x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Ecologiştii se iau de şeful statului

Ecologiştii se iau de şeful statului

de Anca Aldea    |    09 Iul 2007   •   00:00
Ecologiştii se iau de şeful statului
Sursa foto: greenpeace/

O declaraţie recentă a preşedintelui Băsescu la adresa Drumului Naţional 66A involbură spiritele la Bucureşti, unde principalele organizaţii de protecţie a mediului ii atrag atenţia şefului statului că nici el n-ar trebui să fie mai presus de lege.

O declaraţie recentă a preşedintelui Băsescu la adresa Drumului Naţional 66A involbură spiritele la Bucureşti, unde principalele organizaţii de protecţie a mediului ii atrag atenţia şefului statului că nici el n-ar trebui să fie mai presus de lege.

Controversatul DN 66A, care ar trebui să lege Petroşaniul de Băile Herculane, revine in atenţia opiniei publice după ce liderul de la Cotroceni a declarat vineri că sistarea lucrărilor la drumul naţional construit in vecinătatea Parcului Naţional Retezat echivalează cu inchiderea definitivă a zonei, ceea ce dovedeşte că Executivul de la Bucureşti nu este interesat de nevoile oamenilor. Potrivit Mediafax, după ce a inspectat drumul care face legătura intre Petroşani şi Băile Herculane, Băsescu a declarat că va solicita Parchetului să se deplaseze in zonă pentru a verifica cum "au fost ingropaţi banii publici".

CU EFECT INTĂRZIAT. "Peste lucrările astea va trece o iarnă. Măcar lucrările de conservare trebuiau făcute. Mi-e greu să spun cine e vinovat. Dar pot să constat o iresponsabilitate majoră. E o birocraţie care trebuie desfiinţată pur şi simplu. Ceea ce se intămplă azi aici e mostra birocraţiei din Romănia", a mai spus şeful statului, care s-a arătat dintr-o dată interesat de felul inexplicabil in care a fost inchis şantierul. Singurul vinovat in ochii lui Băsescu este, cum era de aşteptat, Guvernul, care "nu ţine cont şi de nevoile populaţiei" şi nu a aflat incă faptul că şantierul din Retezat nu afectează mediul. "Se pare că atitudinile mele infurie pe toată lumea. Dacă spun căt de iresponsabil trebuie să fie cineva să sisteze o lucrare fără a ţine cont de lucrările de conservare, toată lumea va spune că e un atac la instituţiile statului. Dar instituţiile statului nu işi fac treaba. Au ingropat sute de miliarde de lei", a mai spus preşedintele.

REACŢII. Reacţia intărziată a preşedintelui - lucrările la DN 66A fiind oprite la inceputul lunii iunie - este criticată de ONG-urile de mediu WWF şi Greenpeace, care amintesc că nerespectarea legii reprezintă o iresponsabilitate majoră. Ecologiştii ii transmit preşedintelui că sistarea lucrărilor la DN 66A de către Garda de Mediu s-a decis pentru că firma care se ocupa de construcţia drumului lucra fără avizele şi acordurile de mediu obligatorii, deşi fusese anterior amendată. Construcţia DN 66A, care "a distrus deja trei kilometri din Parcul Naţional Retezat şi pune in pericol peisajul forestier intact din Munţii Retezat-Godeanu şi Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei, a fost contestată in repetate rănduri de activiştii de mediu, care au protestat faţă de distrugerea unui ecosistem unic in Romănia. "Consiliul Ştiinţific al Parcului Naţional Retezat nu şi-a dat avizul, intrucăt lucrările de modernizare afectează in mod semnificativ zona, iar drumul, odată modernizat, va crea condiţii favorabile unei dezvoltări haotice. Acest drum oferă şanse deosebite pentru dezvoltarea turismului, dar fără o strategie bine fundamentată şi fără măsuri deosebite de a păstra nealterate bogăţiile naturale ale zonei, sursa principală de venit din turism, există riscul de a transforma drumul dintr-o oportunitate intr-o ameninţare majoră. Este regretabil că in construcţia DN 66A s-au investit bani publici, dar acesta nu este un argument pentru a continua nerespectarea legii", a declarat Erika Stanciu, coordonator program Arii Protejate de la WWF Programul Dunăre-Carpaţi.

COMISIA EUROPEANĂ. "Astăzi, la o lună de la suspendarea lucrărilor, este un real căştig pentru mediul inconjurător faptul că nici măcar presiunile iresponsabile ale preşedintelui ţării, ale prefectului de Hunedoara, ale primarilor din Valea Jiului sau ale ministrului Transporturilor nu au dus la reluarea masacrului inutil impotriva Retezatului. Se pare că in acest caz, in sfărşit legea este lege pentru toată lumea şi că necesitatea conservării mediului natural este luată in serios de autorităţile din domeniul protecţiei mediului. Exemplul trebuie imediat urmat in toate cazurile de incălcare a legislaţiei de protecţia mediului din Romănia", a spus Gabriel Păun, coordonator campanii Greenpeace. El a mai ţinut să precizeze că, "deşi lucrările la drum sunt suspendate, starea curentă a mediului este inacceptabilă, drumul fiind inălţat pe aproape intreaga sa lungime cu ziduri verticale de aproximativ trei metri, adică o barieră pentru amfibieni, reptile şi mamifere". ONG-urile de mediu amintesc că lucrările la Sectorul 1 al acestui drum s-au incheiat in 2002 şi au ajuns pănă la Cămpu lui Neag (din judeţul Hunedoara), iar lucrările la Sectorul 2 afectează deja Parcul Naţional Retezat. Lucrările la acest tronson au fost incepute in 1999, cănd Băsescu era ministru al Transporturilor, iar primele fonduri au fost aprobate chiar de el. Pănă acum au fost cheltuite peste 700 de miliarde de lei vechi.

Responsabilul Greenpeace a mai spus că, in prezent, "căutăm căi pentru a acţiona in judecată Primăria Uricani pentru condiţiile in care a acordat autorizaţia de construcţie pentru tronsonul 2 (Cămpu lui Neag km 37+600 - Cămpuşel km 47+440) şi, mai mult, dacă beneficiarul nu iniţiază imediat măsuri de reconstrucţie ecologică, am luat in calcul o plăngere la CE".

×
Subiecte în articol: verde! national lucrările