x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Precursorii lui Bistroe

Precursorii lui Bistroe

18 Noi 2004   •   00:00

EXCLUSIV - Rusia tarista, URSS si Ucraina au mai construit cateva canale la nord de Chilia

Bistroe nu este primul canal navigabil Dunare - Marea Neagra de la nord de bratul Chilia. De-a lungul istoriei, atat Rusia tarista, cat si Uniunea Sovietica si Ucraina au construit canale navigabile care insa, din cauza lucrarilor de intretinere prost executate, s-au colmatat.
ALEXANDRU NASTASE

DRAGARI. Lucrarile de intretinere a canalelor navigabile de la nord de Chilia au fost prost executate
Jurnalul National prezinta astazi un studiu realizat de reputatul specialist de la Institutul GeoEcoMar Bucuresti, doctor inginer Constantin Bondar despre evolutia canalelor navigabile din Delta Dunarii, la nord de bratul Chilia. Studiul profesorului Bondar a fost prezentat la numeroase simpozioane si sesiuni stiintifice despre Delta Dunarii si problema Bistroe.

PRIMII PASI. Potrivit studiului, prima intentie a Rusiei tariste de construire a unei cai navigabile a avut loc in 1883, cand s-au efectuat dragari la gura de varsare a bratului Polunocenyi. Acesta se ramifica din bratul Oceakov, varsandu-se in golful Jibrieni, si a fost regularizat si deschis navigatiei maritime. In prezent, din cauza lucrarilor proaste de intretinere, acest brat nu mai exista, fiind colmatat si inghitit de dezvoltarea deltei secundare a bratului Chilia.

PROIECT IN 1904. Urmatoarea incercarea a rusilor a dus la elaborarea, in 1904, a unui proiect al inginerului Cehaovici, care intentiona construirea unui canal barat cu o ecluza de cadere mica intre bratul Solomonov si golful Jibrieni, cu port la Marea Neagra. Din ratiuni economice, acest proiect nu a mai fost pus in practica. O masura concreta a fost luata in 1913, cand s-a inceput dragarea bratului Potapof, destinat tranzitului navelor rusesti. Acest canal navigabil a fost inchis dupa 1917, la preluarea puterii de catre bolsevici.

AMENAJARI. Uniunea Sovietica a initiat, la randul sau, un proiect de deschidere a unui canal navigabil si a dispus, in 1957, dragarea bratului Prorva. Acest brat este o derivatie a bratului Oceakov, la circa 13 km de orasul Valcov. S-a construit, de asemenea, portul de tranzit Usti Dunaisk (Gura Dunarii) in zona de varsare a bratului Prorva. Portul a fost amenajat intr-un mic lac de pe partea stanga a bratului Prorva, unit cu bratul printr-un nou canal navigabil construit in 1978.

DE VINA AU FOST DE FIECARE DATA ERORILE DE PROIECTARE
INCEPUTURI. Primele incercari de realizare a unei cai navigabile pe teritoriul rus
Din cauza unor erori hidraulice de proiectare a canalului de legatura dintre bratul Prorva si bazinul portului de tranzit, combinate cu neglijente de intretinere prin dragaje a adancimilor de navigatie, incepand din anul 1993, gura bratului Prorva a devenit impracticabila navigatiei maritime. Circulatia navelor fluviale pe acest canal a trebuit din nou oprita, incepand cu anul 1991. Prin construirea canalului Bistroe, ce presupune interventii asupra Deltei, Ucraina incalca 11 tratate si conventii internationale.

×
Subiecte în articol: observator bratului