Dupa ce l-au criticat pe presedintele Traian Basescu pentru lipsa de transparenta, excluderea competitiei si fentarea Parlamentului in procesul achizitiei de avioane de lupta multirol, liberalii cer, acum, cam acelasi lucru pe care seful statului l-a avizat in 2010: sa alegem F16 second-hand. Singura diferenta ar fi sa nu cumparam, direct, de la americani (via Turcia), ci de la alte tari europene – probabil, intr-o patetica incercare de a impaca si capra si varza. Adica si SUA si Uniunea Europeana.
Vicepresedintele Comisiei de Aparare din Camera Deputatilor, George Scutaru, a declarat ca Romania are in prezent posibilitatea de a opta intre achizitionarea de avioane F16 in uz, aflate in dotarea fortelor olandeze si portugheze, sau achizitionarea de avioane F16 noi, care insa sunt prea scumpe.
'Romania are de optat intre solutia avioanelor in uz F16, aflate in prezent in dotarea fortelor aeriene olandeze si portugheze si care pot fi disponibilizate pentru tari interesate, sau intre avioane noi F16, dar ale caror costuri depasesc actualele posibilitati financiare ale Guvernului', a declarat Scutaru, pentru MEDIAFAX.
Deputatul PNL a precizat ca CSAT trebuie sa dea in sedinta de joi 'un raspuns clar privind cel mai important subiect de pe agenda Armatei Romaniei', respectiv dotarea cu avionul multirol.
'In urmatorii doi ani, actualele avioane MIG-21 Lancer isi vor epuiza resursa de zbor, iar la granita de rasarit a NATO va aparea o zona lipsita de protectie aeriana', a spus Scutaru, mentionand ca, in acest caz, Romania va fi obligata sa ceara, precum Albania sau Tarile Baltice, ca alte state NATO sa execute, prin rotatie, misiuni de politie aeriana in spatiul romanesc.
El a spus ca acest lucru ar pune Romania intr-o situatie 'absolut umilitoare, iar multe dintre beneficiile de imagine castigate de Armata Romaniei, inclusiv cu pretul militarilor cazuti in Irak si Afganistan, vor fi anulate de lipsa de decizie a presedintelui Basescu, a Guvernului si CSAT'.
In acest context, Scutaru afirma ca exista o decizie CSAT din 2009, avizata de Comisiile de Aparare din Parlament, privind dotarea etapizata cu avioane multirol, incepand cu un prim lot de avioane in uz si terminand peste 15 ani cu avioanele F 35 de generatie a 5-a.
'Cu toate ca in bugetul MApN sunt prevazute sumele necesare pentru demararea antrenamentului pilotilor si pentru initierea procesului de dotare, Guvernul nu ia nici o decizie. Aceasta amnezie este cu atat mai ciudata cu cat sunt convins ca premierul Ungureanu constientizeaza mult mai bine decat predecesorul sau, Boc, efectele deosebit de grave asupra securitatii nationale in cazul in care se mai amana luarea unei decizii', a mai spus Scutaru.
El a adaugat si ca Bogdan Dragoi, actual ministru de Finante, este la curent cu importanta subiectului, deoarece a participat, in fosta sa calitate de secretar de stat, la toate intalnirile grupului interministerial de lucru privind dotarea cu avioane multirol din partea Ministerului de Finante.
El a mai spus ca 'atat PNL, cat si USL in ansamblu, s-au pronuntat in favoarea programului de inzestrare cu avioane multirol pentru Fortele Aeriene Romane'.
CSAT se intruneste, joi, la Cotroceni, pentru a discuta despre mandatul Romaniei la Summitul NATO, activitatea MAI din perioada 2007-2011 in legatura cu resursele umane, rezultatele activitatilor de combatere a evaziunii fiscale si a infractiunilor din porturile maritime.
Seful statului declara, in decembrie 2011, dupa o sedinta CSAT, ca in 2015 perioada de zbor a actualelor MiG-uri se epuizeaza si preciza ca Romania nu are resurse pentru 48 de avioane multirol, dar achizitionarea trebuie sa inceapa, chiar si in ritmul de o aeronava pe an.
El adauga ca, pentru a nu se decredibiliza ca stat membru NATO, Romania trebuie sa evite situatia in care alte tari ar veni sa execute misiunile de patrulare aeriana. "Ea (n.red. patrularea aeriana de catre alte tari) este si costisitoare si umilitoare din punct de vedere al capacitatii fortelor armate in general si al fortelor aeriene in special', aprecia Traian Basescu.