x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Hacuirea Retezatului

Hacuirea Retezatului

de Iulia Barbu    |    19 Oct 2006   •   00:00
Hacuirea Retezatului

Ministerul Transporturilor s-a gandit sa modernizeze infrastructura ruti-era a Romaniei taman prin mijlocul Rezervatiei Naturale Retezat. Astfel, unul dintre ultimele peisaje forestiere intacte de pe mapamond ar urma sa fie brazdat nemilos de ditamai drumul national. Ecologistii protesteaza vehement, Compania Nationala de Autostrazi lucreaza fara avize autoritatile cerceteaza consecintele adanc si filosofic…

Romania detine una dintre ultimele paduri intacte de pe pamant. Zona ar trebui sa se bucure de o protectie speciala. Autoritatile s-au gandit insa sa o brazdeze cu un drum "de interes national" care va lega Petrosaniul de Baile Herculane. Lucrarile pentru DN 66 A au inceput in 1999, primul sector fiind deja finalizat. Daca acestea vor continua, sectorul urmator va musca din unica avere verde a Romaniei, dar si a Europei.

Vestul Carpatilor Meridionali poate deveni polul verde al Europei. El gazduieste una dintre ultimele paduri intacte ale lumii si ultima de acest fel din Europa, situata la sud de Cercul Polar. Ea este ca un inel ce leaga practic trei zone ale tarii noastre: Transilvania, Banat si Oltenia. Zona include cea mai mare parte a Parcului National Retezat, suprafete din Parcul National Domogled-Valea Cernei si din Geoparcul Dinozaurilor Hateg, dar si suprafete semnificative din apropiere, inca neincluse in arii naturale protejate. Parcurile Nationale Retezat si Domogled-Valea Cernei sunt vizate pentru a deveni parte din reteaua europeana de arii naturale protejate "Natura 2000". Studiile care au dus la descoperirea averii verzi a Romaniei au fost facute de Greenpeace in colaborare cu Centrul de Conservare a Biodiversitatii (Rusia), Uniunea Internationala Socio-Ecologica si Liga Naturii din Finlanda. "Peisajul forestier intact din Carpatii romanesti reprezinta adapostul unui numar semnificativ de paduri virgine si de specii de flora si fauna endemice, rare sau amenintate, si trebuie protejat imediat prin lege de activitatile umane cu impact negativ", a explicat Gabriel Paun, coordonator campanii Greenpeace.

MUNTII NOSTRI AUR POARTA. Nu a fost greu sa descoperim padurea intacta, mai greu pare insa sa stim si ce sa facem cu ea. Daca ne grabim insa sa construim un Drum National in zona, tot ceea ce a realizat natura in 70 de ani, o sa distrugem noi intr-unul. In 1999 au fost demarate lucrarile de modernizare ale unui obiectiv de "mare" siguranta nationala. Acesta este un drum national care isi propune sa lege Petrosaniul de Baile Herculane pe terasamentul unui drum forestier vechi, clasificat de Guvernul Romaniei prin HG nr. 856/18.10.1999 la rangul de drum national. Asta, nu pentru ca nu ar exista o cale de acces intre cele doua localitati, ci pentru ca se viseaza la un al doilea transfagarasan al Romaniei. Problema este insa ca drumul cu pricina va intra pe aria unica in Europa - una dintre ultimele paduri intacte ale lumii. Primul sector al drumului a fost deja finalizat. Lucrarile la Sectorul 2 al acestui drum afecteaza deja Parcul National Retezat. In cazul continuarii demersurilor, va fi afectat si Peisajul Forestier Intact (PFI) localizat in partea de vest a Carpatilor Meridionali la rascrucea dintre Banat, Transilvania si Oltenia. "Gafele guvernarilor din anii ’90 aduc Guvernului Romaniei de acum renumele de distrugator al biodiversitatii. DN 66A se construieste ilegal, fara studiu de impact asupra mediului, fara acorduri si avize de mediu si afecteaza deja Parcul National Retezat. Guvernul actual, cu care vom intra in Uniunea Europeana, trebuie sa arate imediat ca este un protector al mediului prin reclasificarea drumului prin lege ca drum forestier si oprirea lucrarilor pentru a proteja peisajul forestier intact", a declarat Gabriel Paun, coordonator campanie protejare paduri Greenpeace.
ALERTA. DN 66 A traumatizeaza parcurile nationale ale Romaniei

