Reintroducerea examenului de admitere la liceu, fără a se elimina Evaluarea Naţională, introducerea Treptei a II-a în clasa a zecea şi Bacalaureat diferenţiat în funcţie de profilul liceului sunt propunerile luate în calcul la următoarea întâlnire de la Ministerul Educaţiei, de la finalul acestei luni. Examenele în sine vor deveni şi ele mai complexe.
Discuţiile cele mai aprinse se poartă în jurul modalităţii de admitere în liceu. Pe masa ministrului Educaţiei sunt propuneri venite din partea sindicatelor din Educaţie, dar şi din partea asociaţiilor repre¬zentative ale elevilor. Multe dintre ele se bat cap în cap. „A existat propunerea să rămânem p e Evaluările Naţionale. Dezavanta¬jele sunt clare: la un anumit liceu pot să ajungă să studieze unii elevi care nu şi-au dorit acest lucru sau şi-au dorit alt profil sau nu au abilităţile necesare pentru acel liceu. Ei ocupă locul pentru că le permite media, în detrimentul altora care ar avea abilităţile necesare. A existat propunerea de reintroducere a examenului de admitere. Există şi aici un dezavantaj major. Cu media 9,75 un elev pică dacă la liceul respectiv s-a intrat cu 9.80. El va ajunge să studieze pe locurile vacante într-o clasă de o calitate departe de capacităţile lui. Prin repartizare computerizată poate ocupa un loc la un alt liceu foarte bun. E un subiect delicat, înclin să cred că e necesară o variantă hibrid între aceste două modalităţi”, a precizat ministrul Sorin Câmpeanu.
Probe mai multe
Modificări importante se propun şi în ceea ce priveşte Evaluările Naţionale. Pe lângă probele care există în prezent (Limba şi literatura română, Limba maternă şi proba transdis¬ciplinară la Matematică şi Ştiinţe), se propun încă două probe orale (la o limbă străină şi una de evaluare a competenţelor civice şi sociale) şi una practică, de utilizare a calculatorului. Propunerea este ca toate trei să fie susţinute în timpul anului şcolar.
Revin unele examene
Una din cele mai importante modificări propuse vizează rein¬troducerea examenului de Treapta a II-a. Încă nu se ştie exact dacă va fi la fel ca examenul de la clasele a IV-a sau a VI-a, adică va conta doar pentru evalu¬area elevului sau va fi luat în calcul ulterior în stabilirea altor ierarhii sau admiteri.
Toţi cei care trec prin această evaluare la clasa a zecea, fie că iau nota 2, fie că iau nota 10, trebuie să îşi continue studiile până la clasa a douăspre¬zecea.
Examene de Bac în funcţie de profil
Nici Bacalaureatul nu ar trebui să mai semene cu cel de acum dacă se vor adopta propunerile. Iniţiatorii proiectului propun ca probele scrise de la examenul de Bacalau¬reat să se susţină după încheierea cursurilor. Probe scrise vor fi susţi¬nute la: Limba şi litera¬tura română - probă comună; Limba şi lite¬ratura maternă - probă comună pentru elevii care au urmat studii într-o limbă a minorită¬ţilor naţionale. Alte două probe scrise vor fi diferenţiate. Astfel, pentru profilul real din filiera teoretică examenele vor fi la matematică şi o probă la alegere dintre fizică, chimie, biologie şi informatică. Pentru profilul umanist din filiera teoretică proba obligatorie va fi la istorie, iar proba la alegere la geografie, economie, sociologie, filozofie, psihologie. Probele orale de la examenul de Bacalaureat ar urma să fie susţinute în cursul anului şcolar.
Sunt păre r i care susţin că nu ar trebui să fie un examen transdisci¬plinar, la Evaluările Naţio¬nale, pentru că predarea se face disciplinar. Dar evaluarea transdisciplinară e foarte aproape de cea internaţională, iar în acest sens ar trebui modificată curricula
Sorin Câmpeanu, ministrul Educaţiei
160.000 de elevi de clasa a opta din România ar putea avea, de anul viitor, perspectiva unui dublu examen – Evaluarea Naţională şi Examenul de Admitere la Liceu.
195.000 de elevi de clasa a zecea s-ar putea confrunta, de anul viitor, cu perspectiva examenului de Treaptă. Rămâne de văzut dacă această evaluare va conta la adimiterea la facultate.
Susţin un examen intermediar în perioada liceului, la finalul clasei a zecea. Există un program foarte important „Sprijin pentru Bacalaureat, acces la facultate”, iar unul dintre obiective este tocmai introducerea acestui examen intermediar. O pregătire pentru o evaluare ar fi benefică pentru calitatea absolvenţilor.
Sorin Câmpeanu, ministrul Educaţiei