x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Elena Udrea a lansat cu scandal noul brand turistic al României

Elena Udrea a lansat cu scandal noul brand turistic al României

de Vali Blanaru    |    29 Iul 2010   •   00:00
Elena Udrea a lansat cu scandal noul brand turistic al României

Elena Udrea a lansat joi la Shanghai noul brand turistic al României, alături de chinezi costumaţi în Ştefan cel Mare şi în plin scandal legat de originalitatea brandului de ţară. "Explore the Carpatian Garden" este noul slogan prin care turiştii sunt invitaţi să exploreze "grădina carpatică". Numai că frunza, elementul principal al noului logo, seamănă izbitor cu un element grafic folosit de o firmă britanică de transport.

Logoul noului brand este reprezentat de o frunză colorată în nuanţe de verde, de altfel culoarea predominantă a întregului concept. Elementul grafic este aproape identic cu cel al companiei britanice Change Transport. Logo-ul poate fi achiziţionat de pe Internet cu doar 250 dolari de pe shutterstock.com, un site specializat în elemente grafice.

0-127981-untitled3.jpg

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a ales să plătească aproape 900.000 euro (894.970 euro) asocierii THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres pentru frunza integrată în noul brand turistic. Ministerul arată că asocierea THR-TNS este una dintre cele mai prestigioase firme de branding din lume, care a construit branduri de turism pentru Argentina, Spania, Croaţia.

Dacă la capitolul creaţie, THR a ales să cumpere un logo de-a gata, la capitolul imaginaţie, publicitarii stau bine, prezentarea frunzei de 250 de dolari poziţionând-o ca un element unicat demn de bugetul alocat proiectului. Funza cumpărată de Udrea invită la explorarea unei aşa-numite "grădini carpatice", în culori vii, în care predomină verdele crud, dar apar şi albastru, galben şi portocaliu. Partea verde a frunzei ar trebui să "reflecte geografia României, în special Carpaţii". "Frunza, cu o semnificaţie specială în România. Poezia muzicală folclorică bazată pe sintagma «foaie verde» are notorietate maximă incontestabilă între români şi vorbeşte despre însăşi natura sufletului românesc. Frunza verde vorbeşte despre spiritul amabil şi pur al poporului român", potrivit descrierii făcute într-un document al MDRT.

Partea albastră a logo-ului reprezintă fie apa, fie cerul. Susţine excelent produsele turistice cheie de la natura sălbatică şi parcuri naturale la turismul de sănătate şi wellness. Posibilele descrieri simbolice ar putea merge în două direcţii. A) Este un râu (ex. Dunărea) la poalele unei forme de relief (ex. Carpaţii). B) Este nervul/nervura frunzei, plină de prospeţime şi apa curată care ţine frunza în viaţă, proaspătă, în creştere", se arată în descrierea brandului. Imaginaţia publicitarilor pare a nu avea limite, dacă ţinem cont de faptul că Dunărea este fluviu care nici măcar în caz de inundaţii majore nu are cum să ajungă la poalele Carpaţilor.

În centrul logo-ului apare scris "ROMânia" într-un font rotund, caligrafic, despre care autorii spun că este prietenos, are personalitate şi originalitate. Fiecare literă este colorată în mai multe nuanţe de verde, în timp ce semnul diacritic al literei "â" este galben şi portocaliu. Surprinzător este şi faptul că primele trei litere sunt scrise cu majuscule, ducând cu gândul la minoritatea romă atât de hulită zilele acestea în Franţa. Sloganul "Explore the Carpathian Garden" este plasat în partea de jos a imaginii şi este scris într-un font mai comun, înclinat spre dreapta. "Dacă nu găsim un element care să diferenţieze brandul României de al altor ţări, trebuie să inventăm unul. De urgenţă", spunea în martie Eulogio Bordas, consultantul companiei THR. Firma de consultanţă a cheltuit 400.000 euro pentru o cercetare care a cuprins interviuri cu 9.600 de turişti din Germania, Marea Britanie, Franţa, Italia, Rusia, Austria, SUA, Ungaria şi România, precum şi studii de fezabilitate privind capacitatea de a atrage turişti.