CINE ESTE DN 66 A? Potrivit Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, Drumul National 66 A a fost inclus in programul de dezvoltare a infrastructurii rutiere din Romania, coordonate de Ministerul Transporturilor. Traseul acestuia a fost impartit in trei sectoare, primul fiind deja finalizat si receptionat in 2002. Al doilea sector, delimitat de cantonul silvic Campusel, este in curs de derulare. Pentru al treilea sector, faza de proiectare a fost finalizata in 2005. Compania Nationala a mai adaugat ca in 1999 a fost eliberat un aviz favorabil din partea Parcului National Retezat pentru inceperea lucrarilor. Pe de alta parte, Consiliul Stiintific al Parcului National Retezat a specificat ca "pe Drumul National de pe Valea Cernei 66 A, in momentul de fata se lucreaza fara avize. Pentru acest tronson, Administratia Parcului National Retezat (APNR) a intocmit un proces-verbal de contraventie cu privire la ilegalitatea lucrarilor". De asemenea, a fost sesizata si Garda Nationala de Mediu. APNR a solicitat oprirea lucrarilor, avand in vedere ca nu exista avizele cerute de legislatie. De altfel, se pare ca nu a fost realizat nici macar un studiu de impact. Tocmai de aceea APNR a cerut un studiu care sa arate modul in care modernizarea acestui drum va afecta parcurile nationale din zona. De altfel, avizele de mediu nu numai ca nu exista, dar ele ar fi trebuit sa fie acordate de ambele judete afectate - Hunedoara si Gorj.

AURUL VERDE. Primul pas facut de Greenpeace, odata publicat studiul, a fost o solicitare adresata Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor. Solicitarea prevede includerea imediata a intregului peisaj forestier intact in arii naturale cu cel mai ridicat nivel de protectie. Ministerului Agriculturii i s-a cerut, de asemenea, sa ia toate masurile ca aceasta comoara a Romaniei sa ramana intacta in continuare. "Informatia oferita de Greenpeace este foarte interesanta. O sa facem si noi un studiu care sa ne indice foarte exact valorile de acolo, cum pot fi ele protejate si sa o declaram ca o zona intacta. Pentru ca daca este o zona salbatica intacta, asta inseamna ca detinem o valoare importanta", a declarat Attila Korodi, secretar de stat pentru Mediu si Integrare Europeana. De altfel, Korodi a adaugat ca au fost demarate cercetarile si in privinta DN 66 A, si a modului in care acesta va afecta peisajul forestier intact. In functie de rezultatul studiului, vor fi luate masurile necesare, fiind posibila chiar si oprirea lucrarilor.

STOPAREA LUCRARILOR
Greenpeace cere Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor sa opreasca imediat lucrarile la DN 66 A si sa includa intreg peisajul forestier intact din vestul Carpatilor Meridionali in arii naturale cu cel mai ridicat nivel de protectie, iar Guvernului Romaniei sa reclasifice DN 66 A prin lege ca drum forestier pentru a proteja peisajul forestier intact. De altfel, reprezentantii Greenpeace sustin ca, pe langa impactul distructiv asupra mediului, realizarea DN 66A nu este justificata nici din punct de vedere financiar: "Exista deja un drum national modernizat care leaga Petrosani de Baile Herculane prin Targu-Jiu, iar DN 66A, pe langa ca este realizat din bani publici, va fi doar un alt Transfagarasan inchis opt luni pe an. Lucrarile la DN 66 A distrug biodiversitatea, sunt ilegale, nerentabile si nu trebuie sa mai avanseze nici un metru", a incheiat Gabriel Paun (foto).
×