în fața provocărilor inevitabile care ne așteaptă, este momentul să se implementeze această măsură eficientă si funcțională.
Și atunci, cu regretul că am pierdut timp prețios, reiau aici coordonatele esențiale care nici înaintea crizei economice din 2008-2009 nu au fost înțelese corect, despre care scriam aici, pe blog, inclusiv pe 9 aprilie 2013:
De peste 20 de ani, România nu a reușit să asigure o plasă de siguranță pentru categoriile vulnerabile (pensionari, tineri, familii cu mai multi copii și cu venituri reduse).
În cele două mandate de parlamentar (2004-2008 si 2008-2012) am inițiat două proiecte legislative care vizau instituirea unei susțineri financiare pentru cei mai încercați români.
Concret, în ambele legislaturi am propus un Program de solidaritate socială, finanțat dintr-o contribuție de 1% din profitul anual al operatorilor economici a căror cifră de afaceri anuală depășește 1.000.000 euro.
În ciuda legitimității și utilității acestui proiect, care oferea un ajutor esențial categoriilor vulnerabile, iar firmelor prospere le asigura șansa de a-și asuma responsabilitatea socială, majoritățile parlamentare controlate de Traian Băsescu au respins propunerea.
Dar, după alegerile din noiembrie 2012, avem o altă majoritate. Există acum capacitatea și voința de a asigura, fără a afecta echilibrul bugetului public, un FOND DE SOLIDARITATE pentru 3 categorii vulnerabile:
- pensionarii cu venituri lunare mai mici de 500 de lei;
- tinerii cu venituri lunare mai mici de 1000 de lei;
- familiile cu peste 3 copii și un venit lunar pe familie mai mic de 2000 de lei.
Fondul de Solidaritate, administrat de Ministerul Bugetului, poate fi alimentat cu o contribuție de 1% din profit, plătită de firmele mari care îndeplinesc cumulativ 2 condiții:
- cifra de afaceri anuală de peste 1 milion de euro;
- profit anual de peste 100.000 de euro.
Am convingerea că firmele serioase, cu profituri substanțiale, își doresc să contribuie cu 1% din profit la progresul societății care le asigură condițiile necesare pentru a face performanță economică.
Știu, nu este un proiect ușor de concretizat. Dar o majoritate de 70% are forța de a reuși acolo unde alții nici nu au îndrăznit să încerce.
Fondul de SOLIDARITATE reprezintă o soluție utilă pentru România și o șansă pentru USL de a confirma încrederea care i-a fost acordată.
Fondul de solidaritate este un proiect apolitic, esențial din punct de vedere social și sustenabil din punct de vedere financiar.
Execuția bugetului de asigurări sociale de stat
Categorii de venituri si cheltuieli (BASS), în milioane lei |
VENITURI – total |
Subvenţii |
CHELTUIELI – total |
%subvenție din cheltuieli |
Excedent/ Deficit total (fără subvenție) |
---|---|---|---|---|---|
2006 |
20.277,30 |
0.00 |
18.494,30 |
0.00% |
1.783,00 |
2007 |
24.632,00 |
0.00 |
23.093,70 |
0.00% |
1.538,30 |
2008 |
32.832,60 |
1.379,60 |
33.704,60 |
4.09% |
-2.251,60 |
2009 |
40.638,90 |
6.397,50 |
40.390,80 |
15.84% |
-6.149,40 |
2010 |
42.873,00 |
10.954,70 |
42.640,50 |
25.69% |
-10.722,20 |
2011 |
48.144,00 |
13.329,30 |
47.968,60 |
27.79% |
-13.153,90 |
2012 |
48.849,60 |
13.148,70 |
43.784,30 |
30.03% |
-8.083,40 |
2013 |
50.129,10 |
12.254,20 |
49.915,50 |
24.55% |
-12.040,60 |
2014 |
52.318,90 |
13.471,90 |
47.363,30 |
28.44% |
-8.516,30 |
2015 |
54.941,90 |
18.363,70 |
54.705,00 |
33.57% |
-18.126,80 |
2016 |
52.468,75 |
15.096,96 |
52.196,57 |
28.92% |
-14.824,78 |
2017 |
57.087,12 |
14.079,80 |
56.806,06 |
24.79% |
-13.798,74 |
Sursă: Ministerul Finanţelor Publice “
Sursa danvoiculescu.net