Cum pui pe butuci o instituţie în şase luni
De mai bine de trei luni Garda Naţională de Mediu, condusă de Octavian Marius Popa, nu mai poate amenda pe nimeni. Instituţia nu-şi mai poate face treaba. Debandada în care a intrat Garda a apărut într-o epocă a presiunilor Comisiei Europene pentru întărirea capacităţii de inspecţie.
De mai bine de trei luni Garda Naţională de Mediu, condusă de Octavian Marius Popa, nu mai poate amenda pe nimeni. Instituţia nu-şi mai poate face treaba. Debandada în care a intrat Garda a apărut într-o epocă a presiunilor Comisiei Europene pentru întărirea capacităţii de inspecţie.
Cum pui pe butuci o instituţie în şase luni
De mai bine de trei luni Garda Naţională de Mediu, condusă de Octavian Marius Popa, nu mai poate amenda pe nimeni. Instituţia nu-şi mai poate face treaba. Debandada în care a intrat Garda a apărut într-o epocă a presiunilor Comisiei Europene pentru întărirea capacităţii de inspecţie.
Cum poate un singur om să se facă vinovat de ducerea unei instituţii publice în incapacitatea de a-şi face treaba, de decimarea personalului acesteia şi de privarea Gărzii Naţionale de Mediu (GNM) de instrumentele de lucru? Mai întâi promovează o hotărâre de guvern "de organizare" – document care loveşte de nulitate procesele-verbale emise de instituţie din acel moment –, decide schimbarea conducerii instituţiei la toate nivelurile şi concedierea unei treimi din personal cu atribuţii de inspecţie pentru a-şi putea îndeplini scopurile neînţelese.
HAOS JURIDIC. Începutul poveştii stă în promovarea unei hotărâri de guvern de "organizare" (HG 1224 de la 1 noiembrie 2007) a unei instituţii de stat care deja există, fără avizele ministerului Muncii, tipărirea unor noi procese verbale de contravenţie cu alte referiri legale, fără rubrici de semnătură pe amândouă paginile şi cu seria de înregistrare doar pe prima parte a documentului... Toate aceste bâlbâieli au dus instituţia în imposibilitatea de a-şi face treaba. De trei luni, comisarii GNM nu mai dau amenzi sau dacă aplică vreo contravenţie o fac riscând atacarea documentului în instanţă. Blocajul instituţiei este limpede ca lumina zilei şi pe deasupra semnalat de ministrul Mediului şi de Octavian Popa prin două circulare care avizează comisarii şefi. L-am întrebat pe comisarul general despre această situaţie şi răspunsul acestuia ne-a lăsat fără replică: documentul este un fals. "Pe aici au lucrat tot felul de băieţi din tot felul de servicii şi aceasta este o manevră pusă la cale de ei... Ştiu că apare semnătura mea pe document, dar nu eu l-am trimis", a explicat şeful GNM.
COMISARII, ÎNLOCUIŢI CU SECRETARE. Angajaţii Gărzii Naţionale de Mediu au fost şi ei afectaţi de situaţia creată în urma iniţiativelor comisarului general. Octavian Marius Popa a vrut să ne convingă că intenţiile sale sunt acelea de primenire a instituţiei – toate deciziile ar urmări "lupta împotriva corupţiei din instituţie", ne-a explicat acesta. Noi nu putem decât să-i prezentăm punctul de vedere, dar şi să descriem faptele concrete.
În mod real, hotărârea "de organizare"/"de reorganizare" a instituţiei – după apariţia unei corecturi în Monitorul Oficial – a desfiinţat organizarea pe euroregiuni a Gărzii, după modelul UE, apărând în schimb comisariate judeţene cu personalitate juridică. Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a transmis comisarului general un document din care reiese cât se poate de clar că această nouă structură presupune angajarea de economişti, jurişti şi personal administrativ pentru fiecare nouă filială judeţeană. Cum ministrul Attila Korodi i-a impus lui Popa reorganizarea instituţiei fără modificarea numărului de angajaţi, acesta este acum pus pe fapte mari. Mulţi dintre comisari, dar şi din personalul administrativ al structurii centrale, au fost anunţaţi de "eliberarea din funcţie", dar prin acelaşi document, cei vizaţi sunt informaţi de alte posturi care li se pun la dispoziţie. Cum ministrul a solicitat reorganizarea instituţiei cu un număr egal de angajaţi, pentru a îndeplini condiţiile legale de funcţionare a noilor comisariate, Popa trebuie să disponibilizeze o treime din comisari pentru a angaja personal tehnic şi administrativ, iar multor altor comisari trebuie să le impună "detaşări" în afara condiţiilor legale. De aceea, comisarul general a inventat această formă de şantaj (subtil) a angajaţilor, care pe noi trebuie să ne îngrijoreze pentru că în mod clar la ora actuală numai control şi inspecţie nu se mai face în instituţia coordonată de Octavian Popa.
De mai bine de trei luni Garda Naţională de Mediu, condusă de Octavian Marius Popa, nu mai poate amenda pe nimeni. Instituţia nu-şi mai poate face treaba. Debandada în care a intrat Garda a apărut într-o epocă a presiunilor Comisiei Europene pentru întărirea capacităţii de inspecţie.
