x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator România, ţara şantierelor abandonate. Patru drumuri naţionale au rămas fără lucrări de modernizare

România, ţara şantierelor abandonate. Patru drumuri naţionale au rămas fără lucrări de modernizare

de Iulia Barbu    |    19 Iun 2013   •   19:00
România, ţara şantierelor abandonate. Patru drumuri naţionale au rămas fără lucrări de modernizare

În jur de 300 de kilometri de drum naţional au rămas fără constructor. Numai în ultimele luni, patru contracte de modernizare drumuri naţionale au fost reziliate. De comun acord, precizează CNADNR, la solicitarea Jurnalului Naţional. Este vorba despre DN 72, mai precis 76 de kilometri de pe tronsonul Găeşti – Ploieşti. Mai apoi DN 2 B, tronsonul Buzău – Brăila, tronson în lungime de 103 kilometri. Fără reabilitare au rămas şi cele două tronsoane ale DN 72 A, în lungime de 70 de kilometri. Nici DN 15 E, Târgu Mureş ­ Satu Mare, în lungime de  40 kilometri, nu va fi reabilitat, cel puţin nu în acest an.

Toate cele patru contracte, majoritatea semnate în mandatul lui Ludovic Orban, aveau finanţare bugetară. Aşadar, cu o reziliere de comun acord, potrivit Companiei de Drumuri, rămâne de văzut când vor fi găsiţi bani de la buget pentru o altă licitaţie şi pentru finalizarea lucrărilor. De altfel, luni de zile, programul BEI a fost blocat, iar lucrările de reabilitare aflate în derulare pe această finanţare au fost multă vreme în stand-by. 

Ministerul rezilierilor

Pe 29 mai, contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrăzii Transilvania a fost reziliat, iar statul va plăti companiei americane penalităţi în valoare de 37,2 milioane de euro, sumă care include şi TVA. Anunţul a fost făcut de Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură. Odată reziliat contractul, şantierul autostrăzii Transilvania va fi preluat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), pentru ca apoi să fie concesionat pentru construirea tronsoanelor rămase. Din păcate, în România licitaţiile pot dura cam cât un şantier. De exemplu, pe Coridorul IV, tronsonul Lugoj ­ Deva, nouă luni au fost necesare pentru atribuirea a trei tronsoane. Imediat după anunţarea câştigătorului, procedurile s-au blocat din nou din cauza contestaţiilor în lanţ. Acestea fiind lucrurile, este greu de imaginat când vom avea constructori pentru Autostrada Transilvania.

Coridorul IV, gata în 2015

Ministrul delegat Dan Şova a detaliat, la tv, stadiul Coridorului IV, cel care ar trebui să străbată România de la vest la est. Atribuite în 2011, acestea aveau ca termen de finalizare primăvara lui 2013. Un singur tronson a fost finalizat încă de anul trecut, cel dintre Lugoj şi Timişoara. În rest, doar şantiere.

Coridorul IV are finanţare asigurată în proporţie de 85% din fonduri europene. Cel mai probabil, în 2015 vom circula pe Nădlac ­ Constanţa, susţine Dan Şova. Bineînţeles, fără tronsonul Sibiu – Piteşti, tronson despre care nu se ştie nimic.

La solicitarea Jurnalului Naţional, CNADNR a precizat care este stadiul lucrărilor pe Coridorul IV. Pe lotul doi al autostrăzii Arad ­ Nădlac, lucrările sunt finalizate în procent de 84%. Lotul 1 urmează să fie relicitat, după ce contractul cu Romstrade a fost reziliat. Lotul 1 al autostrăzii Lugoj – Deva are un procent de 72%, potrivit CNADNR. Pe Orăştie ­ Sibiu, loturile 1 şi 2 au între 59% şi 57% din lucrări finalizate. Loturile 3 şi 4 par ceva mai avansate, cu procente de finalizare de 72, respectiv 68%.  

×