„Potrivit datelor de la Comisia Naţională de Clasificare a Carcaselor, în ultimii şase ani numărul porcilor sacrificaţi a scăzut cu un milion şi asta înseamnă importuri mai mari cu un milion. Dacă aveam 4,2 milioane de capete de porci în 2016, anul trecut efectivul a coborât la 3,2 milioane. Astfel, ne aşteptăm ca cifra importurilor să crească semnificativ, având în vedere că 2021 a fost şi anul cel mai dezastruos pentru fermele comerciale, când foarte multe au ucis porcii din cauza pestei porcine africane“, a spus Ioan Ladoşi în cadrul emisiunii ZF Agropower.
În 2020, importurile de carne au ajuns la 911 mil. euro, peste 65% fiind carnea de porc. Mai exact, România a importat 280.000 de tone de carne de porc, pentru care a plătit aproape 600 mil. euro, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică.
În 2021, peste 20 de ferme comerciale mari au fost afectate de pestă porcină africană şi câteva sute de animale au fost afectate. La începutul lunii ianuarie a acestui an, boala evolua în 16 exploataţii comerciale şi circa 300.000 de porci erau afectaţi, arată datele de la Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA).
Care este cea mai mare provocare pentru producătorii de carne de porc? „Din păcate, în ultimele opt luni situaţia preţurilor s-a schimbat radical şi din vara anului trecut preţul furajelor a crescut cu 30%, iar în structura costului de producţie al cărnii de porc, 70% reprezintă costul cu furajele. Această creştere a dus la o presiune înaltă pe întregul lanţ de producţie în fermă. Dacă adăugăm ce s-a întâmplat cu preţul utilităţilor, care în unele cazuri a crescut cu 500-600%, imaginea sectorului este sumbră, pentru că ne apropiem de a noua lună în care costul de producţie depăşeşte cu 30% preţul de vânzare şi nu s-a schimbat nimic într-un an“, a explicat Ladoşi.
„Preţul cărnii de porc în viu este de 5,5 lei/kg, iar la noi costurile sunt 6,8 lei/kg, înseamnă pierdere constantă.“
Totuşi, el crede că subiectul preţurilor trebuie discutat din două perspective: perspectiva consumatorului final, cel care merge la galantar şi-şi cumpără carnea de porc şi cea a producătorului, care vinde cu acelaşi preţ din 2016 porcul către abatoare. „Noi nu putem influenţa preţul la raft şi este cel pe care îl dictează cererea şi oferta, dar probabil va creşte. Problema pe care şi-o pun şi cei din retail este: care este limita suportabilităţi unor asemenea preţuri?“
(sursa: Mediafax)