Este oficial. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat joi, la Timişoara, că Aeroportul Internaţional Timişoara va fuziona cu Aeroportul din Arad, după modelul aeroporturilor Băneasa şi Otopeni. Viitoarea Companie Aeroportuară Banat urmează să aibă sediul central la Timişoara şi va avea două conduceri. Aşteptată cu flori şi covor roşu, ministresa l-a umilit pe Constantin Ostaficiuc, preşedintele pedelist al CJ Timiş, cu acest anunţ. Astfel, primarul Aradului şi finul preşedintelui Băsescu, Gheorghe Falcă, a primit cadoul pe care a promis timişorenilor chiar în Primăria Timişoara că îl va primi: Aeroportul International Timişoara.
Jurnalul Naţional a prezentat încă din luna iunie a anului tre cut culisele acestei afaceri, prin care profitabilul aeroport din Timişoara va fuziona cu cel din Arad, o unitate aproape falimentară care funcţionează cu pierderi. Tot Jurnalul Naţional a dezvăluit în exclusivitate, pe 27 decembrie 2010, că cele două aeroproturi vor fuziona. La acel moment, toate autorităţile judeţene din Timiş cât şi cele aeroportuare au dezminţit din rărunchi informaţia. Încă din iarnă, ziarul nostru a anunţat că fuziunea dintre Aeroportul Internaţional Timişoara şi aeroportul din Arad va avea loc, cel mai probabil, în primul trimestru al anului 2011. Anunţul a fost făcut, neoficial, de însuşi primarul Aradului, Gheorghe Falcă, la o întâlnire de sfârşit de an cu colegii de partid şi cu directorii principalelor instituţii arădene, controlate de PDL.
Fuziunea este o aberaţie economică. Aeroportul timişorean are cele mai moderne dotări după Aerorortul Otopeni şi este al doilea operator ca număr de zboruri interne şi internaţionale cât şi ca tranzit de pasageri, tot după aeroprotul “Henri Coandă” din Bucureşti. În anul 2010, aeroportul din Timişoara a înregistrat peste un milion de pasageri, în crestere cu 16% faţă de anul 2009 şi un profit de 15,6 milioane de lei, aproape dublu faţă de 2009. Potrivit directorului aeroportului din Timişoara, Cornel Sămărtinean, profitul instituţiei a fost aproape dublu faţă de acum doi ani, ajungând la 15.630.000 de lei. Trebuie menţionat că directorul aeroprotului s-a contrazis de câteva ori cu aceste raportări de cifre, pentru ca instituţia să primească ajutoare finanziare de la stat. Directorul Aeroportului Timişoara, Cornel Sămărtinean, a modificat mai multe raportări privind numărul total de pasageri în cursul anului 2010. În rapoartele înainte de acesta, numărul de pasageri era de fiecare dată sub un milion. Motivul este unul simplu: cu o cifră sub un milion de pasageri, aeroporturile din Timişoara, Suceava şi Cluj primeau ajutoare financiare din partea statului român în valoare totală de 240 milioane de euro. În urma scandalurilor privind terminalul non-Schengen, inaugurat cu surle şi trâmbiţe chiar vineri de către ministresa Anca Boagiu şi a celui privind plecarea Wizz Air, directorul aeroportului din Timişoara a recunoscut în luna noiembrie 2010 că numărul pasagerilor care tranzitează depăşeşte un milion de persoane. Astfel, Aeroportul Timişoara mai pierde şi ajutoarele financiare de stat. La această situaţie a contribuit şi compania Carpatair, care a depus o plângere la Comisia Europeană, în urma căreia s-a blocat acordarea ajutoarelor de stat către aeroportul din Timişoara.
Pe data de 5 aprilie, Fondul Monetar Internaţional a atras atenţia guvernului că aeroportul arădean este una dintre societăţile în pierdere care consumă cei mai mulţi bani de la buget. Prin comparaţie cu Timişoara, aeroportul din Arad, care oferă salarii astronomice angajaţilor săi de top, dar nu mai are de câteva luni bune nici măcar o cursă regulată a intrat în atenţia Fondului Monetar Internaţional. FMI a obligat guvernul să includă în calculul deficitului bugetar şi pierderile din 30 companii de stat centrale sau locale, precum şi titluri emise de Fondul Proprietatea. Printre companiile nominalizate se numără şi aeroportul din Arad.
Încă de anul trecut, primarul şi viceprimarii Timişoarei s-au opus direct fuziunii, în timp ce preşedintele CJ Timiş, pedelistul Constantin Ostaficiuc a avut o atitudine ezitantă. “Aeroportul Arad are o cursă pe zi şi în cursul anului trecut a transportat 76.000 de pasageri. Aeroportul Arad este la limita de subzistenţă. Avem un elefant pe care dorim să îl asociem cu un purice, care abia supravieţuieşte de pe o zi pe alta”, declara anul trecut, primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu.
Fuziunea este însă bătută în cuie şi rezolvă două probleme: orgoliul primarului arădean Gheorghe Falcă dar şi o problemă a guvernului Boc, care fără fuziune ar fi fost obligat de către FMI să includă pierderile aeroportului arădean în deficitul bugetar national şi să le facă publice.