Udrea a declarat joi, întrebată dacă logo-ul brandului turistic al României a fost preluat de pe internet, că nu ştie cum s-a lucrat la brand şi că acesta a fost predat ministerului odată cu drepturile de autor asupra lui. "Nu mă pricep la branduri şi mărci, dar acest produs a fost achiziţionat în urma unei licitaţii publice de la o mare companie de branding din lume", a declarat Udrea la conferinţa de după lansarea brandului.

Udrea susţine că brandul a fost predat ministerului cu toate drepturile de autor. Firma care l-a creat a garantat pentru el dreptul de proprietate internaţională, a spus Udrea. "Din punctul nostru de vedere suntem în deplină legalitate. N-aş putea eu să vă răspund cum s-a lucrat la acest brand, dar avem garanţia că cei care au creat brandul sunt responsabili şi au respectat toată legislaţia", a mai spus ea.


Ucraina e vecină cu Grădina Carpatică
"Carpatieni" din toate ţările, uniţi-vă! Şi poate puneţi mână de la mână să decontaţi ceva din factura plătită de Udrea pentru generosul slogan "Explore the Carpathian Garden"! Englezescul "Carpathian" este paşaportul internaţional pentru "Karpaty" din Cehia, Polonia şi Slovacia, Kárpátok din Ungaria, Carpaţi din România, Karpaty din Ucraina şi Karpati din Serbia. Prin sloganul noului brand turistic România face reclamă indirectă obiectivelor turistice legate de Munţii Carpaţi din încă alte şase ţări. Conform atlaselor geografice şi enciclopediilor, lanţul carpatic trece prin şapte ţări: Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, Ucraina, România şi Serbia. Din suprafaţa totală a Munţilor Carpaţi, peste 200.000 de kilometri pătraţi, doar aproape jumătate se află pe teritoriul României. Cel mai înalt vârf al Carpaţilor - Gerlach, 2.655 m - se află pe teritoriul Slovaciei, la graniţa cu Polonia, pe locul următor situându-se Vârful Moldoveanu, 2.544 m (în munţii Făgăraş).

Din cele şapte ţări străbătute de lanţul muntos, vreo două-trei exploatează turistic destul de bine forma de relief din care am făcut noi brand naţional. Polonia şi Slovacia o vând sub numele de Tatra. În Ucraina, "Carpathian Mountains" sunt cea de-a doua destinaţie importantă pentru turişti, după Crimeea. Conform portalurilor turistice ale vecinilor noştri, Carpaţii sunt numiţi "Perla Verde a Ucrainei". Supranumele ucrainean al Carpaţilor ne poate duce cu gândul că "grădina carpatică" nu este nici pe departe o idee originală, ci doar aceeaşi Mărie cu altă pălărie...
 
   ● Dana Cobuz


Băsescu nu a avut bani de bilet
Ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, a declarat că preşedintele Traian Băsescu a renunţat la vizita pe care urma să o efectueze în China din motive care ţin, printre altele, de "austeritatea economică". Surse oficiale au declarat în aprilie că preşedintele Traian Băsescu se va afla la Beijing, la sfârşitul lunii iulie, unde urma să aibă o întâlnire cu preşedintele Republicii Populare Chineze, Hu Jintao. Băsescu urma să participe şi la evenimentele organizate cu ocazia Zilei României de la Expo 2010
Shanghai alături de Elena Udrea.


Neprotejată pe net
Un particular a înregistrat sloganul "Carpathian garden" cu o săptămână înainte să fie lansat. O companie de soft din Bucureşti a reuşit să înregistreze două site-uri care conţin elemente din noul slogan al brandului de ţară cu opt zile înainte ca acesta să fie lansat oficial, potrivit hotnews.ro. Pentru "explore the carpathian garden", noul slogan al României, ministerul condus de Udrea nu a înregistrat nici o pagină de internet în condiţiile în care sloganul va beneficia de o campanie publicitară internaţională. "carpathiangarden.ro" şi .com este înregistrat de CROSSBYTE SOLUTIONS SRL, companie deţinută de Cristian Gherghe. "explorethecarpathiangarden.ro" este înregistrat de o persoană fizică deocamdată anonimă.

×
Subiecte în articol: observator