Cum poate un singur om să se facă vinovat de ducerea unei instituţii publice în incapacitatea de a-şi face treaba, de decimarea personalului acesteia şi de privarea Gărzii Naţionale de Mediu (GNM) de instrumentele de lucru? Mai întâi promovează o hotărâre de guvern "de organizare" – document care loveşte de nulitate procesele-verbale emise de instituţie din acel moment –, decide schimbarea conducerii instituţiei la toate nivelurile şi concedierea unei treimi din personal cu atribuţii de inspecţie pentru a-şi putea îndeplini scopurile neînţelese.
HAOS JURIDIC. Începutul poveştii stă în promovarea unei hotărâri de guvern de "organizare" (HG 1224 de la 1 noiembrie 2007) a unei instituţii de stat care deja există, fără avizele ministerului Muncii, tipărirea unor noi procese verbale de contravenţie cu alte referiri legale, fără rubrici de semnătură pe amândouă paginile şi cu seria de înregistrare doar pe prima parte a documentului... Toate aceste bâlbâieli au dus instituţia în imposibilitatea de a-şi face treaba. De trei luni, comisarii GNM nu mai dau amenzi sau dacă aplică vreo contravenţie o fac riscând atacarea documentului în instanţă. Blocajul instituţiei este limpede ca lumina zilei şi pe deasupra semnalat de ministrul Mediului şi de Octavian Popa prin două circulare care avizează comisarii şefi. L-am întrebat pe comisarul general despre această situaţie şi răspunsul acestuia ne-a lăsat fără replică: documentul este un fals. "Pe aici au lucrat tot felul de băieţi din tot felul de servicii şi aceasta este o manevră pusă la cale de ei... Ştiu că apare semnătura mea pe document, dar nu eu l-am trimis", a explicat şeful GNM.
COMISARII, ÎNLOCUIŢI CU SECRETARE. Angajaţii Gărzii Naţionale de Mediu au fost şi ei afectaţi de situaţia creată în urma iniţiativelor comisarului general. Octavian Marius Popa a vrut să ne convingă că intenţiile sale sunt acelea de primenire a instituţiei – toate deciziile ar urmări "lupta împotriva corupţiei din instituţie", ne-a explicat acesta. Noi nu putem decât să-i prezentăm punctul de vedere, dar şi să descriem faptele concrete.
În mod real, hotărârea "de organizare"/"de reorganizare" a instituţiei – după apariţia unei corecturi în Monitorul Oficial – a desfiinţat organizarea pe euroregiuni a Gărzii, după modelul UE, apărând în schimb comisariate judeţene cu personalitate juridică. Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a transmis comisarului general un document din care reiese cât se poate de clar că această nouă structură presupune angajarea de economişti, jurişti şi personal administrativ pentru fiecare nouă filială judeţeană. Cum ministrul Attila Korodi i-a impus lui Popa reorganizarea instituţiei fără modificarea numărului de angajaţi, acesta este acum pus pe fapte mari. Mulţi dintre comisari, dar şi din personalul administrativ al structurii centrale, au fost anunţaţi de "eliberarea din funcţie", dar prin acelaşi document, cei vizaţi sunt informaţi de alte posturi care li se pun la dispoziţie. Cum ministrul a solicitat reorganizarea instituţiei cu un număr egal de angajaţi, pentru a îndeplini condiţiile legale de funcţionare a noilor comisariate, Popa trebuie să disponibilizeze o treime din comisari pentru a angaja personal tehnic şi administrativ, iar multor altor comisari trebuie să le impună "detaşări" în afara condiţiilor legale. De aceea, comisarul general a inventat această formă de şantaj (subtil) a angajaţilor, care pe noi trebuie să ne îngrijoreze pentru că în mod clar la ora actuală numai control şi inspecţie nu se mai face în instituţia coordonată de Octavian Popa.
Comisarii să împrumute instituţia
Garda Naţională de Mediu întâmpină probleme financiare penibile, a căror explicaţie stă tot la Octavian Marius Popa. Comisarul general al GNM pune totul pe exerciţiul financiar dificil de început de an. Situaţia ridicolă în care a ajuns instituţia este descrisă cel mai bine de chiar indicaţiile pe care le dă Popa subordonaţilor: comisarii şefi să scoată ei bani din buzunare. Maşinile nu au benzină şi nici asigurările plătite, plus cele achiziţionate la finele anului trecut nu sunt nici măcar înregistrate... Şefu’ GNM spune că situaţia este una normală pentru un început de an, iar şefii de comisariate locale îşi vor recupera ulterior banii pe baza unor referate. Situaţia de neimaginat la nivelul unei instituţii naţionale de control – a cărei contabilitate trebuie să funcţioneze impecabil şi să fie ferită de manifestări de vulnerabilitate – nici măcar nu se poate rezolva "la mica înţelegere" tocmai din cauza problemelor organizatorice create de coordonatorul de la Bucureşti. Oamenii se tem nu numai pentru funcţia lor (dacă deja nu cumva li s-a comunicat "eliberarea din funcţie"), ci chiar pentru viitorul lor în cadrul Gărzii. Cum să scoată ei bani la dispoziţia unui şef care apoi poate foarte uşor să afirme că "totul e un fals".
Citește pe Antena3.ro